Instanța a respins cererile Albalact și Dorna Lactate, parte din grupul francez Lactalis, de anulare a amenzilor aplicate de Consiliul Concurenței în aprilie 2023, în sumă de de 14,3 milioane de lei, cu argumentul că au refuzat să ofere acces la unele informații în timpul inspecțiilor inopinate derulate în cadrul investigației privind posibile înțelegeri de stabilire a prețurilor pe piața producției și comercializării de unt. Deciziile magistraților pot fi atacate cu recurs.
Și Covalact a contestat amenda aplicată, dar instanța nu s-a pronunțat.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Profit News TV aduce împreună, în Maratonul Agriculturii, programat pentru 25 octombrie, jucători relevanți de pe piețele de profil din România, reprezentanți ai autorităților, fermieri, experți în domeniul tehnologiilor pentru agricultură, marii jucatori din retail și din industria de produse alimentare, producători agricoli locali și reprezentanți din veriga logistică a sectorului agro alimentar
”Consiliul Concurenței a sancționat companiile Albalact, Covalact și Dorna Lactate, parte din grupul francez Lactalis, cu amenzi în valoare de 14.335.002,70 lei (aproximativ 2,9 milioane euro) pentru că au refuzat să ofere acces la unele informații în timpul inspecțiilor inopinate derulate în cadrul investigației privind posibile înțelegeri de stabilire a prețurilor pe piața producției și comercializării de unt”, potrivit unui comunicat al Consiliului Concurenței. Detalii AICI.
Amenzile au fost aplicate astfel:
- Albalact SA: 9.913.038,57 lei (aproximativ 2 milioane euro)
- Covalact SA: 2.446.524 lei (aproximativ 495.000 euro)
- Dorna Lactate SA: 1.975.440,12 lei (aproximativ 400.000 euro)
Autoritatea de concurență a aplicat aceste sancțiuni pentru că cele trei companii nu ar fi acordat acces inspectorilor de concurență la anumite conturi de e-mail sau corespondențe utilizate de către angajații sau reprezentanții firmelor, în cadrul inspecției inopinate desfășurate în perioada 28 – 30 martie 2023.
Pentru a determina companiile să ofere acces la informații, s-au impus acestora amenzi în valoare totală de 130.913,27 lei pentru fiecare zi de întârziere, sumă calculată de la data comunicării sancțiunii până la data la care vor permite accesul reprezentanților instituției la informațiile și documentele solicitate.
De asemenea, autoritatea de concurență a declanșat, la sfârșitul lunii martie a acestui an, trei investigații privind posibile înțelegeri de stabilire a prețurilor pe piețele producției și/sau comercializării de ulei de floarea soarelui, unt și zahăr.
În cadrul celor trei investigații, s-au desfășurat inspecții inopinate la sediile și punctele de lucru ale mai multor firme de pe piața producției și comercializării de ulei de floarea soarelui, precum Bunge România SRL, Expur SA, Prutul SA și Ardealul SA, dar și de pe piața producției și comercializării de unt, printre companiile vizate fiind Albalact SA, Covalact SA și Dorna Lactate SA), Friesland România SA, Lacto Food SRL și Fabrica de Lapte Brașov (Olympus). În ceea ce privește piața fabricării și comercializării de zahăr s-au derulat inspecții la firmele Agrana România SRL, Pfeifer & Langen România SRL și Lucsor Impex SRL.
CITEȘTE ȘI Pepco Group încetinește programul de deschidere a unor noi magazineInspecțiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel București și sunt justificate de necesitatea obținerii tuturor informațiilor și documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurențiale analizate. Efectuarea acestora nu reprezintă o antepronunțare în ceea ce privește vinovăția companiilor.
Potrivit legii concurenței, inspectorii de concurență pot solicita orice fel de informații legate de obiectul investigației, iar companiile care refuză să coopereze cu instituția sau care obstrucționează activitatea acesteia în desfășurarea investigațiilor sunt sancționate cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancțiunii.
Legea concurenței interzice orice înțelegeri între companii și practici concertate care împiedică, restrâng sau denaturează concurența pe piața românească, în special cele care stabilesc prețuri de cumpărare sau de vânzare sau orice alte condiții de tranzacționare.