Pe piața imobiliară se remarcă o tendință a cumpărătorilor de a se asigura, prin verificări suplimentare, că locuințele pe care urmează să le cumpere sunt bine construite, că au fost folosite materialele promise, că nu există vicii și totul funcționează bine în casă.
"Acesta este un prim pas spre o nouă eră ce urmează să devină o normalitate în segmentul acesta de piață. Observăm schimbări în ceea ce privește tranzacționarea locuințelor față de anii pre-pandemie.Oamenii caută să își confirme suplimentar, că informațiile prezentate sunt cu adevărat veridice, și că locuința lor este conformă. Acesta reprezintă un prim pas spre o creștere a exigenței în materie de construcție a unor locuințe pentru piața imobiliară românească", spune Vlas Veaceslav, CEO Ecovillas Company.
Aceste schimbări pe piața imobiliară îi vor obliga pe dezvoltatori să creeze departamente tehnice speciale care să se ocupe de soluționarea problemelor pe parcursul derulării garanției, iar acest lucru se va reflecta și în prețurile apartamentelor.
Schimbările se referă îndeosebi la proiectele peste medie, premium și ultra-premium, unde exigența va crește în anii ce vor urma.
Pandemia, incertitudinea economică, inflația și, mai nou, războiul, sunt teme care au creat nesiguranță pe piața imobiliară în ultimii doi ani, dar mai cu seamă de la începutul anului, astfel că, se observă o schimbare a comportamentului clienților care doresc să achiziționeze o casă, fiind mult mai precauți în achiziții.
"Dacă în perioada de dinaintea pandemiei, decizia de achiziție era luată după două, vizionări ale locuinței, acum, cei care vor să își cumpere o locuință vin de mai multe ori la locație și apelează la firme specializate. Vom asista, în viitor, la o schimbare pe piața rezidențială, concurența în acest sector fiind tot mai mare, iar cerințele clienților cresc", a mai spus Vlas Veaceslav.
Contextul actual: timp mai mare de la momentul primei vizionări până la încheierea procesului de vânzare
Incertitudinile economice și contextul geopolitic actuale, dar și verificările suplimentare, au dus la o creștere a timpului până la semnarea contractelor de vânzare cumpărare.
Clienții cer prelungirea antecontractelor din cauză că băncile fac verificări suplimentare la acordarea creditelor, de asemenea, apelează la verificări din punct de vedere tehnic, iar schimbările economice precum inflația și incertitudinea privind războiul sunt factori care au încetinit întreg procesul de achiziție de la începutul anului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Într-adevăr, observăm că oamenii au nevoie de mai mult timp pentru a contracta un credit ipotecar, băncile fac verificări suplimentare, iar pe de o parte, au nevoie de mai mult timp pentru a lua decizia de achiziție pentru că se tem de contextul actual. Putem spune, din ceea ce observăm că întreg acest proces de vânzare s-a prelungit și poate dura până la 3-6 luni", a adăugat Vlas Veaceslav.