Guvernele sunt cei mai mari dușmani ai legilor economice. Cel mai bun exemplu este cel al guvernului maghiar care credea că poate plafona prețurile la carburanți și să evite o penurie pe piață. Pus în fața unei situații a aprovizionării cu combustibili calificată drept ”critică”, marți, executivul de la Budapesta a renunțat la plafonarea prețurilor.
Șeful de cabinet al prim-ministrului Viktor Orban a declarat într-o conferință de presă marți seara că guvernul este nevoit să elimine imediat plafonul de preț, care a fost introdus în urmă cu un an, la recomandarea MOL. Plafonarea era programată să expire la sfârșitul lunii decembrie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Nu puteam să mai așteptăm... deoarece aceasta este singura modalitate de a asigura securitatea aprovizionării”, a declarat Gergely Gulyas, potrivt Reuters, la finalul unei întâlniri cu președintele și directorul executiv al MOL, Zsolt Hernadi.
Gulyas a mai precizat, potrivit Reuters, că eliminarea plafonului va stimula inflația, dar nu a oferit o estimare. Inflația anuală a Ungariei este deja peste 21%.
Profit.ro a semnalat că în Ungaria, plafonarea prețului a alimentat artificial cererea, vânzările crescând în perioada iulie-septembrie cu nu mai puțin de 42% comparativ cu cele din același interval al anului precedent.
Furnizorii străini au redus livrările de combustibili către Ungaria de când guvernul a plafonat prețul benzinei și al motorinei la 480 de forinți (1,22 dolari) pe litru, în urmă cu un an.
”MOL rămâne dedicat angajamentului de a menține securitatea aprovizionării cu propriile produse, totuși asigurarea completă a aprovizionării pe piață nu poate fi realizată fără creșterea importurilor de produse în mediul actual”, a spus compania într-un comunicat.
Directorul general al MOL, Gyorgy Bacsa, a adăugat ulterior, într-o declarație trimisă prin e-mail, că MOL încearcă să importe mai multe produse de la rafinăria sa din Slovacia, dar ”a atins limitele capacităților sale logistice”.
MOL a mai spus că a început să intensifice procesarea țițeiului la rafinăria sa de la Dunăre și că se așteaptă să atingă capacitatea maximă în câteva săptămâni.
Din cauza lucrărilor de întreținere, rafinăria a funcționat la 50-55% din capacitate, afectând toate produsele MOL.