Managing Director SAP România: Cele trei lecții pentru business ale efectului fluture

Managing Director SAP România: Cele trei lecții pentru business ale efectului fluture
scris 22 oct 2024

Efectul fluture, un concept ce face parte din teoria haosului, poate fi aplicat în zona de business deciziilor și inovațiilor care, deși mici pe moment, pot duce la schimbări semnificative în diferite arii importante ale unei companii, a declarat Diana David, Managing Director SAP România, în deschiderea evenimentului SAP Discovery Day România 2024.

"În tăcerea unei păduri uitate, un fluture dă din aripi. Pentru el, acest gest pare a fi unul simplu, o mișcare ușoară, abia perceptibilă în lumea măreață în care trăim. Dar acest act mic și delicat - bătaia aripilor - produce unde care depășesc cu mult ceea ce fluturele ar putea percepe vreodată. Pentru fluture, acesta pare a fi doar un alt moment banal, fără o semnificație prea mare.

Urmărește-ne și pe Google News

Ceea ce fluturele nu știe, și nu poate ști, este că, undeva departe, în lume, aceste unde se vor extinde. Ele vor avea un impact. În timp, ele pot schimba industrii și pot modela destine întregi. Dar fluturele rămâne neștiutor, cu aripile nemișcate, în acea pădure liniștită, în timp ce lumea din jurul său începe să se schimbe.

Managing Director SAP România: Cele trei lecții pentru business ale efectului fluture

În același mod, nu putem vedea întotdeauna toate consecințele acțiunilor noastre. Astăzi, ne-am întâlnit aici, nu doar pentru a fi martori ai inovației, ci și pentru a o crea, știind că ceea ce începe aici, în această sală, poate trimite unde dincolo de pereții care ne înconjoară - transformând industrii, societăți și vieți mult dincolo de ceea ce ne putem imagina", a spus David.

Efectul fluture este un concept ce face parte din teoria haosului, o ramură a matematicii care se ocupă cu sistemele complexe, dinamice, în care mici modificări ale condițiilor inițiale pot conduce la rezultate foarte diferite în timp. Acesta a devenit popular în anii '60 datorită meteorologul Edward Lorenz, care a descoperit că diferențele infime în datele meteorologice puteau schimba drastic tiparele vremii pe termen lung.

"În acest sens, efectul fluture este real, în special în sisteme precum vremea, ecosistemele și chiar piețele, unde acțiunile mici, aparent nesemnificative, pot avea consecințe majore. Cu toate acestea, ideea că un fluture care bate din aripi poate provoca un uragan în cealaltă parte a lumii este mai mult metaforică decât un eveniment dovedit științific. În business, efectul fluture poate fi aplicat deciziilor și inovațiilor care, deși mici pe moment, pot duce la schimbări semnificative în diferite arii importante ale unei companii", a subliniat directorul general al subsidiarei locale a grupului german SAP.

Managing Director SAP România: Cele trei lecții pentru business ale efectului fluture

David pune accent pe trei dintre lecțiile pe care le putem învăța de pe urma efectului fluture.

"Prima lecție este: nu te opune schimbării. Organizațiile care se rezumă la metodele bine cunoscute de a funcționa s-ar putea să nu vadă imediat consecințele. Însă, a nu face schimbări este, de asemenea, o alegere. Și această alegere va avea, de asemenea, efectele sale inițiale, ca orice alegere în general. Pe scurt, a rămâne la ceea ce ne este familiar poate părea o alegere sigură, însă efectul fluture ne reamintește că schimbările mici, intenționate, pot duce la rezultate extraordinare, în timp ce inacțiunea poate declanșa o reacție în lanț la fel de puternică, care lucrează împotriva succesului pe termen lung al unei organizații", a explicat Diana David.

“Procesele IT merită lăsate pe seama celor care doar asta fac” reprezintă a doua lecție a efectului fluture.

"Dacă ne raportăm la mediul dinamic în care operează business-urile în prezent, IT-ul nu mai gestionează o singură arie, ci este responsabil pentru tot. Iar o zi are doar 24 de ore. Și mai știm bine faptul că resursele specializate sunt limitate. Gestionarea IT la nivel intern poate introduce riscuri și complicații neașteptate. Iar greșelile minore, sistemele neactualizate sau chiar mici ineficiențe se pot transforma în probleme mai mari, cum ar fi timpii morți, breșele de securitate sau blocajele operaționale - lucruri care pot paraliza un business în moduri imprevizibile. Acesta este motivul pentru care apelarea la furnizori experți care sunt specializați în sisteme IT este esențială. Ei înțeleg complexitatea IT.

Bineînțeles, nu e simplu atunci când o responsabilitate atât de mare este dată cuiva extern. De aceea, momentul în care o organizație decide să facă acest pas, decide, în același timp, să creeze un parteneriat. Pentru că un furnizor de software nu e un simplu vendor. Noi, la SAP, nu suntem simpli furnizori de software, suntem parteneri de business care susțin organizațiile în desfășurarea cu succes a activității lor", a arătat managing director-ul companiei.

A treia lecție arată că schimbarea nu trebuie amânată.

"Efectul fluture ne învață că acțiunile sau deciziile mici luate astăzi - chiar și cele care par nesemnificative - pot duce la rezultate majore și imprevizibile în viitor. Prin întârzierea acțiunilor, orice companie riscă să piardă oportunități semnificative sau să nu se adapteze la schimbările pieței. Și asta se datorează și faptului că dacă noi nu acționăm și nu facem acel pas, competiția s-ar putea să-l facă. Alegând să facem pași mici acum - fie că adoptăm noi tehnologii, schimbăm strategii sau regândim procese - putem influența rezultatele în favoarea noastră, chiar dacă aceste rezultate par greu de prevăzut", a mai spus David.

viewscnt
Afla mai multe despre
sap
diana david