Firmele de asigurări din România au scumpit semnificativ polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru că preferă să se capitalizeze prin tarife și nu prin infuzii de capital, în timp ce, în cazul RCA pentru transportatorii rutieri, concurența reală a asigurătorilor este redusă, cu doar 3-4 jucători, arată raportul “Fluctuația tarifelor RCA în perioada 2015-iulie 2016”. prezentat săptămâna aceasta în plenul consiliului Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
Raportul face o radiografie a pieței asigurărilor RCA în ultimii ani, când au avut lor transformări dramatice, scrie News.ro.
Astfel, "până în anul 2O12 piața asigurărilor din România, în special piața RCA, a fost o piață nesusținută și necontrolată", potrivit raportului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Strategia de la momentul respectiv de dezvoltare prin politici agresive de preț s-a demonstrat a fi în fapt doar o iluzie, piața asigurărilor RCA acumulând pierderi, iar consecința a fost că unii din cei mai mari jucători din piață (Astra și Carpatica) au ajuns în situația de faliment, alte companii înregistrând o situație critică. Toate companiile de asigurări cu cotă importantă pe piața RCA care nu au avut susținere financiară din partea acționarilor au intâmpinat dificultăți majore (ex. Euroins, City lnsurance)", arată raportul.
Ulterior, piața RCA a intrat într-o perioadă de transformări, impusă și de reglementările mai stricte de solvabilitate impuse la nivel european, inclusiv în România.
Astfel, de la 1 ianuarie 2016, a intrat în vigoare în România legea care transpune directiva eurpeană Solvency II, care a ridicat standardele de sovabilitate pentru firmele de asigurări.
Printre efectele reglementărilor a fost și o creștere importantă a tarifelor RCA, în 2015 și mai ales în 2016.
"Noile tarife din anul 2O16 (semnificativ mărite în cazul mai multor segmente de asigurați, precum transportatorii de mărfuri și persoane) au ca țintă atât acoperirea daunelor viitoare, cât și plata dosarelor vechi, având ca punct de plecare necesitatea fundamentării unor tarife care să acopere pierderile trecute și prezente", se menționează în raport.
CITEȘTE ȘI UPDATE LISTA Banca Națională dezvăluie salariile angajaților. ANI divulgă declarațiile lor. Ce avere au Isărescu și ceilalți conducători ai băncii, inclusiv Bogdan OlteanuÎnsă autorii raportului subliniază că scumpirea polițelor are printre cauze modul de finanțare a firmelor de asigurări din România.
"Creșterile de tarife pot avea ca explicație și faptul că societățile de asigurări doresc să se capitalizeze (conform cerințelor de prudențialitate) prin tarife ridicate și nu prin infuzie de capital - practic, acestea vor un tarif mai mare în prezent pentru a acoperi cerințele de solvabilitate din prezent, implicit acoperind și pierderile din anii anteriori", arată raportul ASF.
Însă cauza fundamentală a creșterii tarifelor RCA este, pe termen lung, infrastructura rutieră precară din România, creșterea numărului de accidente și "creșterea exponențială a despăgubirilor pentru vătămări corporale acordate de instanțele din România", subliniază documentul.
În cazul transportatorilor rutieri, care au acuzat creșterea explozivă a tarifelor RCA în ultimul an, raportul arată că Sectorul Asigurări din ASF a demarat o analiză amplă care își propune, între altele, "să explice și să caute soluții la aceste creșteri de tarife, să verifice împreună cu Consiliul Concurenței dacă se impun măsuri coordonate interinstituționale".
Autorii raportului ASF au constatat că "pe segmentul RCA pentru transportatori rutieri se manifestă o concurență reală redusă, doar între un număr de 3-4 asigurători (restul asigurătorilor având o prezență simbolică în piață)".
ASF ar fi constatat faptul că firmele de transport cu flote mari beneficiază de tarife mai mici la RCA, însă "există o plajă foarte largă de tarife RCA, în funcție de diferitele criterii de risc/segmentare aplicate de fiecare companie de asigurări (de la tarife sub 5.000 lei, până la tarife peste 20.000 lei pentru același vehicul de peste 16 tone)", arată raportul.
Analiza care urmează să fie efectuată de către ASF urmează să verifice " dacă există tarife preferențiale practicate în piața asigurărilor RCA pentru transportatori (identificarea eventualelor discriminări)".
În plus, angajații ASF ar urma să efectueze verificări comune cu Agenția Națională pentru Administrare Fiscală (ANAF) "pentru a stabili dacă pierderile înregistrate de companiile de asigurări ar putea fi cauzate și de transferuri de profituri către extern (transfer prin costuri)", menținează documentul.
Piața RCA este în prezent zguduită de falimente și de alte probleme înregistrate de principalii jucători de pe piață. Companiile Astra și Carpatica Asig au intrat în faliment, iar City Insurance și Euroins se află în diverse proceduri speciale impuse de către ASF.
În urma intrării în procedură de faliment a Carpatica Asig, măsură anunțată recent de către ASF, pe piața RCA rămân doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Țiriac, Generali, Asirom- Vienna Insurance Group, Omniasig - Vienna Insurance Group, Groupama și Uniqa.
Recent, subsidiara românească a companiei austriece de asigurări Grawe a anunțat că va intra în octombrie pe piața RCA, după ce a obținut avizul ASF în acest sens.