Programul-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru elevii din învățământul preuniversitar de stat, cunoscut și drept ”Masa Caldă” și care se desfășoară acum în 450 de școli, va fi extins cu cel puțin 35% în fiecare an școlar, începând cu 2023-2024, până când toate unitățile de învățământ preuniversitar de stat vor fi incluse în program. Autoritățile locale care gestionează programul vor respecta, în procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a alimentelor și a mesei calde, lanțul scurt de aprovizionare, prevăd o serie de amendamente avizate în comisiile de specialitate și care urmează să primească votul final în Parlament.
De ce este important: Recent, după cum a relatat Profit.ro, printr-un proiect legislsativ inițiat de actuala putere și adoptat de Senat, toate instituțiile publice - școli, spitale, armată etc. - și companiile de stat care desfășoară activități de alimentație publică în regim comercial sau cu circuit intern, precum cantine, restaurante, magazine alimentare, depozite alimentare, vor fi obligate să cumpere produse agro-alimentare de la producători locali, organizați în lanțul scurt de aprovizionare, și abia în ultimă instanță din alte state UE.
Proiectul specifică, de altfel, că programele naționale ”Laptele și cornul” și "Masa caldă” fac parte din aceste tipuri de activități care vor trebui să respecte principiul lanțului scurt de aprovizionare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Suportul alimentar constă într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar, în cazul în care masa caldă nu poate fi asigurată, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată.
Reglementările adoptate de senatori trebuie însă votate și de către deputați, care nu au mai așteptat însă și au introdus prevederile privind respectarea lanțului scurt de aprovizionare în programul ”Masa Caldă” într-un proiect pentru aprobarea unei ordonanțe de urgență ce reglementează programul.
Modificări la programul ”Masa Caldă”
Astfel, începând cu anul școlar 2023 - 2024, numărul de unități de învățământ preuniversitar de stat în care se implementează programul-pilot crește cu cel puțin 35% în fiecare an școlar față de anul precedent, până când toate unitățile de învățământ preuniversitar de stat sunt înscrise în acest program.
În urma evaluării anuale a impactului social și educațional al programului, se poate stabili prin hotărâre de guvern includerea unui număr mai mare de unități de învățământ preuniversitar de stat.
Pentru anul 2023, aleșii au prevăzut și suma de 266.510.000 lei pentru finanțarea programului, fonduri din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București.
CITEȘTE ȘI Eveniment Profit.ro & DPD România Barometrul e-Commerce: Femeile cumpără mai multe produse decât bărbații, dar, contrar prejudecăților, mai puțin sub impulsul de momentLanțul scurt de aprovizionare pentru școli
Unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pe raza cărora se află unitățile-pilot, în procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a alimentelor și a mesei calde, respectă lanțul scurt de aprovizionare.
Prin lanț scurt de aprovizionare se înțelege circuitul de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici angajați în activități de cooperare și de dezvoltare economică locală, precum și relații geografice și sociale strânse între producători, procesatori și consumatori.
Asemenea proiectului adoptat de senatori, lanțul scurt de aprovizionare este prevăzut și de către deputați a fi organizat pe 7 niveluri, pornind de la raza administrativ-teritorială a unei comune, apoi cea a unui oraș sau a unui municipiu, a unei județ și a unei regiuni, ajungând la ultimele 2 lanțuri de aprovizionare care cuprind ”întreg teritoriul național al României”, respectiv ”întreg teritoriul Uniunii Europene”.
Unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pe raza cărora se află unitățile-pilot pot accesa lanțul scurt de aprovizionare superior doar dacă: a) produsul alimentar nu există în lanțul scurt de aprovizionare curent; b) produsul alimentar din cadrul lanțului scurt de aprovizionare curent nu îndeplinește standardele de calitate pentru activitatea economică desfășurată; c) prețul de achiziție al produsului alimentar din cadrul lanțului scurt de aprovizionare curent este mai mare decât cel din cadrul lanțului scurt de aprovizionare superior.
Toate aceste modificări vor fi supuse astfel votului deputaților, iar pentru a intra în vigoare trebuie promulgate de șeful statului.