Mai există o șansă ca gazoductul BRUA, la care Transgaz a demarat deja de 5 luni lucrările pe teritoriul României, să nu se oprească în Ungaria, ci să meargă până în Austria, la hub-ul de la Baumgarten, iar partea austriacă își dorește acest lucru, a declarat un expert al autorității de reglementare în energie din Austria la o conferință pe temă energetice organizată de publicația Newsweek.
În vară, reprezentanții FGSZ Földgázszállító Zrt., operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale al Ungariei, declarau, într-o întâlnire la București cu presa românească, că, dat fiind că proiectul BRUA se intersectează cu tronsonul de gazoduct Ungaria-Slovacia-Austria, până la 5,2 miliarde de metri cubi de gaze proveniți din zăcămintele românești din Marea Neagră pot fi transportate anual din Ungaria în Slovacia, iar de acolo eventual în, Austria fără să fie nevoie de investiții în conducte noi care să ducă gazele din Ungaria la Baumgarten.
Planul inițial era ca conducta BRUA să ajungă până în Austria, la hub-ul de la Baumgarten, însă, în vara anului trecut, Transgaz a anunțat că FGSZ i-a transmis că nu a primit aprobare din partea Consiliului de Supraveghere al companiei pentru construirea secțiunii ungare a conductei internaționale BRUA până în Austria. Cei de la FGSZ precizau totuși că vor continua discuțiile cu Gas Connect, transportatorul de gaze austriac, pentru a găsi o soluție de transport fizic al gazelor naturale dinspre Ungaria înspre Austria.
"Încă mai trebuie să clarificăm câteva puncte asupra cărora suntem în dezacord cu Ungaria, acum suntem în cadrul unei proceduri la Agenția de Cooperare a Instituțiilor de Reglementare în Energie din Europa (ACER), se vor uita la cifrele acestor proiecte de investiții, vor analiza lucrurile și din punctul de vedere al părții ungare și se va ajunge la o decizie în aprilie anul viitor. Există încă o șansă de a se organiza o licitație de capacitate pentru punctul de interconectare dintre Ungaria și Austria în 2019, în iulie. Bineînțeles că suntem interesați, știm că exista cerere de piață pentru acest coridor de transport care să meargă până în Austria și lucrăm în continuare pentru ca acest lucru să fie posibil. E bine însă că avem și alternativa cu Slovacia", a spus Markus Krug, expert senior în sectorul gazelor la E-Control, instituția omoloagă a ANRE-ului din România.
De altfel, ACER a anunțat în aceeași zi că, în aprilie anul acesta, instituțiile de reglementare în energie din Austria (E-Control) și Ungaria (MEKH) au lansat o procedură comună de aprobare a unui proiect de creștere a capacității de transport prin punctul de interconectare dintre sistemele de transport de gaze dintre cele două țări de la Mosonmagyaróvár, parte a proiectului inițial BRUA, proiect comun al operatorilor FGSZ și Gas Connect. În cele din urmă, MEKH nu a aprobat proiectul.
Ulterior, pe 16 octombrie, cele două instituții de reglementare au notificat ACER că se află în dezacord în privința proiectului.
În conformitate cu legislația europeană în domeniu, ACER va lua o decizie în această privință până pe 9 aprilie 2019. Terțele părți interesate pot trimite puncte de vedere la ACER pe această temă până pe 18 ianuarie 2018.
În urma dezacordului dintre Ungaria și Austria, a apărut proiectul alternativ BRU(SK)A, prin care gazele care tranzitează Ungaria ar ajunge în cele din urmă în Austria, dar prin intermediul Slovaciei și în care este implicat și operatorul de transport de gaze din Slovacia, Eustream.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Klaus Iohannis nu îi acceptă pe Ilan Laufer la Ministerul Dezvoltării și pe Olguța Vasilescu la Ministerul Transporturilor
Fostul ministru al Economiei, Dănuț Andrușcă, a vizitat luna trecută șantierul gazductului BRUA de la Podișor, județul Giurgiu, și a declarat că lucrările sunt în grafic pentru acest proiect de importanță strategică pentru România. El a fost însoțit de directorul general al companiei de stat Transgaz, Ion Sterian. În cadrul acestei vizite, ministrul s-a întâlnit cu echipa care coordonează lucrările de la Podișor și a verificat stadiul lucrărilor la stația de comprimare de Podișor și la gazoductul BRUA. Lucrările la BRUA au demarat în prima parte a lunii iunie.
La punctul de lucru de la Podișor, Transgaz are contractate lucrări pe trei șantiere: stația de comprimare Podișor, șantierul pentru gazoduct și cel pentru nodul Podișor. În prezent, pentru proiectul BRUA, se lucrează pe 17 șantiere, fiind implicați un număr total de aproximativ 500 de muncitori în această fază a construcției, lucrările fiind în grafic, potrivit instituției. Lungimea aproximativă a gazoductului este de 500 de kilometri, iar proiectul este împărțit în 100 de tronsoane a câte 5 kilometri de fir linear (conductă de gaze) pe fiecare tronson.
Proiectul BRUA constă în construirea unei conducte noi de transport gaze care va conecta Nodul Tehnologic Podișor cu Stația de Măsurare Gaze Horia pe direcția Podișor-Corbu-Hurezani-Hațeg-Recaș-Horia.