Conform legii intrate în vigoare săptămâna trecută, asociațiile de proprietari sunt obligate să constituie un fond de reparații anual, precum și fond de rulment, care erau doar opționale, iar orice modificări la fațada unei clădiri de locuințe nu vor mai putea fi operate decât pentru toată fațada și integral. Aceste noi obligații trebuie menționate în Statutul Asociației de Proprietari, al cărui model a fost pregătit de autorități și va obligatoriu pentru orice asociație formată din cel puțin 3 unități de proprietate imobiliară. Asociațiile vor trebuie să aprobe, totodată, și Regulamentul Condominiului, al cărui model a fost, de asemenea, pregătit de autorități.
Statutul reprezintă actul cuprinzând ansamblul de dispoziții, adoptat de cel puțin jumătate plus unu din numărul proprietarilor dintr-un condominiu, prin care se reglementează scopul, structura și modul de organizare și funcționare a asociației de proprietari.
Acest statut trebuie adoptat în cadrul adunării proprietarilor pentru constituirea asociației de proprietari și trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații: denumirea, sediul, durata de funcționare ale asociației de proprietari; scopul asociației de proprietari, conform prevederilor legale; structura veniturilor și a cheltuielilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare; membrii asociației de proprietari, precum și drepturile și obligațiile acestora; structura organizatorică și modul de funcționare, cu respectarea prevederilor prezentei legi; repartizarea cheltuielilor asociației de proprietari, conform legii; condițiile în care se dizolvă asociația de proprietari; modalitatea de soluționare a litigiilor, relațiile contractuale, penalizările, cazurile de urgență în care se permite, în condițiile legii, accesul în proprietatea individuală al președintelui sau al unui membru al comitetului executiv; asigurarea, după caz, a unui spațiu de administrare special amenajat, unde se va putea desfășura serviciul de administrare și în care pot fi păstrate în siguranță documentele asociației.
Ca noutate, dupaă cum Profit.ro a relatat, asociațiile de proprietari vor fi obligate, prin lege, să constituie un fond de reparații anual, precum și fond de rulment, aceste fonduri urmând a fi acum menționate în statutul asociației de proprietari.
Modelul sau conținutul-cadru al Statutului Asociației de Proprietari poate fi văzut AICI
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANCOM a decis: cumpără o clădire pentru noul sediu și pune pe masă 30 de milioane de euroPotrivit noilor prevederi, proprietarii din condominiu trebuie să încheie și un acord scris cu privire la regulile și condițiile de folosință a părților comune ale imobilului și normele de conduită dintre proprietari, numit Regulamentul Condominiului.
Acest regulament trebuie dezbătut și adoptat în adunarea generală a asociației de proprietari, cu acordul majorității proprietarilor din condominiu, urmând a fi adus la cunoștință, prin afișare la avizier sau prin înmânarea unei copii conforme a acestuia, tuturor proprietarilor, în termen de 7 zile de la adoptare.
Regulamentul conține prevederi care trebuie respectate de toți locatarii, printre care cele care stabilesc că proprietarii din condominiu pot efectua, în cadrul proprietății individuale, lucrări de modificare și modernizare a proprietății, cu condiția ca acestea să nu contravină reglementărilor legale în vigoare, esteticii exterioare a imobilului/ condominiu, proiectului inițial al imobilului, instalațiilor sanitare ale condominiului, să nu deterioreze sau să afecteze proprietățile individuale sau pe cele comune, și să nu încalce drepturile de folosință ale celorlalți proprietari, conform proiectului clădirii.
CITEȘTE ȘI OLX: Cum își stabilesc românii bugetul pentru cumpărarea unei locuințeDacă proprietarul unei locuințe ori al unui spațiu cu altă destinație provoacă daune oricărei părți din proprietatea comună sau din proprietatea individuală a altui proprietar din condominiu, respectivul proprietar are obligația să repare stricăciunile sau să suporte cheltuielile pentru lucrările de reparații, în condițiile legii, mai prevede conținutul cadru al regulamentului, pregătit de autorități.
Regulamentul menționează și că este interzisă tulburarea liniștii proprietarilor/ locatarilor din condominiu între orele 22:00 – 08:00, 13:00 – 14:00, de către orice persoană prin producerea de zgomote, larmă sau prin folosirea oricărui aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare, dar adunarea generală a asociației de proprietari poate stabili extinderea acestui orar.