Volumul pieței berii a atins anul trecut 15,8 milioane de hectolitri, în creștere cu 6,5% raportat la cifrele înregistrate anul anterior, consumul pe cap de locuitor urcând astfel la 80 de litri, de la 74 de litri, a anunțat, marți, Ciprian Sandu, public affairs manager, Asociația Berarii României.
"Consumul total al berii a crescut de la 14,9 milioane de hectolitri, în 2014, la 15,8 milioane de hectolitri în 2015. Observăm că, după doi ani de recul al pieței, am înregistrat o creștere a pieței, dar totuși suntem departe de anul de vârf din 2008, anul de dinainte de criză. Ulterior evoluția a cunoscut un trend descendent, apoi o creștere organică în 2012 și acum o revenire, în 2015. Această cifră de 15,8 milioane de hectolitri plasează România într-un top european al consumului pe locul 7, după Germania, care este lider detașat cu 80 de milioane hectolitri, Marea Britanie, Polonia, Spania, Franța și Italia", a spus Sandu.
Din punct de vedere al consumului pe cap de locuitor, România, cu 80 de litri, ocupă locul opt într-un top european de profil, după Cehia, Germania, Polonia, Austria, Irlanda, Croația, Lituania.
"Într-un top european al consumului de bere pe cap de locuitor, Cehia se situează pe primul loc, cu o cifră impresionantă 150 de litri. Cehia, deși este un stat mic, are un turism turism intensiv, iar turiștii apreciază berăriile pragheze și din alte regiuni ale Cehiei și, astfel, se ajunge la o cifră impresionantă", a explicat acesta.
În 2015, importurile de bere pe piața românească au scăzut cu 0,1 milioane hectolitri față de 2014, atingând 0,35 milioane de hectolitri, menținându-se, astfel, la nivelul de sub 3% din piață. Această situație s-a datorat faptului că industria autohtonă a fost preocupată să diversifice produsele, peste 97% din producție fiind de proveniență autohtonă.
"Românii apreciază berea produsă acasă. Remarcăm din nou o evoluție pozitivă. În ceea ce privește exporturile, acestea au înregistrat o ușoară creștere, de 0,2 milioane hectolitri față de anul anterior, atingând 0,5 milioane hectolitri. Destinațiile de export sunt statele apropiate, cum ar fi Ungaria, Bulgaria, Turcia, Macedonia, sau state cu o comunitate numeroasă de români, precum Italia", a precizat reprezentantul Asociației Berarii României.
La rândul său, directorul general al Asociației, Constantin Bratu, și-a exprimat speranța ca anul 2016 să fie cel puțin la fel de bun cum a fost 2015.
"Sperăm ca premisele pozitive de anul trecut să fie prezente și în anul 2016, cifrele să fie cel puțin la fel de bune ca și anul trecut. Anul trecut a constituit o bază solidă pentru piața berii. Sperăm ca aceasta să permită sectorului berii să aibă în continuare o contribuție susținută la economia României. Berea trebuie sa rămână un element cheie, atât în generarea de creștere economică, cât și în completarea momentelor plăcute pe care le petrecem alături de cei dragi", a spus Bratu.
Potrivit acestuia, eforturile investiționale ale membrilor Asociației au fost aproape constante de-a lungul timpului, în 2015 acestea ridicându-se la 55,5 milioane euro. Până în prezent, investițiile cumulate realizate de membrii Asociației au atins un total de 1,35 miliarde de euro, în infrastructura de transport. Numărul de angajați ai companiilor producătoare de bere membre ale Asociației a rămas la un nivel aproximativ constant față de anul anterior, în 2015 atingând 3.700 salariați.
De la înființarea Asociației și până în prezent, industria berii a plătit circa 237,7 miliarde de euro la bugetul de stat.
"Contextul favorabil creat la nivelul întregii țări anul trecut, printr-o evoluție pozitivă a indicatorilor economici ai României, și-a pus indiscutabil amprenta asupra vieții de zi cu zi a românilor, implicit asupra deciziilor lor de consum. Astfel, mai mulți români au ales să savureze o bere în momentele plăcute petrecute alături de cei dragi. După un prim semestru 2015, care ne indica o evoluție pozitivă a pieței, rezultatele finalului de an ne-au confirmat așteptările', a declarat președintele Asociației Berarii României, Igor Tikhonov.
Reprezentanții producătorilor de bere au subliniat că producția de bere rămâne unul dintre factorii importanți în generarea creșterii economice la nivelul României, în special datorită caracterului său național: peste 97% din berea consumată în România este produsă local, iar peste 70% din materiile prime agricole folosite pentru producerea berii provin chiar din România. Ca o consecință imediată a acestui fapt, la nivelul întregii țări, sectorul berii generează, direct și indirect, peste 84.900 locuri de muncă.
Cu o istorie de peste un deceniu, Asociația Berarii României s-a impus atât la nivel local, cât și internațional, ca o voce comună a membrilor săi, reușind să transmită mediului de afaceri, consumatorilor și instituțiilor statului valorile care îi guvernează deopotrivă.
Membrii săi actuali sunt importanți producători de bere din România: Bergenbier, Heineken, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries și Martens, alături de microberăria Clinica de Bere. Împreună, cei șase producători furnizează peste 80% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime, precum Soufflet Malț România și Asociația Producătorilor de Hamei.
Cele șase companii membre ale Asociației asigură aproximativ 3.700 de locuri de muncă în cadrul celor 12 fabrici de bere, dintre care două microberării. Unitățile de producție ale membrilor Asociației sunt situate în Ploiești, Constanța, Craiova, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureș, Pantelimon, Timișoara, Buzău, Brașov și Galați, iar cele două microberării sunt situate în Cluj-Napoca și Timișoara.
Sursa: Agerpres