Oferta derulată de Sphera Franchise Group a intrat în ultima zi a subscrierilor. Acoperirea integrală pe tranșa investitorilor instituționali îi asigură succesul, însă participarea micilor investitori încă este firavă, cu 331 de ordine pentru abia cu puțin peste o treime din acțiunile puse în vânzare pe acest segment. La un preț de 16-21 ori câștigul pretaxare EBITDA, o serie de persoane din piață, consideră că oferta este scumpă.
Piața românească are capacitatea de absorbire a unor oferte de dimensiuni respectabile chiar dacă acestea nu vin neapărat la prețurile cele mai atractive, însă în același timp efortul este destul de costisitor afectând cotațiile și rulajul din piața reglementată. Oferta de vânzare derulată de Fondul Proprietatea (FP) la OMV Petrom (SNP) și operațiunile de piață pentru listările Sphera Franchise Group (SFG) și Transilvania Broker de Asigurare (TBK) reprezintă succese, dar costul îl reprezintă lichiditatea pieței principale, spun persoane active pe piața locală de capital. Suprapunerea celor 2 operațiuni de piață a fost primită prost de piață și este posibil să fi afectat participarea cel puțin pe segmentul de retail.
Chiar dacă nu a electrizat piața, și oferta de listare a companiei care operează lanțurile de alimentație publică KFC, Pizza Hut și Pizza Hut Delivery este pe cale să se închidă, în condițiile în care tranșa investitorilor instituționali este deja integral subscrisă, conform unor informații obținute de Profit.ro. Este o operațiune care azi intră în ultima zi de subscriere.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Fără discount pentru micii investitori, tranșa de retail nu a aglomerat încă ordine. La închiderea perioadei de subscriere de ieri, sistemul bursei procesase 331 de ordine pentru aproximativ 542.000 de acțiuni, reprezentând 36,78% din pachetul pus în vânzare pe acest segment. Introduse la prețul maxim al ofertei de 33,00 lei/acțiune, conform prevederilor din prospectul de ofertă, subscrierile se ridică la echivalentul a 17,89 milioane lei (3,89 milioane euro).
Experiențele altor oferte arată că plasamentele se accelerează în ultima zi a ofertei. Rudi este investitor cu experiență importantă la Bursa de Valori București și spune că cel puțin investitorii care se vor împrumuta pentru a subscrie, utilizând efectul de levier, lasă pe ultima sută de metri subscrierea. „Pentru ei este foarte important să știe cât este nivelul de alocare pentru a-și dimensiona cât mai bine pachetul pe care îl vor primi”, a explicat investitorul pentru Profit.ro.
În discuțiile pe care le-a avut Profit.ro cu o serie de jucători din piață relevă faptul că percepția legată de oferta Sphera este că aceasta este totuși una scumpă. Cele 25% din titluri sunt puse în vânzare la prețuri între 25,00 lei/acțiune și 33,00 lei/acțiune, ceea ce ar reprezenta echivalentul a 15-21 de ori câștigul pretaxare EBITDA care în anul 2016 s-a ridicat la 60,28 milioane lei.
În documentările noastre sunt 2 investitori instituționali relevanți pe piața locală de capital, unul de mare dimensiuni care nu participă la ofertă. „Mi se pare prea scump”, declara pentru Profit.ro chiar în ziua lansării ofertei Dumitru Miheș, investitor cu 20 de ani de experiență la BVB. „Daa... scump”, afirma și un broker din Ardeal.
În afară de preț, o obiecție adusă în discuție pe retail, dar și în rândul profesioniștilor este legată de grupul acționarilor principali. Condamnarea primită de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, partener de afaceri cu acționarii Sphera Franchise Group Radu Dimofte, Nicolae Badea și Lucian Vlad în mai multe firme a potențat această stare de precauție, iar în discuțiile private referirile despre „securiști” sunt frecvente.
Miheș a fost acționar în cursul timpului în firme controlate de acest grup și spune că această ostilitate nu este susținută de fapte, având în vedere comportamentul respectivilor oameni de afaceri pe bursă. Hârșit în multe lupte cu majoritarii la mai multe companii pentru protejarea intereselor sale de acționar, uneori chiar confruntat cu abuzul, el afirmă că experiențele sale cu firme controlate de grupul lui Dimofte și Popoviciu au fost mai degrabă pozitive.
Spre exemplu, la Practic SA București (PRBU) performanța a fost bună, iar acționarii au câștigat egal în valoare de 10 ori față de prețurile de intrare din anii imediat post-criză. De asemenea, la Metav București (METV), au fost distribuite constant dividende.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Elvila vine pe bursă. Compania realizează o listare tehnică pe piața AeRO de la BVB, fără ca majoritarul Viorel Cataramă să vândă sau să majoreze capitalul. „Caut transparență maximă”În funcție de prețul final al tranzacției, Sphera Franchise Group urmează să vină la bursă ca o companie cu o capitalizare de piață între 969,98 milioane lei (210,92 milioane euro) și 1,28 miliarde lei (278,3 milioane euro).
Compania care din luna octombrie deține și franciza Taco Bell a realizat anul trecut vânzări din restaurante de 514,47 milioane lei, în creștere cu 26,77% față de cele de 405,83 milioane lei din 2015. Profitul din exploatare s-a majorat cu 6,16%, la 60,28 milioane lei, de la 56,78 milioane lei, iar profitul net a urcat cu 9,20%, la 51,64 milioane lei, de la 47,29 milioane lei. Aceasta înseamnă că valoarea indicatorului P/E, care raportează prețul acțiunilor la câștigul obținut, ar fi de 19-25, în funcție de prețul de închidere al ofertei intermediată de un consorțiu format din Wood & Company, Raiffeisen Bank și Alpha Finance România.
CITEȘTE ȘI Producătorul de electrocasnice Electroargeș vrea să răscumpere până la 10% din acțiunile proprii. Acțiunile urcăCu aproximativ 100 de restaurante și puncte de livrare, Sphera și-a păstrat dinamica și la 6 luni, cu vânzări din restaurante în valoare de 287,83 milioane lei și un rezultat net al exercițiului de 28,33 milioane lei. Compania a forțat îndatorarea în anul listării. La data de 30 iunie, compania avea active totale în valoare de 195,02 milioane lei, cu 63,00% mai mari decât cele de 119,64 milioane lei de la sfârșitul anului trecut. În același interval, datoriile totale s-au majorat cu 54,21%, la 94,67 milioane lei, de la 61,39 milioane lei.
KFC, numără 63 de restaurante atât în București, cât și în alte orașe precum Timișoara, Cluj-Napoca, Suceava, Oradea, Pitești sau Brașov. De asemenea, operează două restaurante la Chișinău, Republica Moldova, cât și unul în Verona, în zona de nord-est a Italiei. Pizza Hut a intrat pe piața din România în 1994, odată cu deschiderea primei locații din Calea Dorobanților, iar în prezent deține 21 de restaurante la nivel de rețea.
Pizza Hut Delivery, conceptul de livrare la domiciliu lansat de Pizza Hut, furnizează produse numai la pachet și prin livrare. Brandul a intrat pe piața românească în decembrie 2007, odată cu deschiderea primei locații în zona Vitan din București. În prezent, Pizza Hut Delivery deține 12 unități în București și câte una în Brașov, Cluj și Popești Leordeni.