ANALIZĂ Piața de carte va depăși 1,11 miliarde lei, maximul ultimilor 7 ani. Comerțul online se dezvoltă puternic

ANALIZĂ Piața de carte va depăși 1,11 miliarde lei, maximul ultimilor 7 ani. Comerțul online se dezvoltă puternic
scris 11 iun 2018

Cifra de afaceri a editurilor și comercianților de cărți din România va depăși în acest an nivelul de 1,11 miliarde lei, cu 16,2% peste nivelul din 2012, arată estimările specialiștilor.

Pe fondul consolidării afacerilor, editorii și comercianții de carte și-au optimizat cheltuielile, astfel că profitul sectorului s-a dublat din 2012 până în prezent, de la 51,3 milioane lei la peste 100 milioane lei, cifră prognozată privind evoluția din 2017, potrivit estimărilor KeysFin.

Urmărește-ne și pe Google News

Radiografia business-ului din acest domeniu arată că numărul firmelor s-a păstrat constant în această perioadă, în jurul a 1.000 de edituri și 350 de comercianți. Și numărul angajaților s-a mentinut, în jurul a 5.000, cu mici fluctuații de la an la an, forța de muncă fiind împărțită aproape egal între edituri și lanțurile de librării.

Potrivit analiștilor KeysFin, în intervalul 2012-2016, la nivel național a fost înregistrată o scădere cu aproximativ 20% a numărului de comercianți. În 2016, cei mai mulți comercianți de carte se aflau in București - 21% din totalul la nivel național.

Casele de modă din Paris și Milano mută o parte tot mai mare a producției în țările din Europa de Sud-Est, inclusiv România. Luptă cu Turcia, China, Africa CITEȘTE ȘI Casele de modă din Paris și Milano mută o parte tot mai mare a producției în țările din Europa de Sud-Est, inclusiv România. Luptă cu Turcia, China, Africa

În schimb, comerțul online de carte, atât tiparită, cât și electronică, se dezvoltă puternic, în special ca urmare a politicii de discounturi semnificative, un element puternic de atractivitate pentru cumpărători. Spre deosebire de opțiunea cărților vândute la pachet cu marile cotidiene, de mare succes în achiziție prin anii 2000 pentru marea masă a populației care și-a populat astfel bibliotecile fără să aibă întotdeauna și un obiectiv de lectură efectivă, comerțul online vizează cumpăratori mult mai informați, cărțile devenind astfel mai accesibile pentru aceștia și îndeplinindu-și până la urmă scopul final, fie educațional, fie de recreere. În schimb, librăriile încearcă să compenseze prin alte atuuri, cum sunt evenimentele cu autori, lansări, evenimente pentru copii etc.

Potrivit datelor financiare analizate de KeysFin, piața cărții din România este concentrată, în prezent, în mâinile câtorva jucători care au avut forța financiară să se extindă și să dezvolte lanțuri de producție, respectiv librării.

Topul editorilor de carte este condus, potrivit datelor financiare din 2016, de GRUPUL EDITORIAL ART SRL, cu o cifra de afaceri de 38,2 milioane de lei, companie urmată de GRUP MEDIA LITERA SRL (26,6 milioane lei), TARSAGO ROMANIA SRL (25,3 milioane lei), POLIROM SA (23 milioane lei), HUMANITAS SA (19,3 milioane lei) și LOTUS PUBLISHING SRL (17,2 milioane de lei). Datele KeysFin arată că primii 10 jucători din piață au realizat 36% din totalul cifrei de afaceri de pe piața editurilor, evaluată în 2016 la 585,3 milioane de lei.

În topul comercianților de cărți, cel mai important jucător este  DIRECT CLIENT SERVICES SRL (Carturesti), a carui cifră de afaceri de 87,1 milioane de lei reprezintă aproape o treime din cifra de afaceri a comercianților de carte din Romania.

Topul este completat de COMPANIA DE LIBRARII BUCURESTI SA (45,6 milioane lei), BLOR RETAIL S.A, (Diverta) (45,6 milioane lei), LIBRIS SRL (27,4 milioane lei), SEDCOMLIBRIS SA (19,7 milioane lei), ONE DISTRIBUTION COMPANY SRL (18,2 milioane lei) și LIBRARIILE HUMANITAS SA (17,5 milioane lei).

Primii 10 jucători domină piața, înregistrând afaceri de 299,5 milioane lei, care reprezinta 63% din totalul afacerilor din comerțul cu carte.

Dacă ne referim la piața de carte totală, însumând atât editorii cât și librăriile, aceasta este clar concentrată în București – aproximativ 50% din numărul total de companii se află în București, iar 2/3 din totalul cifrei de afaceri la nivel național este generat de companiile din capitală

viewscnt
Afla mai multe despre
carte
vanzari