Banca Comercială Română a încheiat primele 9 luni cu un profit net de 2,22 miliarde de lei, în creștere cu circa 31% față de aceeași perioadă a anului trecut, pe fondul creșterii veniturilor operaționale, mai ales a celor din dobânzi, dar și a eliberării de provizioane.
BCR raportează afaceri în creștere susținută în acest an, cu o dinamică ridicată mai ales pe segmentul persoanelor fizice. Veniturile mai mari din dobânzi și întoarcerea unui provizion au asigurat o creștere a profitului, în condițiile în care costurile operaționale au crescut mai lent decât veniturile. Taxa bancară (2% pe cifra de afaceri) a mâncat 27 de milioane de euro sau 135 de milioane de lei din rezultatul net al băncii.
Venitul net din dobânzi a crescut cu 19,5% până la 3,19 miliarde de lei (641 milioane de euro), în principal ca urmare a creșterii afacerilor, în condițiile majorării portofoliului de credite.
CITEȘTE ȘI BRD, profit în scădere la 9 luni, mâncat de taxa bancară și creșterea costului cu risculVenitul net din comisioane s-a îmbunătățit cu 12,9% până la 817 milioane de lei (164 milioane de euro), ca urmare a unui volum mai mare de tranzacții.
Rezultatul net din tranzacționare și din instrumente financiare evaluate la valoare justă a crescut cu 2,9% până la 413 milioane de lei (83 milioane de euro).
Venitul operațional a crescut cu 16,2% până la 4,46 miliarde de lei (897 milioane de euro), de la 3,84 miliarde de lei (777 milioane de euro) în primele 9 luni de anul trecut.
Cheltuielile administrative generale au crescut cu 7% la 1,62 miliarde de lei (326 milioane de euro), ca urmare a unor cheltuieli administrative mai mari, în principal IT, consultanță și cheltuieli de marketing, în timp ce cheltuielile cu personalul au scăzut.
Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 22,2% până la 2,84 miliarde de lei (571 milioane de euro), de la 2,32 miliarde de lei (471 milioane de euro) în primele 9 luni din 2023.
BCR a realizat un profit net de 2,22 miliarde de lei (446 milioane de euro), în creștere cu 30,6% față de 1,7 miliarde de lei (344 milioane de euro) în primele trei trimestre de anul trecut.
În baza acestor evoluții, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit până la 36,3%, față de 39,4% în primele 9 luni de anul trecut.
Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a reflectat o eliberare netă de provizion de 63 milioane de lei (13 milioane de euro), comparativ cu o alocare de provizion de 189 milioane de lei (38 milioane de euro) anul trecut. Banca explică evoluția prin actualizarea metodologiei pentru diferitele ponderi asociate scenariilor utilizate în calculul provizioanelor de risc de credit.
CITEȘTE ȘI Meta, proprietarul Facebook și Instagram, a obținut rezultate financiare peste așteptări în trimestrul trei, dar creșterea numărului de utilizatori activi a fost sub așteptări Rata creditelor neperformante a scăzut la 2,7% în septembrie 2024, de la 2,9% la finele lui 2023. În același timp, gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante s-a situat la nivelul de 163,7% în septembrie 2024.
Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 23,5% în august 2024.
Creditele și avansurile nete acordate clienților au crescut cu 9,3% până la 64,22 miliarde de lei (12,9 miliarde de euro) la data de 30 septembrie 2024 de la 58,74 miliarde de lei (11,8 miliarde de euro) la data de 31 decembrie 2023, susținute în principal de creșterea puternică a creditării retail.
Stocul de credite ipotecare standard (Casa Mea) acordate în moneda locală a crescut cu 10,1% an pe an, în timp ce stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) a crescut cu 50,2% an pe an. De asemenea, stocul de credite acordate microîntreprinderilor a înregistrat o creștere de 27,9% an pe an.
Banca a acordat credite noi în valoare de 12,4 miliarde de lei în primele nouă luni din 2024 către persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi.
În activitatea de creditare corporate, BCR a aprobat credite noi pentru companii în valoare de 10,5 miliarde de lei în primele nouă luni din 2024, dintre care aproximativ 29% sunt destinate investițiilor.
Portofoliul de finanțări acordate clienților BCR Leasing a ajuns în T3 2024 la o valoare de 4,54 miliarde de lei (913 milioane de euro), cu o creștere de 13% comparativ cu perioada similară a anului 2023.
Depozitele de la clienți au crescut cu 11,9% până la 87,8 miliarde de lei (17,645 miliarde de euro) la data de 30 septembrie 2024 de la 78,48 miliarde de lei (15,77 miliarde de euro) la data de 31 decembrie 2023, susținute atât de creșterea depozitelor corporate, cât și a celor retail.
”Contăm pe investițiile în digitalizarea operațiunilor, care ne-au ajutat să facem banking-ul accesibil oriunde și oricând, dar și pe cele peste 5.200 de proiecte și antreprenori pe care i-am susținut și finanțat în primele nouă luni ale anului. Calitatea activelor și extinderea bilanțului în sectoare strategice – așa cum sunt energia, agricultura și producția industrială – ne confirmă încrederea de care beneficiem din partea celor ce creează valoare în România, oameni alături de care gândim și dezvoltăm viitor”, spune Sergiu Manea, CEO al BCR, care amintește și importanța programelor de educație financiară ale băncii și „cei peste 1,5 milioane de români care au trecut prin programele BCR – Școala de Bani și Financial Coaching”.
BCR a continuat procesul de digitalizare accelerată. Are acum 2,47 milioane de utilizatori ai ecosistemului digital George (internet banking și mobile banking), dintre care aproape 2,1 milioane sunt utilizatori activi ai aplicației George mobile, cu o creștere de 16% an pe an. 87% din totalul produselor BCR pentru persoane fizice (deschidere de cont curent, credite ipotecare și de consum, cont de economii, depozite, asigurări și produse investiționale) au fost acordate pe flux 100% digital în în primele nouă luni din 2024. BCR este și singura bancă din România care oferă credit ipotecar pe flux 100% digital, direct din George.
Peste 160.000 de companii sunt înrolate în George pentru afaceri, iar în primele nouă luni din 2024, peste 70% dintre clienții eligibili și-au deschis relația cu banca prin Digital Onboarding, iar aproape 70% dintre creditele pentru clienții microîntreprinderi au fost acordate prin produsele digitale disponibile.
Cu impact în zona dezvoltării durabile, banca raportează finanțări verzi corporate de peste 1.960 milioane de lei (392 milioane de euro), cu un volum de aproximativ șase ori mai mare, comparativ cu primele nouă luni din 2023. Peste 50% din finanțările verzi corporate sunt proiecte de energie regenerabilă, BCR fiind principalul partener pentru astfel de investiții și inițiative dezvoltate în România.
Mai mult de 1.160 milioane de lei (232 milioane de euro) au însulat, în primele nouă luni, finanțările pentru achiziția de locuințe cu certificat de performanță energetică clasa A și B. Produsul ipotecar Casa Mea Natura a reprezentat 62% din creditele ipotecare noi, acordate în același interval.
Aproximativ 1,43 milioane de români au trecut prin programele de educație financiară BCR – Școala de Bani și Coaching Financiar. Peste 742.000 de copii, adolescenți, tineri și adulți sunt absolvenți Școala de Bani, proiectul lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. În primele nouă luni din 2024, prin cursuri au trecut peste 97.000 de persoane. Totodată, 690.000 persoane au beneficiat de un plan financiar personalizat prin Coaching Financiar, dintre care peste 316.000 doar în primele nouă luni din 2024.
În 2024, banca a continuat și demersurile de accelerare a gradului de bancarizare și incluziune financiară, prin unitatea mobilă BCR, care a făcut peste 3.900 de kilometri și a ajuns în nouă localități din România (Poienile de Sub Munte din județul Maramureș, Crasna din județul Sălaj, Pâncota din județul Arad, Tășnad în județul Satu Mare, Vorona în județul Botoșani, Cobadin în județul Constanța, Vama Buzăului în județul Brașov, Pătârlagele în județul Buzău și Valea Doftanei în județul Prahova), pentru a oferi locuitorilor acces la servicii și produse bancare, dar și la ateliere de educație financiară.