În 2017, fiecare cetățean din țărilor UE analizate a avut o putere medie de cumpărare de 16.436 euro. Aceasta echivalează cu o creștere nominală de 1,9% față de anul precedent.
România (+7,8%) a înregistrat cel mai mare avans în ceea ce privește puterea de cumpărare. Puterea scăzută de cumpărare pe cap de locuitor în cazul românilor (4.556 euro) demonstrează persistența decalajului mare între țările Europei în ceea ce privește bunăstarea populației, arată un studiu realizat de GfK..
Puterea de cumpărare măsurată de GfK corespunde cu venitul net disponibil al populației, inclusiv subvențiile guvernamentale - pensii, ajutor de șomaj și alocații pentru copii. Populația își folosește puterea de cumpărare pentru acoperirea cheltuielilor pentru alimentație, întreținere, servicii, vacanțe, asigurări, pensii private și achiziții din retail.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Chiar dacă în creștere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia și, parțial, Turcia. Regiunile țării unde puterea de cumpărare este mai ridicată față restul țării sunt: București și județele Cluj, Timiș, Alba, Sibiu, Brașov, Prahova, Argeș, Constanța. Județele care au înregistrat un mic salt față de anul trecut și au ajuns la nivelul județelor de mai sus în privința puterii de cumpărare sunt Arad, Hunedoara și Mureș.
Țările UE au avut o creștere a cifrei de afaceri în retail de +1,8% în 2017. Datorită efectelor cursului de schimb valutar, Marea Britanie a suferit o scădere a cifrei de afaceri de -4,2% în euro.
Cehia (+9,8%) și România (+9,3%) se numără printre statele campioane, cu rate de creștere de aproape două cifre și inflație moderată.
Grație creșterii continue a veniturilor, țările din estul Europei aflate în top în anii precedenți au condus din nou plutonul în 2018. GfK se așteaptă la rate de creștere robuste și în 2018 pentru România (+7,5%), Estonia (+6,8%), Cehia (+6,5%), Bulgaria (+5,3%) și Ungaria (+6%).
GfK estimează o creștere de 2,1% a afacerilor din retail în 2018, cu o rată ușor încetinită față de anul anterior.
Ponderea cheltuielilor populației în retail variază puternic în Europa: de la doar un sfert, până la aproape 50%. Media statelor UE a fost de 30,5% în 2017. Cota în cazul României a fost de 31,6%.
Cu o rată a inflației de 1,7% în 2017, națiunile UE s-au apropiat încă o dată de prognoza Băncii Centrale Europene (BCE), care a anunțat ținta de +2% pentru prețurile de consum. Consumatorii au fost nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunare pentru aceleași produse în multe țări din Europa de Est care s-au luptat cu deflația în anii precedenți. GfK preconizează o creștere a prețurilor la nivelul UE de 1,9%.
România a avut o inflație de 1,2% în 2017, sub media europeană. Estimările pentru 2018 însă arată o rată a inflației de 4.1% pentru anul curent, cel mai mare nivel prognozat în UE.