Plângerile consumatorilor din Germania cu privire la bănci și alte firme financiare au crescut cu o cincime anul trecut, arată datele oficiale, în timp ce autoritățile de reglementare își sporesc supravegherea pentru a consolida încrederea în sector, transmite Reuters.
BaFin, organul de supraveghere financiară din Germania, și-a sporit atenția pe protecția consumatorilor în urma prăbușirii Wirecard, compania de plăți care a fost subiectul unui scandal contabil, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Instituția a primit anul trecut 15.000 de plângeri de la consumatori din cea mai mare economie a Europei cu privire la băncile lor și alți furnizori de servicii financiare, în creștere de la 12.500 în 2021 și al patrulea an consecutiv de creșteri puternice.
Plângerile includ timpi lungi de procesare pentru închiderea conturilor, modificări ale termenilor și condițiilor și restrângerea rețelelor de sucursale, potrivit oficialilor, bancherilor și susținătorilor protecției consumatorilor.
Cifrele, publicate de Reuters pentru prima dată, vor fi făcute publice într-un raport anual în luna mai.
”Nu se poate ca instituțiile financiare să se descurce bine pentru că își tratează prost clienții”, a spus Chan-Jae Yoo, un oficial BaFin, într-un interviu.
Deutsche Kreditwirtschaft, o organizație-umbrelă care face lobby pentru finanțele germane, a declarat că băncile germane sunt ”extrem de stabile și robuste”, iar încrederea rămâne ”înaltă” și ”neafectată” de recentele tulburări cauzate de prăbușirea unor bănci din Statele Unite și Elveția.
Dar un sondaj realizat de YouGov anul trecut a arătat că gradul de încredere în sectorul financiar al Germaniei, esențial pentru promovarea unei stabilități financiare mai extinse și pentru atragerea de capital pentru a susține creșterea economică, a fost sub media globală, fiind în urmă față de Canada, Australia și piețele majore asiatice.
Niels Nauhauser, un avocat al consumatorilor în landul de sud-vest Baden-Wuerttemberg, a petrecut două decenii luptând pentru drepturile consumatorilor.
”Faptul că consumatorii ne solicită din ce în ce mai mult și ne cer sfatul este o dovadă suficientă că nu au încredere deplină în instituțiile financiare”, a spus el.
Un studiu realizat de EY în acest an a constatat că 25% dintre cei chestionați în Germania au încredere în firmele financiare, 31% nu și 44% au fost neutri.
”Ca în orice industrie care oferă servicii în afaceri, există cazuri în care există diferențe de opinie între client și bancă”, a spus Deutsche Kreditwirtschaft, sugerând propriile cifre care au arătat o scădere a plângerilor consumatorilor anul trecut, în contrast cu datele BaFin.
Protecțiile și drepturile clienților instituțiilor financiare au fost supuse unui control sporit din partea autorităților de reglementare și a instanțelor germane.
CITEȘTE ȘI Holcim România își extinde divizia de betoane cu o nouă achizițieBaFin, care are o nouă conducere după ce a fost acuzată pe scară largă pentru că nu a depistat frauda de la Wirecard, anul trecut a luat măsuri împotriva duratei de timp acordată brokerilor pentru a procesa cererile de transfer de cont.
Procesul de câteva săptămâni pentru a transfera un cont către un nou broker ar lăsa adesea clientul în așteptare și la mila oricăror schimbări de pe piețe.
O hotărâre cheie a Înaltei Curți a Germaniei din 2021 a făcut, de asemenea, mai greu pentru bănci să-și schimbe termenii și condițiile, răsturnând o practică care de decenii le-a permis băncilor să majoreze comisioanele fără consimțământul explicit al titularilor de cont.
Bancherii spun că decizia a adăugat costuri și birocrație.
În Stuttgart, mai faimos pentru industria sa auto decât pentru finanțe, Nauhauser a câștigat anul acesta concesii de la diviziile Deutsche Bank și Commerzbank.
Următoarea sa țintă este asigurătorul Allianz, pe care l-a dat în judecată pentru modificările aduse plăților polițelor de asigurări de viață, despre care spune că nu sunt transparente.
Luna aceasta este programată o audiere la un tribunal din Stuttgart.
Allianz a spus că ”își respectă toate angajamentele și garanțiile contractuale”.
Între timp, Nauhauser a promis că va menține presiunea asupra firmelor financiare, mari și mici.
”Vrem ca serviciile să se stabilească pe piață și să răspundă nevoilor consumatorilor, nu să alimenteze industria financiară”, a spus el.