Octavian Pătrașcu, CEO al companiei NAGA Group, vorbește despre rolul său de lider, despre provocările din sectorul financiar și despre viziunea sa de a transforma modul în care oamenii investesc.
„Fără o echipă puternică nu ești nimic – chiar dacă ești un mare CEO”, spune Octavian Pătrășcu într-un interviu apărut în ediția germană a Business Insider. Tânărul în vârstă de 38 de ani conduce platforma de social trading Naga în calitate de CEO și este responsabil pentru o echipă de 600 de angajați.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
NAGA Group AG a anunțat recent că a devenit Partener oficial al renumitului club de fotbal german Borussia Dortmund, care anul acesta a disputat finala Champions League. Parteneriatul este valabil pe 2 ani, până la finalul sezonului 2025/2026.
„Misiunea noastră este să schimbăm modul în care oamenii investesc”, explică Pătrășcu. O viziune care îi permite uneori să lucreze până la 16 ore pe zi, după cum spune el.
Patrașcu a crescut în orașul Târgu-Jiu, iar mai târziu a studiat economia și dreptul la București. Inițial a dorit o carieră în domeniul juridic - inspirat de sora sa, care lucrează ca avocat. Dar după un an petrcut la firma ei, și-a dat seama că adevărata lui pasiune constă în tehnologie și antreprenoriat.
Când se prezintă o oportunitate, trebuie să profiți, altfel dispare
În 2010 a decis să schimbe profesia și a devenit partener în aplicația de tranzacționare „markets.com”. „Am fost unul dintre primii angajați și am adus idei pentru a conduce afacerea mai departe”, își amintește el. Și asta a dat roade. Când compania a fost vândută către Playtech în 2015 pentru aproape 550 de milioane de dolari, a fost „prima sa afacere mare”. Experiența a fost un moment esențial în cariera lui, mai ales că era o perioadă în care aplicațiile de tranzacționare nu erau la fel de populare precum sunt astăzi.
Patrascu a fondat Capex.com
În 2018, Pătrășcu a fondat platforma românească de tranzacționare online „Capex.com”. Compania a strâns 31 de milioane de dolari într-o rundă de investiții. „Scopul nostru a fost să creăm o bază și o infrastructură puternică pentru a investi apoi masiv în tehnologie și marketing”, explică CEO-ul.
După strângerea de capital, echipa a început să exploreze piața pentru oportunități de achiziție. În Europa, în cele din urmă au descoperit compania Naga.com, care se potrivea perfect pentru obiectivele lor. „Am descoperit sinergii puternice în domeniile tehnologiei, managementului și infrastructurii. Acest lucru ne-a permis să ne creștem marja de profit și să extindem în continuare afacerea.”
Pătrășcu a investit personal în companie 8,2 milioane de euro - sub formă de obligațiuni. „Așa că practic pariez pe mine”, explică el. La 38 de ani, este convins că a acumulat suficientă experiență pentru a ști exact unde trebuie evitate greșelile. „Văd asta ca fiind ultima mea mare provocare”, spune el hotărât.
Dar există și provocări. „Statisticile arată că 80 până la 85 la sută din fuziuni eșuează”, explică Pătrășcu. Cea mai mare dificultate pentru CEO constă în diferitele culturi corporative.
Cum încearcă CEO-ul să unească diferitele mentalități
Ce diferențiază cele două companii? Naga a fost puternic condusă de tehnologie și a funcționat adesea ca un „one-man show”, cu accent pe decizii rapide și un accent agresiv pe creștere. Capex, pe de altă parte, avea o altă filozofie. „Am fost foarte atenți unde ne cheltuim banii și am vrut să creștem pe o bază solidă”, explică Pătrășcu. „Misiunea în primele opt luni ca CEO a fost să găsesc echilibrul potrivit.”
Pentru a atinge acest echilibru, Pătrașcu mizeaza pe un management puternic și a restructurat fundamental departamentele. În același timp, a stabilit evenimente regulate de team building pentru a consolida coeziunea.
Înainte de fuziune, Naga avea puține procese în vigoare, în special în ceea ce privește gestionarea proiectelor și a cheltuielilor. Capex, pe de altă parte, a introdus un sistem în care fiecare cheltuială trebuie verificată și justificată. „Acum totul este mult mai structurat, dar angajații au nevoie de timp pentru a se obișnui cu aceste noi procese”, adaugă el.
CITEȘTE ȘI Vodafone Romania va încasa peste 417 milioane de lei pentru realizarea infrastructurii de cloud guvernamental Sistem transparent de compensare si bonusuri
Pătrășcu a petrecut mult timp cu managerii săi, adesea până târziu în noapte. Scopul lui: o echipă motivată care să susțină viziunea. Pentru a realiza acest lucru, el mizează pe o remunerare transparentă. „Toată lumea primește un salariu fix, dar avem o politică de compensare care are 100 de pagini”, explică el. „Acest lucru specifică în detaliu modul în care angajații primesc bonusuri pentru performanța lor individuală și succesul companiei.”
Dar provocările nu sunt doar interne, ci și piața fintech este foarte competitivă. Potrivit lui Pătrașcu, cei mai mari competitori sunt Etoro, Plus500 si TradeRepublic. Nume cunoscute, dar fără motiv de îngrijorare. „Nu văd concurenții ca pe o amenințare, ci mai degrabă ca pe un stimulent. Dacă ei fac ceva bine, o putem face și mai bine”, spune el ferm.
NAGA este o companie FinTech germană de top, care oferă un SuperApp ce integrează într-o singură platformă tranzacționarea socială, investițiile în acțiuni, criptomonede și neobanking-ul, beneficiind de tehnologie avansată dezvoltată intern. Operând în peste 100 de țări și având 9 birouri locale, NAGA oferă o gamă diversificată de servicii financiare clasice, dar și pentru criptomonede. Platforma oferă si un card fizic VISA care permite conversia automată din crypto în fiat, precum și funcții de cashback, feed-uri sociale dinamice și funcții avansate de copy-trading, permițând utilizatorilor să replice automat strategiile traderilor de succes. Proiectată pentru o comunitate globală, NAGA furnizează un ecosistem financiar inclusiv și eficient pentru investiții, tranzacționare si gestionarea finanțelor personale.