Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) plătește cheltuieli de judecată în instanță companiilor miniere care au finalizat lucrări de refacere a mediului după închiderea minelor pe care le-au exploatat. Aceasta deoarece nu poate restitui garanțiile financiare de ecologizare pe care aceste companii le-au constituit la începerea exploatărilor miniere, conform legislației în vigoare, iar companiile dau acum instituția în judecată și câștigă procesele.
Motivul? Normele în vigoare prevăd că garanțiile respective pot fi restituite de către instituție doar după verificarea și recepția finală a lucrărilor de ecologizare de către Comisii compuse din reprezentanți ai ANRM și ai ministerelor Mediului și Economiei. Iar acestea nu se pot întruni legal pentru că Ministerul Economiei susține că nu are oameni cărora să le dea această însărcinare.
În consecință, lucrările de ecologizare a exploatărilor miniere închise rămân neverificate și nerecepționate, iar companiile dau ANRM în judecată, instituția trebuind să achite nu doar contravaloarea garanțiilor, pe care oricum ar fi datorat-o după verificarea lucrărilor de refacere a mediului, ci și cheltuielile de judecată ale reclamanților, pe lângă costurile cu propria reprezentare în instanță.
CITEȘTE ȘI Blejnar ar fi primit mita de peste 13 milioane de lei în biroul său de la ANAF, în cutii pentru hârtie de copiatorInformațiile apar într-un document al ANRM privind necesitatea modificării reglementărilor secundare referitoare la garanțiile financiare pentru refacerea mediului afectat de activități miniere pe care companiile de profil sunt obligate să le constituie potrivit Legii minelor.
Astfel, în document se menționează imposibilitatea verificării lucrărilor de refacere a mediului, datorită faptului că nu se poate constitui legal Comisia de recepție finală a execuției lucrărilor de închidere, ecologizare, reabilitare a mediului și monitorizare postînchidere.
"Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri a comunicat prin adresa nr. 10288/09.03.2015 faptul că instituția <(...) s-a reorganizat de mai multe ori și personalul a fost redus în urma acestora. De asemenea, nu are reprezentanți în teritoriu, așa cum au celelalte instituții nominalizate prin ordinul comun>, astfel încât se află în imposibilitatea desemnării reprezentanților în cadrul Comisiei", se afirmă în document.
CITEȘTE ȘI Producătorul înghețatei Amicii intră în insolvențăPrezența reprezentanților Ministerului Economiei în aceste Comisii este obligatorie potrivit normelor în vigoare, deci Comisiile nu se pot constitui legal fără aceștia. Neexistând juridic Comisiile, lucrările de refacere a mediului nu pot fi verificate, iar garanțiile financiare nu pot fi restituite companiilor miniere.
"Drept consecință a celor precizate mai sus, titularii de licențe și permise au realizat demersurile necesare pentru obținerea în instanță a drepturilor privind restituirea garanțiilor financiare, astfel încât, în prezent, împotriva ANRM au fost deschise mai multe procese pe rol, unele dintre acestea fiind deja finalizate de instanțele judecătorești și cu soluții în favoarea titularilor de licențe/permise, ANRM fiind astfel în situația de a achita și cheltuielile de judecată", mai precizează sursa citată. Drept soluție, se propune modificarea reglementărilor în vigoare astfel încât Comisiile de recepție a lucrărilor de ecologizare să poată fi constituite legal doar cu reprezentanți ai ANRM și ai Agenției de Protecție a Mediului sau ai Gărzii de Mediu.
În document se susține că de vină pentru această situație absurdă este modificarea din 2014 a legislației secundare privind refacerea mediului afectat de activități miniere, care ar fi creat și alte probleme în domeniu, cum ar fi lipsa unei abordări unitare cu privire la structura și informațiile pe care trebuie să le conțină planurile și proiectele tehnice de refacere a mediului pe care trebuie să le elaboreze companiile miniere, ceea ce face dificilă evaluarea acestor documentații de către autorități.
În consecință, ANRM propune adoptarea unor noi reglementări în domeniu, care să elimine actualele dificultăți privind stabilirea garanțiilor financiare pentru refacerea mediului, cu modalități limpezi de avizare a acestora din partea autorităților implicate și care să facă posibilă verificarea îndeplinirii obligațiilor de mediu și returnarea garanțiilor.
CITEȘTE ȘI UE a lansat o nouă anchetă privind importurile de oțel din China"Noul act de reglementare va conduce la o fluidizare a circuitului de avizare/verificare a garanțiilor financiare pentru refacerea mediului și a verificării lucrărilor pentru refacerea mediului. Se reglementează conținutul cadru al planului de refacere a mediului și al proiectului tehnic de refacere a mediului, astfel încât să poată fi realizată o evaluare corespunzătoare a lucrărilor de refacere a mediului. De asemenea, forma propusă de constituire a garanției financiare pentru protecția mediului aferentă activităților miniere va contribui la realizarea unui grad de resposabilizare substanțial îmbunătățit al titularilor de permise/licențe în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor privind protecția mediului", arată ANRM.
Valoarea garanției financiare pentru refacerea mediului afectat de activități miniere trebuie să acopere toate lucrările de refacere a mediului și monitorizarea, inclusiv în perioada postînchidere, în orice fază de dezvoltare a proiectului, și reprezintă valoarea totală a devizului general privind costurile de refacere a mediului. Începerea activității miniere este condiționată de dovada constituirii garanției financiare pentru refacerea mediului. Garanția poate fi constituită prin depozit bancar sau prin scrisoare de garanție bancară.
Potrivit raportului ANRM pe 2015, anul trecut, companiile miniere au depus garanții de refacere a mediului în sumă totală de 13,55 milioane lei, iar instituția a restituit celor care au executat lucrări de refacere a mediului afectat de activitățile miniere garanții de doar circa 211.700 lei. În 2013 (dat fiind că raportul ANRM pe 2014 nu oferă astfel de date), garanțiile constituite au fost în sumă de 8,91 milioane lei, iar cele restituite - de 2,57 milioane lei.