QFort, Autonom și LUCA au intrat, în premieră, în clasamentul celor mai valoroase branduri românești, înlocuind mărcile BILKA, CFR și Bucegi, care ies din ierarhie.
Simultan, Dacia se distanțează pe prima poziție în fața eMAG, potrivit clasamentului Brand Finance.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale, naționale și sectoriale. Cele mai valoroase 50 de branduri românești sunt incluse în raportul anual Brand Finance România 50.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă. Brand Strength Index măsoară eficacitatea performanței unui brand în raport cu competiția.
Brand Finance este cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand, cu prezență pe toate continentele. Cu sediul principal în Londra, are birouri în peste 20 de țări, oferind servicii pe toate continentele. În fiecare an, elaborează peste 6.000 de evaluari de brand, fundamentate pe cercetare proprie de piață, și publică aproximativ 100 de rapoarte cu clasamente de brand în toate sectoarele si pe toate continentele. Compania monitorizează anual și reputația și percepțiile asupra brandurilor prin Global Brand Equity Monitor, un studiu care include cercetare proprie de piață pentru mai mult de 5.000 de branduri, cu peste 150.000 de respondenți in 41 de țări și 31 de sectoare economice.
Banca Transilvania urcă un loc și accede astfel pe podiumul clasamentului, pe poziția a treia, cu o creștere a valorii de 11%, până la 641 milioane de euro. Banca Transilvania este, de asemenea, cel mai puternic brand românesc, cu un rating de elită AAA+, și pentru al treilea an consecutiv se plaseaza între cele mai puternice zece branduri bancare în clasamentul global.
CITEȘTE ȘI Christian Tour accelerează vânzările: Creștem în continuare, ne extindem în țară și peste granițe. Anterior, către Profit.ro pe tema achizițiilor: Vor fi ca un fel de constelațieDacia (valoare de brand în creștere cu 11%, până la 1,2 miliarde de euro) rămâne cel mai valoros brand românesc și se distanțează pe primul loc în fața eMAG (care a scăzut ca valoare de brand pentru al doilea an consecutiv, la 824 de milioane de euro).
Revenirea Dacia (care în 2022 a pierdut temporar prima poziție în favoarea eMAG) reflectă evoluția opusă a celor două categorii înainte și după pandemie: piața auto s-a redresat pe măsură ce oamenii au început să se deplaseze din nou, în timp ce comerțul online și-a încetinit ritmul de creștere, chiar dacă obișnuința de cumpărare a consumatorilor continuă să migreze către online.
"Re-instalarea fermă a brandului Dacia la vârful clasamentului și scăderea in valoare a brandului eMAG nu reflectă și o poziție dominantă a brandurilor tradiționale, cu notorietate, în fața brandurilor din 'noua economie'; dimpotrivă, brandurile noi, create în ultimele decenii, domină detașat clasamentul”, spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.
CITEȘTE ȘI ANUNȚ Când va fi deschisă Centura de Est a Aradului. Va deveni primul municipiu reședință de județ care are un inel de centură completSectorul de retail a arătat o evoluție mixtă, cu brandurile de top eMAG și Dedeman scăzând în valoare, iar valoarea cumulată a sectorului fiind în scădere cu 1%; Dedeman rămâne cel mai valoros brand deținut în întregime de acționari români, dar cu valoare de brand în scădere cu 9%, la 481 de milioane euro, coborând două locuri, până pe locul cinci. În mod particular, brandurile de retail farmaceutic (Catena, Farmacia Tei și Help Net) au înregistrat o ușoară creștere în valoare.
În contrast cu decelerarea economiei românești în ansamblu (creștere de numai 2% în 2023), valoarea combinată a celor mai valoroase 50 de branduri românești a crescut cu 5.6% față de anul anterior, ajungând la 7 miliarde de euro.
În acest an, a doua parte a clasamentului a fost mai animată, cu trei branduri antreprenoriale intrând pentru prima oară in clasament: QFort (locul 42), Autonom (locul 46) și LUCA (locul 48). Inevitabil, pentru fiecare nouă intrare, un alt brand trebuie să iasă, astfel că trei branduri prezente anul trecut nu se mai regăsesc în clasamentul din acest an, respectiv BILKA, CFR și Bucegi.