Paul Anghel, directorul general al ANPC: La acest moment există o problemă de imagine pentru întreg sistemul bancar. Băncile trebuie să își modifice atitudinea și abordarea față de clienți

Paul Anghel, directorul general al ANPC: La acest moment există o problemă de imagine pentru întreg sistemul bancar. Băncile trebuie să își modifice atitudinea și abordarea față de clienți
Profit.ro
Profit.ro
scris 20 oct 2017

Directorul general al ANPC Paul Anghel afirmă, în urma controlului făcut la Reiffeisen Bank cu privire la acordarea creditelor în franci elvețieni, că acesta este un moment "delicat" și foarte important, în care toate băncile ar trebui să decidă să-și modifice abordarea și să-și revizuiască atitudinea în raport cu clienții, iar BNR și Asociația Română a Băncilor ar trebui să-și asume atât situațiile create de practicile comerciale incorecte, cât și înlăturarea lor, într-un efort comun cu ANPC și cu asociațiile de consumatori.

În ceea ce-i privește pe clienți, Anghel consideră că s-a dovedit importanța educației financiare și îi îndeamnă pe aceștia să facă apel la toate instituțiile abilitate ale satului atunci când simt că le sunt încălcate drepturile în calitate de consumatori, reamintindu-le de existența Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Sistemul Bancar, ca etapă premergătoare sesizării ANPC, scrie News.ro.

"Eu cred cu tărie că este un moment delicat. Este o problemă de imagine pentru întreg sistemul bancar", a declarat pentru News.ro directorul general al Direcției Generale Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană din ANPC, Paul Anghel, după emiterea ordinului prin care Raiffeisen este obligată se revizuiască contractele de credit în franci elevețieni în care erau aplicate practici incorecte și să înceteze aceste practici.

Urmărește-ne și pe Google News
Primele cinci bănci din România vor începe din februarie testarea sistemul Instant payments CITEȘTE ȘI Primele cinci bănci din România vor începe din februarie testarea sistemul Instant payments

Anghel a precizat că inclusiv BNR și Asociația Română a Băncilor trebuie să se implice în acest proces de revizuire a politicii băncilor, alături de ANPC și de asociațiile de consumatori.

El a apreciat că băncile trebuie să-și modifice atitudinea și abordarea în raport cu clienții, dar, acolo unde există probleme, și modul de calcul în contractele în derulare.

În ceea ce privește concluziile controlului făcut la Raiffeisen Bank, directorul general în ANPC a afirmat că banca nu a pierdut nimic, singurul care a avut de suferit în urma modificării dobânzilor și a varisțiilor de curs valutar fiind clientul.

"Nu au vrut să aibă o relație corectă de tip win - win sau lose - lose cu clientul, ci au urmărit doar profitul propriu", afirmă Paul Anghel.

În ceea ce-i privește pe clienți, Paul Anghel consideră că este necesară educația financiară, pentru ca aceștia să nu mai poată fi induși în eroare de practicile comerciale incorecte.

Un alt mesaj al său către clienții băncilor este acela că, în temeiul Ordonanței 38/2015, a fost înființat Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar, instituție specializată căreia i se pot adresa înainte de a sesiza ANPC.

Referindu-se la rezultatele controlului făcut la Raiffeisen Bank, Paul Anghel a menționat că în perioada februarie - decembrie 2008, banca a acordat 914 credite cu dobândă promoțională de 4,6% setând apoi în sistem modificări ale ratei dobânzii.

VIDEO Gigantul american Raytheon, producătorul rachetelor Patriot, și-a deschis sucursală la București, pe Rosetti, și a început să se autopromoveze în limba română CITEȘTE ȘI VIDEO Gigantul american Raytheon, producătorul rachetelor Patriot, și-a deschis sucursală la București, pe Rosetti, și a început să se autopromoveze în limba română

Ca bază legală a ordinului emis vineri de ANPC, directorul general a indicat directiva UE privind practicile comerciale neloiale, dar și mai multe articole ale Codului Consumului conform cărora operatorii economici sunt obligați să pună pe piață numai produse sau servicii sigure, iar statul are ca scop protejarea consumatorilor la achiziționarea de bunuri și servicii, dar și articolul care obligă operatorul economic să anunțe eventuale probleme care apar ulterior punerii pe piață a produsului comercializat.

Ordinul ANPC cu privire la creditele în franci elvețieni, în urma controlului la Raiffeisen Bank a fost semnat vineri și solicită băncii aducerea contractelor de credit la momentul anterior deciziei de a nu informa clienții cu privire la costurile creditului și să propună un nou grafic de rambursare.

Graficul de rambursare va trebui să se raporteze la condițiile contractuale de la momentul semnării contractului.

viewscnt
Afla mai multe despre
anpc
paul anghel