- Nordis Group construiește în Romania, la mare, la munte și în capitală, un mix între rezidențial și hotelier. Cum se integrează acest concept pe piața imobiliară actuală?
Avem tendința de a analiza piața imobiliară doar prin prisma implicațiilor pe care le are la nivel național, fără o perspectivă macro, atât de necesară în condițiile în care facem parte din Uniunea Europeană și avem o direcție clară de aliniere la standardele europene, mai ales cu privire la normele de construire și condițiile de locuire.
Există un clasament al scumpirilor la nivel european, comparat cu perioada dinaintea pandemiei, care poziționează România pe locul 28 din 30, prețurile înregistrând o creștere cu 6,7% pe fondul unei inflații ridicate; în realitate, discutăm de fapt de o scădere cu 7,5 %.
Indicele de accesibilitate
Sunt fluctuații de prețuri, însă avem o piață matură și nu vedem să înregistrăm scăderi, având în vedere că România se numără printre statele europene cu cele mai accesibile prețuri la locuințe și până în acest moment nu există semnale de alertă, oricât de dificil a fost contextul ultimilor 3 ani. Lumea, piața, viața, merg mai departe.
La nivel național, indicele de accesibilitate a locuințelor s-a îmbunătățit semnificativ, până la 1,62, un nivel record, conform datelor furnizate de storia.ro. Din cele 36 de capitale din Europa, Bucureștiul are apartamentele cele mai ieftine în raport cu salariile, cu un indice de 1,38. Conform datelor oficiale, un român are nevoie de aproximativ 6,3 salarii medii brute anuale pentru a-și permite să-și cumpere un apartament standard. Această cifră reflectă un nivel de accesibilitate mai bun comparativ cu alte țări europene.
Context favorabil investițiilor imobiliare
În România, piața imobiliară oferă oportunități accesibile pentru achiziționarea unei locuințe, aspect pozitiv și pentru cei în căutare de proprietăți imobiliare în scop de investiție.
Core-business-ul nostru constă în proprietăți imobiliare pentru investiție și de tip second home, segment în care lucrurile se întâmplă diferit. Nevoia propriu zisă nu este de locuire, deci vorbim de o nevoie diferită, care validează potențialul cumpărătorului, acel client care este inspirat de proprietăți de vacanță ce vin la pachet cu un stil de viață la cel mai înalt nivel, care îi permite să dezvolte hobby-uri și să interacționeze cu oameni la fel ca el, într-un mediu exclusivist.
Conform cifrelor din semestrul 1 al acestui an, 99% dintre achizițiile de anul acesta în cadrul Nordis au fost realizate cu bani cash, fără credite imobiliare. Acest lucru înseamnă că factorii care au dus la un volum ceva mai mic de vânzări pe segmentul rezidențial din piață nu influențează în mod direct segmentul produselor imobiliare pentru investiție.
Randamentul anual de peste 10% pe care cumpărătorii îl pot obține la investiție într-o proprietate marca Nordis este un factor atractiv. Noi investim mult în facilități, pentru că nu vindem doar apartamente, ci un concept, un stil de viață, motiv pentru care proprietățile din portofoliu vor constitui un produs dezirabil, ce se va aprecia în timp. Odată cu deschiderea hotelului Nordis Mamaia, conform studiului Horwath, valoarea proprietăților se va aprecia cu aproximativ 30%.
- Care este situația pe piața imobiliară de investiții?
În România sunt peste 91.500 milionari în dolari, iar perspectiva economică este pozitivă. Conturile românilor au crescut constant și conform cifrelor BNR, depășesc 307 miliarde de lei.
În raport cu perioada 2019-2022, în Uniunea Europeană, România se află în top cinci state ce înregistrează o creștere economică, iar previziunile economice făcute de Comisia Europeană estimează o creștere de 1,1% a PIB-ului pentru anul acesta și de 1,6% pentru 2024.
Vânzări înregistrate în semestrul 1
Nordis Group a realizat vânzări de peste 137 miloane de lei în primul semestru al anului 2023; comparând cu aceeași perioadă a anului 2022, înregistrăm o creștere cu peste 10% a vânzărilor.
În capitală, am tranzacționat unități în cadrul proiectului Nordis View, de pe Fabrica de Glucoză, acolo unde prețurile continuă un trend ascendent și anunțăm în premieră, că Nordis Primăverii, conceptul boutique din inima capitalei este vândut integral, tranzacție realizată recent, ce va fi raportată la final de an.
În cadrul proiectului Nordis Mamaia am vândut atât unități finalizate, cu prețuri ajunse la maturitate, dar și unități din etapa a doua, acolo unde există avantajul prețului accesibil, a cărui valoare se va aprecia în timp cu peste 40%.
Majoritar, avem un public care activează în domeniul de business, însă consider că este nevoie să continuăm procesul de educare a publicului cu privire la tot ce înseamnă investițiile imobiliare: randamente anuale, avantajele prețurilor off-plan și beneficiile serviciului de property management, toate acestea făcând parte dintr-un proces de dezvoltare și aliniere la practicile investițiilor imobiliare din țările dezvoltate.
Faptul că în prezent banii din conturile populației au ajuns la un nivel record, de peste 300 de miliarde de lei, mai mult cu 10% față de acum un an, înseamnă că există piață pentru investiții imobiliare, mai ales că proprietățile sunt cele mai sigure metode de investiție.
Primul produs financiar garantat cu o proprietate imobiliară
Nordis Group este un deschizător de drumuri. Suntem primii care au adus în România un alt tip de produs imobiliar care oferă un venit pasiv garantat. Conceptul cumpără o cameră de hotel reprezintă un produs financiar garantat cu o proprietate imobiliară, ce generează un randament anual de 7%. Avantajul major este că oferim și o vacanță de 7 zile pe an în mod gratuit, timp de 30 de ani, pentru că vrem să ne asigurăm că proprietarii experimentează stilul de viață Nordis.
La Nordis Mamaia, 99% din stocul acestui tip de produs s-a vândut, ceea ce înseamnă că am creat o nouă nișă și contribuim activ la dezvoltarea pieței imobiliare și de investiții din România.
- Unde și de ce crește cel mai mult piața imobiliară?
Creșterea nivelului de bunăstare din lume, dar și inflația influențează trendul ascendent în imobiliare. Într-adevăr, în unele zone există piloni care determină o creștere accelerată și este un lucru absolut normal. Investițiile macro în arii care dezvoltă economia atrag multe alte investiții de nivel mediu și micro, cu efecte notabile în toate industriile locale.
Analizând Brașovul – cel mai important județ din regiunea de dezvoltare de centru a României – care a reușit cea mai bună creștere economică în 2022, cu 7,9%, mult peste media națională de 4,8%, este clară perspectiva de crește, ceea ce sporește atractivitatea investițiilor imobiliare.
Investițiile în infrastructură vor fi întotdeauna un factor care determină creștere, dezvoltare, evoluție. Aeroportul Brașov - Ghimbav – o investiție macro realizată, în valoare de 140 milioane de euro, va atrage multe alte investiții în zonă și implicit, crește și piața imobiliară. Economia crește, apar noi locuri de muncă, oamenilor le este acum și mai accesibil să călătorească, economisesc timp și astfel, Brașovul reprezintă pentru toată lumea un județ în care calitatea vieții a crescut.
Creditarea este un alt pilon care influențează evoluția pieței imobiliare prin puterea de cumpărare și, în ciuda unui semestru atipic al anului 2023 din punct de vedere a condițiilor de creditare, se va realiza o echilibrare astfel încât să existe un flow în tot acest circuit.
Conform datelor imobiliare.ro, prețurile medii pentru apartamentele nou construite se situează între 1.708 și 2.500 euro pe mp, fără TVA. La preț de investiție, pentru Nordis Brașov avem un preț competitiv pentru un produs premium, într-un ansamblu de 5 stele – ce pornește de la 2.700 Euro / mp.
Perspectiva de dezvoltare a turismului în Brașov
În Brașov, domeniul hotelier este unul dintre cele mai slab dezvoltate, deși există un potențial uriaș. Anul acesta, Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav a fost premiat cu titlul "Cea mai bună investiție în turism (în afara sectorului hotelier)" la Gala TopHotel Awards, ediția 2023. Considerăm acest moment o provocare de a oferi pieței un concept care să vizeze direct sectorul hotelier și să aducă plus valoare zonei din punct de vedere turistic.
În prima jumătate a anului, 670.000 de turiști au călătorit în Brașov, datele clasând județul pe locul 2 la nivel național, după București, raportat la volumul de sosiri ale turiștilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare, inclusiv apartamente și camere oferite spre închiriere.
Am gândit în perspectivă și am ales să investim în Brașov conceptul nostru landmark, hotel & residence de 5 stele și în prezent, construim un proiect legendar pe Drumul Poienii, acolo unde natura ne oferă un cadru de poveste.
Nordis Brașov este dezvoltat pe un teren de 13.000 mp, cuprinde 5 corpuri de clădire cu regim mic de înălțime, din care 158 de camere de hotel și 43 apartamente rezidențiale.
După o perioadă cu provocări, am reluat procesul de construire și avansăm cu rapiditate. Terenul este dificil și a fost nevoie de repetate studii geotehnice și un proiect de proiectare specială și am dat timpului timp, pentru că ne dorim să construim un ansamblu durabil. La acest moment partea de forare a piloților este desfășurată în totalitate, am primit fierul pentru radier și lucrăm la montarea armăturii în radier. Până la finalul anului, construcția va fi ridicată și vom începe să lucrăm la fațade și la finisajele interioare.
Până în prezent, peste 50% din stocul disponibil a fost vândut și, cum este de așteptat, odată cu avansarea lucrărilor, inclusiv pe baza dezvoltării economice a zonei, prețurile se vor aprecia considerabil. Acest factor face ca proprietățile deja rezervate în etapa incipientă a proiecutlui să beneficieze deja o apreciere a valorii cu peste 45%.
- Care sunt planurile de dezvoltare pe termen lung pentru proiectele din portofoliu?
Investițiile financiare planificate pentru următoarea perioadă depășesc 40 milioane Euro. O mare parte din această sumă va fi alocată finalizării corpurilor rezidențiale Nordis Mamaia și a facilităților din prima etapă. Acest demers ne va permite să inaugurăm hotelul cât mai curând posibil și să punem în funcțiune o serie de facilități premium, disponibile pe tot parcursul anului. Ne concentrăm cu adevărat asupra beneficiilor oferite, aducându-le la un nivel de serviciu echivalent cu 5 stele. Aceasta va crește atractivitatea serviciilor noastre în stațiune și va adăuga o valoare suplimentară proprietăților Nordis Mamaia, care se vor aprecia în consecință.
Nordis Group dezvoltă un ansamblu hotelier și rezidențial de amploare, motiv pentru care a inclus în planul Nordis Mamaia, încă din faza de proiect, o parcare pentru a asigura suficiente locuri pentru autoturismele rezidenților și turiștilor. În luna iulie a anului curent am obținut autorizația de construire pentru parcarea supraetajată cu 12 nivele de la Nordis Mamaia și urmează să începem procesul de construire. Parcarea este localizată vis-a-vis de ansamblu, pe marginea lacului Siutghiol și va fi dotată cu stații de încărcare pentru mașini electrice, spălătorie auto, restaurant cu ponton, investiție estimată la peste 12 milioane Euro.
Etapa a doua a ansamblului Nordis Mamaia cuprinde doar proprietăți rezidențiale. În prezent, lucrăm la etajul 3 și până la finalul anului, structura clădirii și fațada exterioară vor fi finalizate, investiție de aproximativ 24.2 milioane Euro.
Întreg resortul Nordis Mamaia dispune de mixul perfect între condiții de locuire și cazare, facilități de wellness, entertainment și servicii de 5 stele, pentru a dovedi că România intră în competiția țărilor cu servicii hoteliere de top.