Gigantul american al dulciurilor Mondelez va fi amendat cu milioane de euro luna viitoare pentru că a restricționat vânzările produselor sale între statele membre ale UE, potrivit a trei persoane care au cunoștință directă de această decizie, scrie Financial Times.
Autoritățile de reglementare de la Bruxelles vor ordona grupului cu sediul în SUA, care deține mărci precum Oreo, Cadbury și Toblerone, să înceteze să mai blocheze comerțul transfrontalier din cauza potențialului prejudiciu adus consumatorilor într-o perioadă de inflație ridicată, au declarat persoanele menționate. Momentul anunțului și valoarea amenzii ar putea suferi modificări, au adăugat aceștia, arată G4Media.
Inițial, UE și-a exprimat îngrijorarea cu privire la comerțul transfrontalier cu produse Mondelez în 2021 și a deschis o anchetă antitrust. Aceasta a analizat dacă firma încerca să restricționeze comerțul „paralel”, în care produsele pot fi vândute la prețuri mai mici pentru că au fost aduse dintr-o țară în care costă mai puțin.
UE a găsit acum o soluție împotriva Mondelez și va emite o amendă și un ordin pentru ca societatea să pună capăt oricăror practici anticoncurențiale, au declarat persoanele respective.
Investigația Comisiei Europene, organul executiv al UE, a examinat, în special, restricțiile privind limbile utilizate pe ambalaje, care ar putea submina alegerea țărilor în care un comerciant poate vinde, și dacă restricțiile privind comerțul paralel au dus la creșterea prețurilor sau au limitat posibilitățile de alegere pentru clienții de pe continent.
În momentul deschiderii anchetei, Margrethe Vestager, cel mai înalt responsabil al UE în materie de concurență, a declarat că „ciocolata, biscuiții și cafeaua sunt produse consumate zilnic de cetățenii europeni”, iar Comisia va analiza „dacă Mondelez, unul dintre principalii producători ai acestor produse, ar fi putut restricționa libera concurență pe piețe, ceea ce a dus la creșterea prețurilor pentru consumatori”.
CITEȘTE ȘI Noi restricții pregătite pentru Temu. De ce este controversată compania chineză care a avut reclame la Super BowlDecizia vine în contextul în care consumatorii europeni se confruntă de mai mulți ani cu o inflație ridicată, care a afectat în special prețurile alimentelor.
În acest an, Mondelez a pus deoparte 340 de milioane de euro pentru o potențială amendă din partea UE, despre care a spus că ar putea fi semnificativ mai mare. Autoritățile de reglementare pot impune amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală a unei companii dacă se constată că aceasta a încălcat legislația UE în domeniul concurenței. Comisia a refuzat să comenteze.
CITEȘTE ȘI Reacția IKEA la acuzațiile de distrugere a pădurilor din RomâniaMondelez a declarat: „Cooperăm cu investigația și ne angajăm cu Comisia Europeană în efortul de a ajunge la o rezolvare proporțională a acestei probleme. Nu putem face alte comentarii cu privire la o procedură juridică în curs de desfășurare.”