Compania de stat Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, totodată cu cele mai mici costuri de producție, având cea mai avantajoasă ofertă de furnizare pentru gospodăriile populației de pe piață, cu preț final de numai 0,66 lei/kWh pentru București, se pregătește să-și lanseze mult-așteptata platformă online de contractare pentru clienții casnici, în condițiile în care scumpirile galopante din ultimele luni și perspectiva expirării de la 1 aprilie a actualei scheme de plafonare a prețurilor și compensare a facturilor au făcut ca zeci de mii de români să încerce să se mute cu contractul de furnizare la "campionul" energetic național, relevă date analizate de Profit.ro.
Platforma va fi disponibilă la adresa https://client.hidroelectrica.ro/contractare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit comparatorului de prețuri de pe site-ul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cea mai atractivă ofertă concurențială, după cea a Hidroelectrica, vine cu un preț final cu 73% mai mare, de 1,14 lei/kWh, iar următoarele depășesc toate 1,5 lei/kWh, existând și destule propuneri de contracte cu prețuri de peste 2 lei/kWh.
Problema este că, cel puțin până în prezent, procesul de contractare de clienți casnici al Hidroelectrica a mers extraordinar de greu, compania nedispunând de o platformă online specializată în acest scop și nici de agenții fizice dedicate populației, precum marii furnizori cu experiență, și lucrând exclusiv prin e-mail. Mai mult, nici actuala platformă online, lansată pentru o perioadă în teste, nu pare să aibă vreun rezultat, primind, la un moment dat, documente de contractare spre procesare, dar netrimițând expeditorilor nici măcar o confirmare de primire a actelor, nemaivobind de vreun răspuns de încheiere a contractului.
UPDATE Luni, ora 18 Platforma online Hidroelectrica a început să trimită și confirmări de primire a documentelor.
Grupul Facebook "Client Hidroelectrica", cu circa 3.500 de membri, creat în iunie anul trecut, afișează numeroase relatări de persoane care au încercat să încheie contracte de furnizare cu Hidroelectrica și au trimis actele necesare prin e-mail de multe luni, fără a primi însă măcar un răspuns. Alții, care au reușit să încheie contracte, s-au plâns de faptul că primesc facturile de consum în mod neregulat, cu mari întârzieri.
În această din urmă situație s-a aflat și șeful acționarului majoritar al companiei, ministrul Energiei, Virgil Popescu. "Și eu sunt client Hidroelectrica și nu primesc facturile la timp. De obicei îmi vine cam o dată la două luni", spunea ministrul în august anul trecut.
CITEȘTE ȘI VIDEO Proteste și contraproteste în Germania: Mii de oameni au manifestat împotriva mișcării anti-vaccinare, iar alte mii contra măsurilor sanitareExistă însă și relatări de experiențe pozitive în relația cu Hidroelectrica, inclusiv de consumatori casnici care au reușit deja să încheie contracte de furnizare chiar prin intermediul platformei online.
Intrată pe piața de furnizare de electricitate pentru clienți casnici în vara nului 2020 și la presiunile acționarului majoritar, Ministerul Energiei, în perspectiva liberalizării pieței de la 1 ianuarie 2021, Hidroelectrica a demarat de la începutul anului trecut mai multe proceduri de achiziție publică pentru a dezvolta infrastructurile IT necesare eficientizării interacțiunii cu volume mari de clienți casnici, atât pe partea de contractare, cât și pe cea de facturare, despre care Profit.ro a relatat aici și aici.
CITEȘTE ȘI VIDEO. Proteste în Viena împotriva vaccinării obligatorii anti-CovidHidroelectrica s-a confruntat cu primul val masiv de solicitări de încheiere de contracte de furnizare chiar cu puțin timp înainte de startul liberalizării de la 1 ianuarie 2021, într-un moment de mare confuzie în piață, pus inclusiv pe seama legislației complicate, neclare și finalizate târziu și comunicării insuficiente din partea autorităților. Din cauza faptului că, din lipsă de personal, infrastructură și experiență, compania de stat a depășit în multe cazuri termenele legale de încheiere a contractelor cu solicitanții, Hidroelectrica a primit și numeroase amenzi din partea ANRE.
De exemplu, în martie 2021, Hidroelectrica a fost amendată de Autoritate cu 400.000 de lei pentru că, în perioada 1 noiembrie 2020 – 31 ianuarie 2021 (cu două luni înainte de liberalizare și una după), în mai multe situații, a depășit termenele prevăzute de normele în vigoare pentru comunicarea condițiilor de furnizare către potențialii clienți solicitanți (15 zile) și pentru răspunsul la solicitările de încheiere de contracte de furnizare (5 zile).
CITEȘTE ȘI Incendiul din Vama Giurgiu, stins după aproape nouă ore. Pompierii au stabilit că focul a fost provocat intenționat. Ancheta, preluată de PolițieHidroelectrica a contestat amenda la tribunal și a dat vina inclusiv pe ANRE pentru aceste întârzieri.
"Petenta a învederat că, deși ANRE cunoștea, încă de la adoptarea O.U.G. nr. 1/2020, în data de 06.01.2020, că piața reglementată de energie electrică va exista doar până la data de 31.12.2020, aceasta nu a luat nicio măsură concretă pentru a pregăti dereglementarea pieței la nivel național. Mai mult, pe parcursul anului 2020, ANRE nu a luat nicio măsură pentru informarea consumatorilor despre liberalizarea pieței de energie electrică. De altfel, ANRE a adoptat abia în octombrie 2020 Ordinul nr. 170 pentru aprobarea Condițiilor de furnizare a energiei electrice de către furnizorii de ultimă instanță, unde pentru prima dată la art. 4 a reglementat obligația furnizorilor de energie electrică de a transmite clienților casnici din portofoliul propriu informări, în perioada 01.10 – 01.12.2020, cu privire la liberalizarea pieței de energie electrică, iar în decembrie 2020 o ofertă pentru serviciul universal. În aceste condiții, în luna decembrie 2020, niciun furnizor de energie electrică nu avea cunoștință de modul în care liberalizarea pieței de energie va avea loc, motiv pentru care s-au aflat în imposibilitate de a întreprindere vreo măsura în vederea pregătirii pentru această liberalizare. Mai mult, pe parcursul anului 2020, inclusiv în cea mai mare parte a lunii decembrie 2020, numărul de cereri de contractare sau de solicitare oferte în vederea încheierii unui contract de furnizare a energiei electrice pe piața concurențială primite de Hidroelectrica a fost relativ redus. Prin urmare, la sfârșitul lunii decembrie 2020, petenta, la fel ca restul furnizorilor de energie electrică, nu avea cum să prevadă că, într-o perioadă atât de scurtă de timp (perioadă care a cuprins inclusiv perioada de concedii și de sărbători legale), va primi un număr covârșitor de cereri de contractare și/sau solicitare oferte în vederea încheierii unui contract de furnizare a energiei electrice. Petenta a învederat că, la sfârșitul lunii decembrie 2020 (doar cu câteva zile înaintea liberalizării pieței de energie), la nivelul întregii prese naționale, precum și pe rețelele de socializare a început o adevărată campanie cu privire la liberalizarea pieței. Astfel, datorită presiunii media, pe 23.12.2020, ANRE a adoptat Ordinul nr. 241/2020, prin care a instituit obligația furnizorilor de ultimă instanță de a transmite clienților casnici odată cu oferta pentru serviciul universal și cel puțin o ofertă concurențială, atât în cursul lunii decembrie 2020, cât și în luna ianuarie 2021. În acest context, în ultima parte a lunii decembrie, ulterior datei de 18.12.2020, petenta a primit un număr imens de cereri de contractare și de solicitare oferte în vederea încheierii unui contract de furnizare a energiei electrice pe piața concurențială.
Astfel, în perioada 01.11.2020 – 31.01.2021, Hidroelectrica a primit un număr de 981 cereri pentru încheierea unui contract de furnizare a energiei electrice și 1.314 solicitări de oferte în vederea încheierii unui contract de furnizare a energiei electrice (1.098 cereri primite în perioada decembrie – ianuarie), în condițiile în care, în perioada ianuarie – octombrie 2020, numărul total de solicitări a fost de 44. Este evident că această campanie media a fost singurul eveniment care a demarat avalanșa de cereri/solicitări primite, panica consumatorilor fiind dovedită de faptul că petenta a primit în continuu cereri/solicitări chiar și în ajunul Anului Nou, la ora 23:50. Or, în contextul în care, anterior acestei campanii, petenta primea 2-6 cereri/lună, la departamentul de contractare activau un număr de 4 persoane. Însă, imediat după revenirea din perioada de concedii, la data de 04.01.2021, Hidroelectrica a luat toate măsurile necesare suplimentării personalului care se ocupa cu încheierea contractelor de furnizare, fiind desemnați în acest sens un număr de 39 de angajați, iar ulterior, în data de 11.01.2021, acest personal a fost suplimentat cu încă 6 persoane. În mod evident, petenta s-a aflat în imposibilitatea obiectivă de a prevedea că urma să primească un număr imens de cereri de contractare/solicitări de oferte anterior inițierii acestei campanii media, cu atât mai mult cu cât o parte însemnată a acestor cereri a fost primită în perioada concediilor de iarnă", se arată în documentele de la dosar, analizate de Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Președintele Ford Motor, Bill Ford, cumpără acțiuni la grupul fondat de străbunicul său, mărindu-și controlul asupra producătorului autoPotrivit sursei citate, printre cei care au încercat să-și schimbe furnizorul și să se mute cu contractul la Hidroelectrica cu foarte puțin timp înainte de liberalizare s-a numărat și șeful Direcției generale de piață, energie și prețuri a ANRE, Claudiu Dumbrăveanu, fost vicepreședinte al instituției, care a trimis Hidroelectrica prin e-mail solicitare de încheiere de contract de furnizare pe 18 decembrie 2020.
"(…) la solicitarea domnului Dumbrăveanu Claudiu Sorin, transmisă prin e-mail în data de 18.12.2020, privind încheierea unui contract de furnizare a energiei electrice, la care clientul a anexat o parte din documentele necesare și pe care le-a completat la data de 21.12.2020, Hidroelectrica SA nu a transmis spre semnare contractul până la data de 28.01.2021, încălcând prevederile legale în vigoare. În data de 05.01.2021, potențialul client a transmis societății Enel Energie Muntenia SA cererea de renunțare la rezilierea contractului de furnizare", se menționa în procesul-verbal al amenzii dictate împotriva Hidroelectrica.
CITEȘTE ȘI Olanda relaxează măsurile sanitare. Rămân închise restaurantele, cafenelele și barurileÎn total, compania a fost amendată în martie anul acesta pentru 28 de solicitări de condiții de furnizare și 385 de cereri de încheiere de contracte de furnizare cu termen de răspuns depășit, primite în perioada 1 noiembrie 2020 – 31 ianuarie 2021.
"(…) petenta a arătat că, potrivit pct. 15 din procesul-verbal, a fost sancționată pentru faptul că nu a răspuns în termen numitului Dumbrăveanu Claudiu Sorin, fost vicepreședinte ANRE, actual Director general la Direcția generală de piață energie și prețuri a ANRE, în condițiile în care cererea a fost depusă pe 21.12.2020, iar termenul de 5 zile expira pe 27.12.2020, a treia zi de Crăciun. Or, conflictul de interese este mai mult decât evident și trezește suspiciuni rezonabile cu privire la scopul pe care l-a avut intimata în momentul sancționării sale. De altfel, sancționarea sa alături de cei mai mari furnizori de energie electrică din țară, în timp ce alți furnizori de talia sa sau chiar mai însemnați nu au primit nicio sancțiune, ridică întrebări și prin raportare la faptul că, la acest moment, între petentă și ANRE există un număr de 15 litigii în desfășurare, într-unul dintre dosare CJUE pronunțându-se în favoarea sa", au susținut în instanță avocații Hidroelectrica.
CITEȘTE ȘI FOTO Dacia Spring s-a răsturnat, la primul crash test în viața reală"(…) având în vedere că solicitarea de oferte și încheierea de contracte sunt drepturi ale consumatorilor casnici stabilite de legiuitor, furnizorii au obligația de a răspunde la solicitarea consumatorilor și de a încheia contractele după ce consumatorul agreează oferta propusă de furnizori. În concluzie, petenta nu face altceva decât încercarea disperată de a atrage compasiunea instanței, urmărind anularea procesului-verbal contestat prin invocarea unor articole de ziare, declarații de presă, concedii pentru sărbători legale, panica populației, fără ca intimata să fi încălcat dispozițiile legale incidente. Așadar, este evident că petenta cunoștea termenele stabilite de legiuitor în sarcina furnizorilor încă din anul 2019 și nu a fost luată prin surprindere. Mai mult, Hidroelectrica are și calitatea de producător de energie electrică, fiind licențiată de ANRE în acest sens, aceasta fiind în cunoștință de cauză cel puțin din perspectiva producătorului de energie electrică, referitor la liberalizarea pieței de energie electrică. (…) alegațiile petentei referitoare la lipsa de vinovăție nu sunt reale și probate, iar cele referitoare la directorul general al Direcției generale de piață, energie și prețuri a ANRE sunt total neavenite, angajații ANRE fiind și ei consumatori casnici cu dreptul de a solicita oferte de preț sau a încheia contract de furnizare a energiei electrice pe piața concurențială. Ce uită, însă, în mod vădit, petenta să arate este faptul că este de notorietate că energia produsă în hidrocentrale este cea mai ieftină, iar aceasta are dublă calitate în piața de energie electrică – producător și furnizor. (…) faptele săvârșite sunt de natură a genera, pe de o parte, prejudicii materiale și morale în dauna clienților finali ai furnizorului concurențial Hidroelectrica, iar pe de altă parte, de natură a afecta procesul de liberalizare a pieței de energie electrică, prin întârzierea creării condițiilor de piață necesare dezvoltării concurenței și a stimulării diversificării ofertelor de furnizare a energiei electrice dedicate segmentului concurențial", a fost răspunsul ANRE.
De asemenea, Autoritatea a pus problemele legate de legislația liberalizării pe seama pandemiei COVID-19: "Ultima etapă de dereglementare a avut loc în perioada 01.07.2020 – 31.12.2020, ca urmare a modificărilor aduse Legii nr. 123/2012 prin O.U.G. nr. 74/2020, intimata arătând că, în contextul evoluției situației epidemiologice internaționale determinate de răspândirea coronavirusului SARC-CoV-2 și declarării pandemiei de către Organizația Mondială a Sănătății, s-a impus identificarea, în regim de urgență, pentru o durată determinată de timp, respectiv până la 31.12.2020, a unor mecanisme prin care să asigure menținerea, la valoarea actuală (de la acel moment – n.r.), a prețurilor la energia electrică furnizată clienților casnici în regim reglementat".
CITEȘTE ȘI Costa Rica autorizează producția și consumul de canabis în scop medicinalÎn urmă cu circa o lună, pe 13 decembrie 2021, instanța a dat dreptate parțial ANRE, menținând majoritatea dispozițiilor procesului verbal contravențional, însă a decis totodată înlocuirea amenzii de 400.000 lei cu avertismentul, aducând ca argument "gradul relativ redus de pericol social al faptei, în raport de întârzieri reduse".
"(…) deși este adevărat că petenta avea obligația de a lua toate măsurile necesare derulării activității în condiții optime, instanța are, totuși, în vedere perioada în care au fost săvârșite faptele, și anume în preajma sărbătorilor de iarnă (decembrie – ianuarie), împrejurarea că termenele de întârziere au fost relativ mici, de maxim 16 zile, că numărul solicitărilor cu termen de răspuns depășit pentru comunicarea ofertei este foarte mic raportat la numărul total de cereri (2,45% în luna decembrie și 0,49% în luna ianuarie), că numărul solicitărilor de comunicare a ofertei/încheiere contract a fost foarte mare în raport de lunile precedente (1.314 solicitări pentru oferte și 981 de solicitări pentru contracte), respectiv că petenta a ieșit din pasivitate și a încercat de urgență remedierea situației prin mărirea schemei de personal atât la data de 04.01.2021 (imediat după terminarea concediilor de iarnă), cât și, ulterior, la data de 11.01.2021", au decis judecătorii. Hotărârea nu este definitivă, putând fi atacată cu apel.
CITEȘTE ȘI Divizia de realitate virtuală Oculus a Facebook, investigată pentru posibile practici incorecteHidroelectrica a mai arătat în instanță că, luna trecută, infrastructura IT necesară optimizării procesului de contractare cu clienții casnici se afla în teste. "(…) acel soft (…) trebuia să existe din anul 2017 (de la prima liberalizare a pieței - n.r.), nu să se afle în testări la finalul anului 2021", a fost replica ANRE.
Compania a încheiat pe 3 decembrie contract cu o firmă de servicii IT pentru "Digitalizarea interacțiunilor cu clienții în procesul de contractare și în derularea contractului de furnizare".
CITEȘTE ȘI VIDEO Vântul a provocat pagube la gondola care urcă la Cota 2000 din Bucegi. Domeniul schiabil al stațiunii Sinaia - închisFondul Proprietatea va lista cel puțin 15% din Hidroelectrica, "cât mai curând posibil", fără a aștepta ca Guvernul să se alăture, a anunțat recent ministrul Energiei, Virgil Popescu. Scumpirea galopantă a energiei electrice din ultimele 12 luni a dus valoarea companiei la 42,6 miliarde lei la finalul anului 2021. Creșterea reprezintă o urcare cu 66% peste nivelul din urmă cu un an, de 25,6 miliarde lei. Fondul Proprietatea deține 20% din capitalul Hidroelectrica.
Profitul companiei a crescut cu 103% în primele 9 luni din 2021, față de perioada similară a anului trecut, ajungând la peste 2,5 miliarde lei, pe fondul scumpirii ample a electricității pe piețele angro, coroborată cu creșterea producției. În primele nouă luni ale anului 2021, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 4,6883 miliarde lei, în creștere cu 69,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, EBITDA de 3,6128 miliarde lei, în creștere cu 87,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, un profit operațional de 3,1167 miliarde lei, în creștere 111,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, un profit înainte de impozitare de 3,1653 miliarde lei, în creștere cu 105,7% față de aceeași perioadă a anului trecut și un profit net de 2,5668 miliarde lei, în creștere cu 103,0% față de aceeași perioadă a anului trecut. Prețul mediu realizat de vânzare a energiei electrice a fost de 305,4 lei/MWh, în creștere cu 48,0% față de aceeași perioadă a anului trecut.