BCR a înregistrat un profit net de 1.698,2 milioane de lei (343,8 milioane de euro) în primele nouă luni din 2023, în creștere cu 10,3% față de 1.539,7 milioane de lei (312 milioane de euro) din perioada similară din 2022.
Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 18,2% până la 2.324,5 milioane de lei (470,7 milioane de euro), de la 1.966,6 milioane de lei (398,5 milioane de euro) în 2022, pe fondul unor venituri operaționale mai mari, parțial compensate de cheltuieli operaționale mai ridicate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Venitul net din dobânzi a crescut cu 27,0% până la 2.670,6 milioane de lei (540,7 milioane de euro), de la 2.102,1 milioane de lei (426 milioane de euro), determinat de un volum mai mare de business împreună cu dobânzi mai mari pe piața monetară.
Venitul net din comisioane s-a îmbunătățit cu 4,4% până la 723,9 milioane de lei (146,6 milioane de euro), de la 693,3 milioane de lei (140,5 milioane de euro), determinat de venituri din comisioane mai mari din creditarea corporate, cât și din operațiuni cu titluri de valoare.
Rezultatul net din tranzacționare a scăzut cu 11,3% până la 401,5 milioane de lei (81,3 milioane de euro) în 1-9 2023, de la 452,9 milioane de lei (91,8 milioane de euro), determinat de o activitate de tranzacționare mai redusă.
Venitul operațional a crescut cu 15,5% până la 3.838,6 milioane de lei (777,2 milioane de euro), de la 3.324,5 milioane de lei (673,7 milioane de euro), determinat de venituri nete din dobânzi și venituri nete din comisioane mai mari.
Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 1.514,1 milioane de lei (306,6 milioane de euro), în creștere cu 11,5% în comparație cu 1.357,9 milioane de lei (275,2 milioane de euro), determinat de cheltuieli cu personalul mai mari generate de mediul inflaționist, parțial compensate de contribuția anuală mai mică la fondul de garantare a depozitelor în 2023.
În baza acestor evoluții, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit până la 39,4%, față de 40,8%.
Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a reflectat o alocare de provizion de 188,8 milioane de lei (38,2 milioane de euro), comparativ cu o alocare de 291,8 milioane de lei (59,1 milioane de euro) 2022.
Rata creditelor neperformante s-a menținut stabilă față de trimestrul anterior la 2,7% în septembrie 2023, ușor sub nivelul de 2,8% înregistrat în decembrie 2022.
Creditele și avansurile nete acordate clienților au crescut cu 2,4% până la 56.674,3 milioane de lei (11.395,3 milioane de euro) la data de 30 septembrie 2023 de la 55.328,5 milioane de lei (11.178,6 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2022, susținute de ambele segmente retail și corporate.
Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (Grupul BCR) a crescut cu 4,6% an pe an la 30 septembrie 2023. Au fost acordate credite noi în valoare de 6,5 miliarde de lei către persoane fizice (ipotecare și de consum) și microîntreprinderi, cu un avans al stocului de credite acordate microîntreprinderilor de 40% an pe an.
Banca a aprobat credite noi corporate în valoare de 8 miliarde de lei în primele nouă luni, dintre care aproximativ 30% sunt destinate investițiilor. Numai pentru sectorul IMM, stocul de finanțări acordate de BCR Banca a crescut cu 4% an pe an la 30 septembrie 2023. Peste 900 de companii, care creează aproximativ 250.000 de locuri de muncă, au fost finanțate de bancă în acest interval
Portofoliul de finanțări acordate clienților BCR Leasing se ridică la o valoare de 3,97 miliarde de lei (805 milioane de euro), cu o creștere de 22% a finanțărilor noi comparativ cu perioada similară din 2022 și un avans de 60% la volumul de vânzări pentru finanțările verzi în trimestrul trei.
Depozitele de la clienți au crescut ușor cu 1,5% până la 76.708,4 milioane de lei (15.423,4 milioane de euro) la data de 30 septembrie 2023 de la 75.588,5 milioane de lei (15.271,9 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2022, susținute atât de creșterea depozitelor retail, cât și a celor corporate.
Banca a continuat programele de educație financiară. "Facem asta prin cele 230.000 de persoane care au beneficiat de coaching financiar în unitățile BCR în primele nouă luni din 2023, dar și prin cei peste 645.000 de oameni care au trecut prin cursurile Școala de Bani. Facem asta și prin fiecare conversație pe care o avem cu mediul de business, care aduce în atenție transformarea economiei românești, industria 4.0 și sursele de finanțare disponibile", spune Sergiu Manea, CEO BCR. Educația financiară și antreprenorială, dar și investițiile strategice și inovația pot influența pozitiv PIB-ul național, ceea ce ne va ajuta să dezvoltăm reziliență financiară de țară, arată Manea, precizând că "pentru a naviga cu bine în actuala incertitudine care domină scena internațională, avem nevoie să creștem gradul de securitate - financiară, energetică, alimentară, tehnologică".
29% dintre cele 230.000 de persoane care au apelat la coaching financiar au aplicat deja obiectivele de economisire setate în cadrul sesiunii, iar 33% au luat în considerare pensia privată. Programul Școala de Bani a instruit încă 47.000 de persoane în primele nouă luni. Banca a continuat și programul de educație în mediul rural, printr-o unitate mobilă, care, începând din luna mai, a ajuns în 11 localități din România.
INNOVX-BCR, programul dedicat afacerilor din tehnologie, a ajuns la 181 companii accelerate, din 2.249 de aplicanți la program.
Primele nouă luni au marcat și o accelerare a demersurilor de digitalizare în activitatea bancară. Tranzacțiile pe prin platforma George (care a ajuns la 2,25 milioane de utilizatori prin internet și mobile banking, dintre care 1,8 milioane activi), au crescut cu 27% față de perioada similară a anului 2022. 86% din creditele noi de nevoi personale au fost acordate pe flux 100% digital în primele 9 luni, față de 74% în anul anterior, la fel ca și 88% din totalul cardurilor de credit, 87% din totalul produselor de tipul descoperit de cont. Tot integral digital s-au deschis și 99% dintre conturile de economii și peste 76% dintre depozite.
Peste 123 milioane de tranzacții cu plăți digitale în transportul public s-au înregistrat, în ultimii cinci ani, dintre care peste 38 milioane în primele nouă luni de anul acesta, în creștere cu 35% față de aceeași perioadă a anului trecut. BCR a implementat soluția de plată contactless în 17 orașe, iar în august 2023 a imolementat în premieră, la Pitești, prima soluție de abonament de transport public asociat cardului bancar. România este în topul primelor țări din Europa în ceea ce privește tranzacțiile la abonamente de transport care pot fi utilizate direct de pe cardul bancar de pe care au fost cumpărate.
Mai mult de 1,25 milioane de tranzacții, în valoare totală de 36,8 milioane lei, au avut loc la un an de la implementarea sistemului de plată inteligentă pentru parcările de la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă. Soluția implementată de bancă permite oricărei persoane să plătească parcarea la aeroport contactless, cu cardul bancar sau cu orice dispozitiv inteligent care permite plata prin tehnologia NFC.
BCR a ajuns la 42 de unități modernizate după un model ce transformă agenția bancară în centru de dialog financiar, după șase hub-uri noi deschise în primele nouă luni.