Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, a explicat, într-un interviu pentru Profit.ro, de ce nu este posibilă plafonarea prețului RCA pentru transportatori și de ce unele dintre susținerile asociațiilor de profil sunt nefundamentate.
Timp de trei ore și jumătate, reprezentanți ai firmelor de asigurare, ai brokerilor și ai Autorității de Supraveghere Financiară au discutat, marți, cu asociațiile de transportatori, despre prețurile practicate la RCA pentru șoferii profesioniști.
" Am vorbit de la 11 până la 14:30. S-a emis și o minută a discuției. Nimic concret. Sunt unele asociații care nu renunță la ideea plafonării RCA. Autoritatea a venit cu propuneri concrete, care ar putea fi aplicate. Vom vedea ce se va întâmpla în viitor", a relatat, pentru Profit.ro, o persoană prezentă la discuții.
Se cere RCA de doar 300 de lei pentru taximetriști și pentru șoferii de autoturism cu cele mai multe accidente
Despre ideea plafonării prețului RCA a vorbit, într-un interviu acordat Profit.ro, președintele ASF, Mișu Negrițoiu. Acesta spune că una dintre asociațiile transportatorilor, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a solicitat, într-o adresă, plafonarea prețului RCA pentru camioane la 5.000 de lei. Astăzi, la întâlnire, s-a solicitat și plafonarea RCA pentru tramvaie și autobuze la 2.000 de lei, iar a primelor pentru taxiuri (categoria de autoturisme cu cea mai mare daunalitate) la doar 300 de lei. După intrarea României în Uniunea Europeană, în 2007, autoritatea de supraveghere în domeniul asigurărilor nu a mai avut dreptul legal de a interveni asupra prețurilor de pe piață.
"O asociație, UNTRR, a solicitat plafonarea RCA pentru camioane la 5.000 de lei. Nu putem plafona tariful și nu putem controla prețurile. O astfel de intervenție ar afecta și fundamentele economiei de piață, pentru că România este membră a Uniunii Europene, iar acest lucru este stipulat în Constituție", a spus Negrițoiu.
"Nu există notificări pentru creșteri ale prețurilor mai mari de 100%. Cea mai mică ofertă pentru camioane este de 6.655 de lei"
Președintele ASF a mai arătat că și alte pretenții sau afirmații lansate pe piață sunt lipsite de fundament. " Vreau să dezamorsez câteva clișee aflate în dezbatere. Primul este că RCA pentru persoane juridice a crescut cu 300%-400%. Nu este adevărat. Eu am datele, pe bază de notificări, pe fiecare societate care ne-a notificat. Vorbesc despre procentele de creștere sau de scădere a prețului. Nu sunt oferte publice, ca la persoanele fizice. Sunt contracte comerciale separate pentru fiecare client în parte. Vă dau exemplul unei societăți care nu vinde cel mai ieftin, dar nici cel mai scump. Prețul notificat pentru 2016 este de 12.000 de lei, pe categoria camioanelor, în creștere cu 50%. Societatea care vinde cel mai ieftin s-a notificat cu 6.655 de lei. Nu există creșteri anunțate mai mari de 100%", explică Negrițoiu.
Potrivit acestuia, prețurile de 50.000 de lei sau 100.000 de lei vehiculate de unii transportatori nu sunt reale.
Președintele ASF explică și de ce au crescut unii asigurători prețurile, însă au revenit, după controalele făcute de Autoritate.
"Asigurătorii aplică un model actuarial pe un produs standard. Funcție de istoria fiecărei societăți în relația cu transportatorii (în speță bonus/malus și altele), se aplică un multiplicator la prețul standard, cuprins între 1 și 5. În cazul celor mai mari prețuri, au folosit multiplicatorul maxim. Pur și simplu pe bază de istorie personală. Ei, acum, în urma intervenției noastre, au spus că s-au corectat, că au scăzut multiplicatorul la 2", a arătat Negrițoiu.
Președintele ASF susține că diferențe semnificative între cel mai mic și următoarele prețuri au existat dintotdeauna, însă dispariția Astra a făcut ca aceste diferențe să devină vizibile.
"Transportatorii aduc în discuție tarife de 4.000-5.000 de lei pentru camioane și spun că ele au crescut la 10.000-12.000 de lei. Tariful mediu este acum 10.000-12.000. Nu este o noutate. A existat un asigurător care practica tarife de 4.000-4.500 de lei, fiind cel mai ieftin, însă următoarea cea mai ieftină ofertă era 7.500-8.000 de lei și înainte. Acum, cel care avea 4.000 de lei nu mai poate să vândă, pentru că nu mai are acest drept și, de aceea, a doua ofertă a devenit cea mai ieftină", explică Negrițoiu.
De asemenea, președintele ASF susține că și teoria potrivit căreia prețul unei asigurări RCA pentru un automobil Logan va ajunge la 1.000 de euro este falsă, iar notificările asigurătorilor arată că, în cazul persoanelor fizice, prețul este undeva la 700 de lei, iar în cazul flotelor la 1.000 de lei. Potrivit normelor RCA, firmele de asigurare nu pot modifica prețurile de mai mult de două ori pe an.
Ce propune ASF
"Nu putem plafona tariful și nu putem controla prețurile. Putem să facem, însă, două lucruri. În primul rând, noi mediem discuțiile între industrie și asigurători. Am încercat să fac acest lucru și când am fost la Parlament. M-am întâlnit cu câteva asociații și le-am spus: <<Acceptați să limităm creșterea? La cât?". Oamenii au acceptat inițial și au spus că e bună și o dublare. Au venit alții mai radicali și au cerut altceva, nu înțeleg de ce. În al doilea rând, putem să venim cu mai multe modificări tehnice. De exemplu, vom vedea până unde se pot individualiza primele pentru RCA sau cine plătește Carte Verde și cine nu plătește" , arată Negrițoiu.
Într-o scrisoare către asigurători, publicată în premieră de Profit.ro, ASF propunea mai multe schimbări de natură tehnică la calculul RCA. Concret, ASF lua în calcul eliminarea unor coeficienți de majorare a tarifelor care sunt aplicate prea general. De exemplu, societățile ar putea să nu mai utilizeze coeficientul de majorare pe baza codului CAEN, aplicat pentru toate firmele care dețin respectivul cod, indiferent de tipul activității de transport pe care o desfășoară.
În același sens, Autoritatea le propune firmelor de asigurare să elimine sau să limiteze componenta de cost Carte Verde în cazul vehiculelor care nu pot părăsi țara (troleibuze, tramvaie, autobuze, de exemplu).
Asigurătorii ar putea să nu mai includă în calculul daunalității (raportul dintre venituri și plăți, în funcție de care este calculat și prețul) costurile generate de întârzierile la plată, întrucât acestea nu țin de acțiunile întreprinse de clienți. Va trebui să includă, însă, în calcule și criterii de tip calitativ, cum ar fi eventuale cursuri de condus preventiv absolvite de șoferi sau vechimea pe care aceștia o au în trafic. Pe de altă parte, ASF recomandă și utilizarea unor criterii calitative în ceea ce privește automobilul, cum ar fi, de exemplu, dacă acesta are sau nu ITP.
Mai multe asociații de transportatori au organizat, la sfârșitul săptămânii trecute, un miting de protest la care au participat peste 7.000 de autovehicule. Transportatorii au invocat inclusiv creșterea tarifelor pentru RCA cu până la 300%. Ulterior, au avut loc mai multe întâlniri cu reprezentanți ai ASF și ai Consiliului Concurenței, însă fără rezultate concrete.