Familia italiană Nusco intenționează ca anul viitor să pună în funcțiune o nouă fabrică de uși în nordul Bucureștiului, în care să fie mutată producția Pinum de pe platforma Pipera. După finalizarea investiției își propune să înceapă și construcția unei noi fabrici de tâmplărie termoizolantă. Italienii se gândesc să își deschidă și o reprezentanță permanentă în Algeria, spune Francesco Curcio, directorul general executiv al Pinum Doors&Windows, într-un interviu acordat Profit.ro.
Familia Nusco a intrat pe piața românească în anii `90 prin achiziția fostei fabrici de prelucrare a lemnului din Pipera, pe care a transformat-o în producătorul de uși și ferestre Pinum. Acum, fabrica se pregătește să intre în procedura de mutare, pentru a face loc complexului imobiliar Nusco City.
Mutarea fabricii Pinum vine după un an cu vânzări record de peste 22 milioane de euro, în creștere cu aproape 30% față de afacerile raportate în 2021 și cel mai ridicat nivel al ultimului deceniu.
Francesco Curcio, directorul general executiv al Pinum Doors&Windows
Care sunt principalele probleme de natură economică cu care s-a confruntat sectorul ușilor și ferestrelor?
Francesco Curcio: Sectorul de uși și ferestre s-a confruntat cu numeroase probleme de factură economică în ultimii ani. Pandemia a lăsat în urma ei numeroase semne de întrebare în zona economică la nivel mondial. Spre exemplu, inflația, ROBOR-ul și teama de recesiune au speriat românii din a mai investi în aceeași proporție ca în anii precedenți.
Un alt exemplu relevant este războiului din Ucraina care a dus la creșteri neașteptat de mari în transportul produselor. De altfel, prețul la energie a crescut și el exponențial.
Cu toate acestea, Pinum nu a avut o creștere decât de 5% la lista de prețuri în 2022. Suntem printre puținele companii din Romania care și-au onorat contractele așa cum au fost semnate de la bun început.
Ce impact a avut criza materialelor de construcții asupra afacerii Pinum și asupra domeniului în care activați?
Francesco Curcio: Costurile pentru lemn și MDF s-au dublat, iar la alte materiale au crescut cu cel puțin 30%. Mai mult de atât, a trebuit să absorbim și din preturile mai mari pe care colaboratorii noștri ni le-au transmis în 2022. Știm că este o perioada mai grea pentru economie, așa că am ales să venim în sprijinul romanilor și să nu redirecționam aceste creșteri majore de costuri către consumator.
Tot mai mulți dezvoltatori imobiliari de anvergură ezită să mai înceapă noi blocuri de locuințe în actualele condiții de piață. Se simte vreun recul la nivelul industriei pe care o reprezentați? Ce previziuni aveți cu privire la impactul pe care îl are sectorul rezidențial în business-ul dumneavoastră?
Francesco Curcio: Da, se resimte un recul la nivelul industriei pe care o reprezentăm. Tot mai puțini dezvoltatori aleg să construiască în această perioadă din mai multe considerente. Unul dintre ele fiind faptul că împrumutul a devenit mai scump pentru români. Cu toate acestea, la Pinum nu s-a resimțit la fel ca la alte firme deoarece comercializăm și produse către consumatorii de lux din România, iar în aceasta categorie observăm în continuare o cerere ascendentă. Fapt pentru care în prima parte a lui 2023 vom deschide în România în exclusivitate un showroom monobrand al unui renumit brand de lux din Italia.
Mai mult de atât, anticipăm faptul că avem mulți români cu locuințe care urmează să fie renovate în următoarea perioadă și vrem să fim cât mai aproape de aceștia atunci când acest lucru se va întâmpla. Din acest motiv continuăm expansiunea Pinum prin rețeaua de franchsing în toată România și în curând și peste hotare.
Anul 2023 aduce investiții importante în România prin PNRR și printre aceste investiții se regăsesc spitale, școli și multe altele. Suntem pregătiți să furnizam tâmplărie, parchet de trafic intens, uși tehnice, etc., pentru astfel de proiecte.
Cum au evoluat afacerile Pinum în 2022 și ce așteptări aveți pentru acest an?
Francesco Curcio: Deși în 2023 se preconizează o stabilizare a pieței datorită mai multor motive, precum incertitudinea economică, geopolitică sau creșterea costurilor de creditare, noi rămânem optimiști că vom continua trendul ascendent al anilor trecuți. În 2022 am terminat cu un venit de peste 22 milioane euro, o creștere de aproape 30% față de 2021.
Care sunt planurile de dezvoltare pe termen mediu și lung ale companiei?
Francesco Curcio: Pe termen mediu plănuim să ne creștem exporturile în regiunile externe ale Europei, precum Nordul Africii și SUA unde potențialul este foarte de mare. De altfel, plănuim să creștem rețeaua de showroomuri proprii și prin rețeaua de franchsing și în alte regiuni ale României pentru a putea fi mai aproape de români. Expansiunea prin franchsing este un obiectiv important la Pinum și observăm că aceasta are rezultate pozitive atât pentru Pinum cât și pentru regiunea în care ne-am extins.
Un alt obiectiv pe termen mediu este digitalizarea companiei. Deja am început procesul și îl continuam pentru a facilita o experiență cât mai rapidă și cât mai plăcută atât la nivel operațional cât și la nivelul de interacțiune cu piața.
Pe termen lung plănuim lucruri foarte interesante, precum mutarea fabricilor de uși și de tâmplărie de pe platforma Pipera în zona de Nord a Bucureștiului.
De altfel, plănuim chiar și o expansiune în mediul internațional. Spre exemplu, datorita unor contracte reușite în Algeria, acum ne gândim să avem o prezență permanentă acolo.
Familia Nusco și-a anunțat intenția de a muta producția fabricii de uși și ferestre de pe platforma Pipera. În ce stadiu este acest plan și cum va influența dezvoltarea afacerii Pinum?
Francesco Curcio: Până la finalul anului acestuia vom începe demersurile pentru construcția fabricii și în 2024 plănuim să o finalizam și să o punem în funcțiune. Mai mult de atât, imediat după finalizarea fabricii de uși plănuim să începem demersurile pentru o noua fabrică de tâmplărie.
Ambele fabrici vor avea tehnologie de ultimă generație și vor putea satisface cererea tot mai mare și cerințele tot mai exigente pe care clienții Pinum le au.
Materiale mai scumpe înseamnă locuințe mai scumpe. Credeți că dezvoltatorii de locuințe vor accepta să mai reducă din marjele de profit sau vor direcționa aceste scumpiri spre prețul locuințelor?
Francesco Curcio: În mare parte am observat că dezvoltatorii au ales să reducă din marjele de profit pentru a nu direcționa costurile mai mari către români. Este foarte important să vedem piața imobiliară în România pe termen lung deoarece potențialul de dezvoltare este încă uriaș. Dacă este să comparam piața imobiliară din Romania cu cea din Vest, putem observa că românii primesc mult mai mult de banii pe care îi investesc într-o locuință decât în Vest.
Scumpirile s-au întâmplat și din cauza costurilor mai mari de creditare. Suntem încrezători în economia românească și suntem optimiști că situația economică va reveni la normal în curând.