Lumea va fi inundată cu baterii litiu-ion. Problemele supraofertei vor afecta cel mai puternic China, SUA, dar și Europa – avertisment al analiștilor

Lumea va fi inundată cu baterii litiu-ion. Problemele supraofertei vor afecta cel mai puternic China, SUA, dar și Europa – avertisment al analiștilor
scris 12 iun 2024

Valul de fabrici de baterii litiu-ion, care în prezent sunt în diferite faze de construcție la nivel mondial, va fi capabil să producă mult mai multe celule de baterii decât are nevoie economia mondială, avertizează analiștii de la BloombergNEF într-un nou raport.

Cererea pentru celule de baterii litiu-ion crește rapid, pe măsură ce constructorii de automobile își electrifică modelele și firmele de utilități instalează mari parcuri de baterii pentru a stabiliza rețeaua energetică. Însă producătorii au anunțat atât de multe noi fabrici de producție a bateriilor încât capacitățile de producție vor depăși cererea pentru restul acestui deceniu, susțin analiștii de la BNEF.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Supermarketul Coles introduce o limită de ouă pentru clienți, acuzând gripa aviară CITEȘTE ȘI FOTO Supermarketul Coles introduce o limită de ouă pentru clienți, acuzând gripa aviară

Conform celor mai recente prognoze ale BNEF, la finele lui 2025, industria globală de producție a bateriilor litiu-ion va produce de cinci ori mai multe celule decât lumea va avea nevoie în acel an, scrie Agerpres.

„Asta este o veste bună pentru producătorii de automobile și cumpărătorii de automobile electrice, dar înseamnă și o perioadă dificilă în viitor pentru noii veniți în industria bateriilor”, susțin autorii raportului.

Problema supraofertei va fi cea mai gravă în China, unde capacitățile de producție vor depăși cererea anuală de baterii litiu-ion cu cel puțin 400% pentru restul acestui deceniu. Va fi o problemă și în SUA, unde președintele Joe Biden a făcut din producția locală de baterii una din prioritățile sale industriale. În încercarea de a-i atrage pe producătorii de baterii, administrația de la Washington a oferit anul trecut un împrumut de 9,2 miliarde de dolari grupului Ford Motor Co. pentru ca acesta să își construiască trei fabrici de baterii.

O problemă de supracapacități de producție a bateriilor se prefigurează și în Europa, dar cu toate acestea guvernele din regiune cer mai multe fabrici. Producătorul suedez de baterii Nortvolt AB a început construcția unei uzine în Germania, însă ministrul german al Economiei, Robert Habeck, face deja lobby pe lângă compania suedeză să înceapă să construiască o nouă fabrică.

Unele uzine de baterii care sunt planificate la nivel mondial ar putea fi amânate sau anulate din cauza supracapacităților de producție, susține Yayoi Sekine, analist la BNEF. De exemplu, Ford și-a revizuit planurile privind producția de vehicule electrice, motivul avansat fiind războiul prețurilor pentru autoturismele și camionetele care funcționează pe baterii.

FOTO Nuclearelectrica a cumpărat de la canadieni management de proiect pentru retehnologizarea reactorului 1 de la centrala Cernavodă CITEȘTE ȘI FOTO Nuclearelectrica a cumpărat de la canadieni management de proiect pentru retehnologizarea reactorului 1 de la centrala Cernavodă

„Asta va fi o problemă peste tot, inclusiv în SUA”, susține Yayoi Sekine.

În același timp, tehnologia care stă la baza producției de baterii se schimbă. Raportul analiștilor de la BNEF arată că bateriile de tip litiu-fier-fosfat devin din ce în ce mai populare pentru automobilele electrice, în special în rândul constructorilor chinezi. Materialele care compun aceste baterii sunt mai ieftine decât celulele tipice de baterii litiu-ion care utilizează nichel, mangan și cobalt, iar tranziția la bateriile de tip litiu-fier-fosfat ar putea duce la diminuarea semnificativă a cererii viitoare pentru nichel, mangan și cobalt. În aceste condiții, analiștii de la BNEF și-au redus cu 25% estimările privind cantitatea de nichel care va fi utilizată în baterii anul viitor.

viewscnt
Afla mai multe despre
baterii litiu-ion
china