InfoCons a realizat un studiu pe baza etichetelor produselor tip ketchup marcă proprie ce se regăsesc pe piața din România.
În total au fost analizate 14 de produse de la Carrefour România SA, Lidl Discount SRL, Auchan România SA, S.C., Profi Rom Food S.R.L. Kaufland Romania SCS, Selgros Cash&Carry SRL, România Hypermarche SA și Penny Market SRL.
Ca urmare a centralizării și analizării informațiilor ce se regăsesc pe etichetele produselor au rezultat:
- 71,42% din produsele care au făcut obiectul acestui studiu au ca ingredient principal apa. Ingredientele sunt menționate pe eticheta în ordine descrescătoare, astfel că primul ingredient menționat pe etichetă se află în cea mai mare cantitate.
- 57,14% din produsele studiate au al doilea ingredient zahărul sau siropul de glucoză.
- De asemenea, 42,85% din produse nu menționează proveniența ingredientului principal, deși aceasta trebuie menționată obligatoriu conform Regulamentului 1169/2011.
Din punct de vedere al aditivilor alimentari regăsiți în ketchup marcă proprie:
- 57.14% din produse au în compoziție E-uri (aditivi alimentari);
Numericul de aditivi alimentari variaza intre 0 – 3:
- 28,57% din produse au în compoziție 3 E-uri;
- 28,57%din produse au în compoziție 2 E-uri;
- 42.85% din produse nu au în compoziție E-uri;
Din punct de vedere al tipurilor de aditivi alimentari regăsiți frecvent în ketchup situația se prezintă astfel:
- 57,14% din produsele studiate au avut în componență sorbat de potasiu (E202);
- 42.85% din produsele studiate au avut în componență benzoat de sodiu (E211);
Toate produsele studiate au avut pe etichetă informațiile nutriționale.
- Valoarea energetică este cuprinsa între 66 kcal și 117 kcal.
- Cantitatea de grăsimi variază între 0g și <0,5g.
- Cantitatea acizilor grași saturați este cuprinsă între 0g și <0.5g.
- Cantitatea de zaharuri de până la 23g.
- Cantitatea de glucide se situează între 16,2g și 27g.
- 92.85% din produsele analizate conțin fibre.
- 100% din produse au mai puțin de 5 grame de proteine/100g. Cantitatea de proteină se situează între 0g și 2.3g pentru produsele studiate.
- 92.85% din produse au avut mai mult de 2g de sare în compoziție. Cantitatea de sare din produsele studiate s-a situat între 1.75g și 2.69g.
Organizația Mondială a Sănătății estimează că aproximativ 2.5 milioane de decese ar putea fi prevenite dacă nivelul de consum global al sării ar scădea până la cantitatea recomandată de 5 grame/zi.