Perspectivele întoarcerii la birou sunt foarte bune în România, pe măsură ce economia se întoarce rapid la dinamica de dinaintea pandemiei. Mai multe companii au anunțat deja prelungirea contractelor de închiriere pentru spațiile de birouri ocupate, inclusiv pe perioade mai lungi, de 5 ani, sau chiar extinderea spațiilor ocupate. Peste tot în lume, companiile își conturează planurile de revenire la birou, iar principala tendință este menținerea spațiilor ocupate și reconfigurarea birourilor pentru modul de lucru al viitorului.
Un sondaj derulat în septembrie de CBRE la nivel global arată că, inclusiv în Europa, chiar și în condițiile adoptării la scară largă a muncii hibride, majoritatea companiilor se așteaptă ca angajații să lucreze la birou cel puțin o proporție egală de timp cu cea lucrată de la distanță, dacă nu chiar mai mult. Astfel, biroul rămâne o parte esențială a culturii organizaționale, iar companiile se așteaptă ca angajații lor să lucreze cel puțin 2,5 zile de la birou, în medie. La nivel global, firmele mai mici plănuiesc, în mod mai clar decât firmele mari, ca echipele lor să se întoarcă cu normă întreagă la birou. În zona EMEA, 14% dintre companii văd un program 100% de la birou pentru angajați, 35% plănuiesc un sistem de lucru preponderent de la birou, iar 31% un sistem hibrid echilibrat.
Ocupanții clădirilor iau măsuri pentru a stimula revenirea la birou și pentru a adapta spațiile la noi moduri de lucru cu accent pe colaborare. Consensul printre directorii executivi chestionați este că acest moment e o oportunitate bună pentru remodelarea spațiilor de birouri, apropiindu-le de conceptul rezervat altă dată pentru așa-numitul „blue-sky thinking” – ședințele de brainstorming pentru idei cât mai creative. Pentru a încuraja angajații să interacționeze și să colaboreze direct, una dintre tendințe este ca birourile individuale să fie înlocuite tot mai mult de spațiile deschise, centrate pe munca în echipă.
Totuși, în multe state, inclusiv în România, a început valul patru al pandemiei, cu creșteri ale numărului zilnic de cazuri. În aceste condiții, la mai bine de un an de la izbucnirea pandemiei de Covid-19, sănătatea și siguranța la locul de muncă rămân o prioritate pentru ocupanții clădirilor de birouri. Dincolo de regândirea spațiilor de birouri, angajatorii caută soluții pentru a asigura productivitatea echipelor de angajați într-un mediu sănătos, atât în viitorul apropiat, cât și în perspectivă. Una dintre soluții este certificarea rezilienței clădirilor la riscurile actuale și viitoare pentru sănătate și aplicarea unui set de măsuri definite printr-un standard global în domeniu, cum este IMMUNE Building Standard™.
Locurile de muncă mai sănătoase nu doar că diminuează riscurile generate de pandemie, ci au o contribuție majoră la starea generală de bine a angajaților, îmbunătățind productivitatea și gradul de retenție a acestora.
Angajatorii pot stimula întoarcerea angajaților la birou oferindu-le un mediu de lucru atractiv și sănătos. În plus, liderii de business trebuie să facă mai mult pentru a sprijini o cultură a sănătății la locul de muncă, ce ia în calcul aspectele complexe care influențează performanța angajaților, inclusiv oboseala. Munca de acasă din ultimul an a condus în foarte multe cazuri la estomparea granițelor dintre viața profesională și cea personală, cu riscul de a conduce la epuizare.
Aproape jumătate dintre angajații white-collars (care lucrează în birouri) au raportat o scădere a calității somnului lor în ultimul an, potrivit unui studiu realizat de Integrated Safety Support în rândul a 1.000 de angajați. Rezultatul apare în condițiile în care mai bine de trei din zece respondenți își verifică e-mailul înainte de somn, lucrează în pijama sau în pat. Tinerii sunt mai afectați, în special în lipsa unui spațiu dedicat muncii acasă, potrivit studiului. Oboseala este un risc ce nu trebuie neglijat, pentru că afectează atât siguranța la locul de muncă, cât și performanța.
Este sarcina managementului de a crea condițiile de lucru care protejează sănătatea și îmbunătățesc productivitatea angajaților. Iar acest rol este tot mai plin de provocări, pentru care din fericire există și soluții.
Ștefan Tudos face parte din compania Genesis Property, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de birouri clasa A din România, din anul 2008. Ștefan ocupă funcția de Vice President și este responsabil de relația cu instituțiile financiare și de administrarea portofoliului de clienți.
Un material Investing in Property