Grupul italian Fincantieri, care participă la licitația de furnizare a patru corvete multifuncționale destinate Marinei Militare Române, planifică să angajeze în următorii doi ani mai mult de 400 de muncitori români, care vor fi instruiți pe șantierele filialei Vard din Brăila și Tulcea.
Grupul norvegian Vard operează 9 șantiere cu peste 9.000 de angajați în Norvegia, România, Brazilia și Vietnam, fiind deținut în proporție de 86,81% de grupul italian Fincantieri, al patrulea cel mai mare constructor de nave la nivel global. În România, Vard are 5.000 angajați direcți și un număr indus de 3.000 persoane (acest lucru înseamnă că în jurul 8.000 de persoane intră și ies zilnic din șantiere), fiind cel mai mare angajator din sectorul construcțiilor navale din țară. În ultimii ani, grupul italian a investit peste 150 milioane de euro în Brăila și Tulcea, fiind astfel printre șantierele cele mai tehnologice din Europa.
Într-un context în care în România lipsește forța de muncă calificată, grupul italian, cu 20 de fabrici pe 4 continente și cu peste 19.000 angajați, a preferat să se ocupe, personal, în ultimii ani, de instruirea viitorilor săi angajați. Astfel, în anul 2017 au fost instruiți 158 români, iar în anul 2018, 358 persoane au frecventat cursurile de formare profesională. În primele trei luni ale acestui an, au fost instruite 212 persoane, iar numărul acestora se va mări, probabil, la peste 500 până la sfârșitul anului 2019, cu o tendință în creștere.
Au crescut și orele de instruire pentru fiecare participant la curs: de la 492 în 2017 la 657 în 2018, cu o estimare de 729 ore pentru anul 2019. În total, în ultimii doi ani și jumătate, au fost organizate pe șantierele din România ale Vard peste 500.000 ore de instruire.
Participanții la curs sunt distribuiți în cadrul a două instituții de învățământ superior, ambele denumite Anghel Saligny, una la Brăila și alta în Tulcea, dar și la Universitatea ”Dunărea de Jos”, Facultatea de inginerie navală din Galați, Universitatea ”Dunărea de Jos”, Facultatea de Inginerie din Brăila și Universitatea ”Ovidius”, Facultatea de Inginerie Mecanică Industrială și Marină din Constanța. Aproximativ 350 de tineri care provin de la aceste instituții au participat la cursurile organizate în ultimii doi ani.
”Recrutăm personal necalificat din Brăila, Tulcea, Constanța și Galați, și ne ocupăm de instruirea acestora pe cheltuiala noastră. Cei mai mulți studenți au între 18 și 40 de ani, iar pe șantiere se desfășoară instruirea teoretică și practică”, au declarat reprezentanții Vard. Instruirea durează în medie cam patru luni, iar la sfârșit, participanții sunt angajați pe unul din cele două șantiere.
Grupul italian Fincantieri are, în total, 5.000 angajați pe cele două șantiere din Tulcea și Brăila din care 465 sunt vietnamezi: 65 în Brăila și 400 în Tulcea. ” Preferăm să angajăm cetățeni români, pentru că susținem angajarea pe termen lung și fidelizarea angajaților noștri. De asemenea, costurile pentru străini sunt mult mai ridicate, includ masă și cazare pe lângă salariu și celelalte impozite și contribuții prevăzute de lege. Preferăm să investim în instruirea personalului român pentru a crea o mână de lucru locală calificată, pentru a stimula angajarea, mai ales a celor tineri, contribuind la dezvoltarea socială și economică a teritoriilor unde se află șantierele noastre”, au adăugat reprezentanții Vard.
Comparativ cu alte societăți, Vard recrutează personal necalificat pe care îl instruiește de la zero, investind, astfel, pentru instruirea viitorilor angajați. Instruirea poate dura între 3 luni ( de exemplu, pentru vopsitori) la 6 luni (pentru tâmplari și sudori) cu un minim de 320 de ore până la maximum 720 de ore.
Reprezentanții grupului naval au mai arătat că Vard dorește să continue cu o recrutare specifică pentru a identifica, printre angajații români, pe cei mai experți și calificați, pentru a-i angaja în proiectul unităților militare pentru Marina Română, în cadrul licitației în care Fincantieri este unul dintre cei trei candidați calificați în licitație. Datorită expertizei grupului italian, care este principalul constructor naval occidental și care are, printre clienții săi, pe cei mai mari operatori de nave din lume, Marina Militară și US Navy, pe lângă multe alte Marine străine, și dat fiind că este partenerul celor mai importante companii europene de apărare din cadrul programelor supranaționale, în caz de adjudecare a licitației, pe șantierele Vard din Tulcea și Brăila pot fi construite nave militare pentru Marina Română, inclusiv destinate în viitor pentru export, spun aceștia, adăugând că, datorită nivelului ridicat de tehnologie a șantierului, pot fi construite nave militare mai mari și chiar submarine.