Pentru Karpaten Turism, una dintre cele mai mari agenții turoperatoare din România, specializată în organizarea de pachete și servicii turistice complexe, atât pe plan local, cât și peste hotare, anul 2024 a fost “unul de extindere și consolidare”, spune, pentru Profit.ro, Alexandru Mărginean, directorul general al companiei.
“Am lansat numeroase destinații noi, precum și un nou sistem pentru pachete dinamice, care s-a bucurat de un real succes. Am extins rețeaua de agentii, am întărit echipa, infrastructura IT și am consolidat relațiile cu cele peste 1.500 de agenții partenere”, mai spune acesta.

Destinațiile anului 2024 au fost Turcia, Grecia, Egipt, Spania, Tunisia și Cipru.
“În acest an, Egiptul are o creștere foarte mare și se “bate” pentru primul loc cu Turcia. Anul trecut, Egiptul a fost afectat de războiul din Gaza, dar acum, din fericire, situatia s-a calmat.
Pe locul 3 rămâne Grecia, urmată de Spania, iar Cipru depășește Tunisia. Pentru Cipru estimăm cea mai mare creștere procentuală. Vorbim practic de o dublare a numărului de locuri, de la 10.000 la 20.000 față de anul precedent, iar operarea de chartere crește de la 3 orașe în 2024 la 7 orașe în 2025.
Tocmai am lansat zboruri charter în premieră din multe orașe, de exemplu Craiova -> Larnaca, Hurghada și Mallorca, Sibiu -> Larnaca și Mallorca, Timișoara -> Dubai, Iași -> Mallorca, Suceava -> Larnaca, Oradea -> Mallorca și Larnaca, București -> Doha.

Pentru 2025 avem focus pe orașele din provincie, deoarece piața din București a atins o maturitate serioasă și beneficiază de foarte multe rute directe”, precizează Alexandru Mărginean.
Segmentul de outgoing a adus cele mai mari vânzări grupului în 2024, de 890 milioane de lei, în creștere față de anul anterior. Profitul net generat de Karpaten Outgoing a fost de 16 milioane de lei în 2024.
“În 2024 am depășit 1.800 de zboruri charter, iar pe 2025 estimăm peste 2.200 zboruri. De asemenea, în 2024 am depășit 200.000 de locuri pe charterele noastre de outgoing, iar estimarea pentru 2025 este de 235.000 locuri.

Cu siguranță o să adăugăm și alte destinații noi. Din București vorbim în special de cele exotice, deoarece cele europene sunt cam acoperite.
Iarna aceasta am avut chartere către destinații exotice precum Maldive, Thailanda, Republica Dominicană, Tanzania (Zanzibar), Kenya, Dubai și Qatar, iar în toamna lui 2025 o să adăugăm încă cel puțin două destinații noi, probabil Mauritius și Sri Lanka”, afirmă directorul general al Karpaten Turism.
Cea mai scumpă vacanță vândută de către Karpaten în 2024 a fost în Maldive, suma depășind 45.000 de euro pentru 2 persoane, 7 nopți.
“În perioada Decembrie 2024 - Martie 2025 avem zboruri charter directe către Maldive”, spune acesta.

Alexandru Mărginean vede un potențial foarte mare de creștere și în ceea ce privește turismul de croaziere.
“Anul trecut am avut aproximativ 3.000 clienți români pe croaziere, dar, în urma unor investiții importante în dezvoltarea acestei game de produse, estimăm că anul acesta o să depășim 10.000 de clienți”, subliniază el.
În ceea ce privește segmentul de incoming, care a adus grupului venituri de 42 de milioane de lei și un profit net de 2,5 milioane de lei, Alexandru Mărginean afirmă că “cei mai mulți turiști străini vin în continuare din piețele europene (Germania, Austria, Elveția, Franța, Olanda) urmate de Statele Unite”.
“Volumul cel mai mare (ca și numar de turiști) reprezintă cei care vin cu navele de croazieră pe Dunare (peste 100.000) versus circuite culturale (aproximativ 30.000)”, explică acesta.

Pentru 2025, Alexandru Mărginean estimează o creștere cu peste 18% a vânzărilor pentru segmentul de outgoing și peste 25% pentru cel de incoming.
“Anul viitor ne așteptăm să continuăm ritmul de creștere și de inovare, să aducem soluții noi în piață și să continuăm să fim aproape de clienții noștri, răspunzând nevoilor diverse ale acestora, atât de servicii leisure, cât și corporate”, mai spune directorul general al Karpaten Turism.
“Avem în plină dezvoltare și departamentul de corporate cu care țintim să deservim nevoile de business travel ale principalele companii din România”, completează el.
Karpaten Turism a ajuns la o rețea de 17 agenții fizice pe plan local, dintre care una în București și restul în țară.
“Ne dorim să fim cât mai aproape de clienții noștri, atât prin prezența fizică în agenții, cât și online și prin rețeaua de agenții revânzătoare partenere. Estimăm un număr de 7 agenții noi în cursul acestui an, dintre care una în București, pe Bulevardul Magheru și alte 6 în țară”, afirmă acesta.

Strategia de business pentru 2025 este “una de diferențiere prin valoare adaugată, servicii unice în piață și capacitate de execuție impecabilă”.
“Lucrăm în acest sens la dezvoltarea serviciilor noi, cu valoare adăugată și la consolidarea capabilităților interne. În 2025 investim cel mai mult în infrastructura IT, circa 2 milioane de euro, dar și în deschiderea de agenții noi și în consolidarea brandului Karpaten, precum și în dezvoltarea echipei noastre”, precizează Alexandru Mărginean, adăugând că o parte din bugetul de investiții va merge și către deschiderea de noi piețe, despre care a anunțat recent Profit.ro.
Principalele provocări și în industria turismului sunt date de instabilitatea politică, atât de la nivel național, cât și de la nivel global.
“Și mai sunt și problemele din industria aviatică, care ne impactează și pe noi direct. Aici vorbim în special de disponibilitatea redusă a avioanelor, din cauza problemelor de producție care s-au acumulat de la pandemie încoace”, mai spune acesta.
“Prețurile la nivel global au crescut cu aproximativ 7% în 2025 vs. 2024. Creșterea vine în special din partea hotelurilor din Turcia, Grecia și Spania. Pe partea de aviație creșterile sunt undeva la 5%”, mai adaugă el.
Grupul Karpaten este format din Karpaten Turism, Karpaten Outgoing, Karpaten Logistics&Tours și Karpaten Hotels.
La nivel de grupul, cifra de afaceri în 2024 a fost de 940 de milioane de lei, potrivit calculelor Profit.ro. În total, grupul are peste 200 de angajați.
Gheorghe Mărginean a înființat Karpaten Turism în 1996, fiind acum una dintre cele mai mari agenții turoperatoare din România.
Grupul de firme Karpaten este condus de către omul de afaceri Gheorghe Mărginean, alături de fiul său, Alexandru Mărginean.
Recent, Profit.ro a anunțat și extinderea portofoliului hotelier al Karpaten Hotels.