Grupul petrolier ungar MOL se așteaptă să poată alege între țițeiul rusesc sau din alte surse pentru rafinăriile sale până în 2026, a declarat pentru Reuters președintele și directorul general al acestuia, Zsolt Hernadi, prin implementarea de investiții substanțiale, transmite Reuters.
MOL deține rafinării în Ungaria și Slovacia, fără ieșire la mare, ambele fiind alimentate de tronsonul sudic al conductei Drjhba, scrie News.ro.
Importurile prin Drujba au fost întrerupte în noiembrie anul trecut, când o rachetă rusă a lovit o centrală electrică din Ucraina, care furniza energie electrică pentru o stație de pompare, evidențiind riscurile aprovizionării.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Hernadi a spus că MOL plănuiește să finanțeze parțial investițiile tehnologice de 500-700 de milioane de dolari necesare pentru a-și diversifica sursele de aprovizionare a rafinăriilor Dunărea și Slovnaft, față de petrolul Urals, din fondurile Uniunii Europene.
”Ne-am dori să putem decide în mod liber la sfârșitul anului 2025 când, cât și ce tip de petrol vrem să trimitem în ce rafinărie... până la sfârșitul lui 2025, începutul lui 2026”, a spus Hernadi în timpul unei interviu la noul sediu al MOL cu vedere la Dunăre din Budapesta.
El a spus că anul trecut doar aproximativ 5% din aportul de petrol al Slovnaft a fost non-rus, dar că această pondere va crește la aproximativ 30-35%, sau la 2 milioane de tone, până la sfârșitul anului 2023.
Hernadi a spus că MOL luptă pentru a preveni o creștere a taxelor de tranzit petrol în Ucraina și, de asemenea, în Croația.
Janaf, operatorul de conducte petroliere din Croația, dorește să majoreze taxele de tranzit prin conducta Adriatică, care este ruta alternativă de aprovizionare a MOL, până la de patru ori taxa de referință percepută pentru conducta Baku Tbilisi Ceyhan (BTC), a spus Hernadi.
Conducta BTC transportă țiței din câmpurile petroliere offshore din Marea Caspică către coasta Turciei.
Hernadi a spus că MOL face prelungiri pe termen scurt la contractul său cu Janaf și încearcă să negocieze unul pe termen lung.
CITEȘTE ȘI Europa se luptă cu un aflux de combustibili verzi suspectați că ar fi frauduloșiMOL a avut un contract cu Janaf pentru transporturi de 500.000 de tone de țiței pentru conducta Adriatică, până la sfârșitul lunii martie.
Janaf a declarat într-un răspuns pentru Reuters că prețurile serviciilor prin conducta petrolieră și sistemul său de stocare au fost definite în timpul procesului de negocieri, în conformitate cu regulile care guvernează serviciile sale.
Hernadi a spus că o dispută privind plățile pentru tranzitul transporturilor de petrol rusești prin secțiunea ucraineană a conductei Drujba părea aproape de o soluție.
El adeclarat că MOL va plăti direct operatorul de conducte din Ucraina Ukrtransnafta pentru tranzitul petrolului rusesc, dar că există încă o dispută cu privire la majorarea taxelor din Ucraina.
”Vom ajusta sistemul de plată”, a spus el, adăugând că discuțiile despre un acord cu Ukrtransnafta sunt în faza finală.
CITEȘTE ȘI Conpet Ploiești distribuie aproape 90% din profitul net al anului trecut sub formă de dividende. Cât câștigă statul și fondatorii Dedeman”Există încă dispute, discuții în desfășurare cu privire la taxa de tranzit, deoarece a fost semnalată o creștere de mai multe ori (de către Ucraina)”.
Ukrtransnafta nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii.
În ciuda taxelor excepționale din Ungaria, MOL a înregistrat anul trecut o creștere a EBITDA pe întregul an la 4,7 miliarde de dolari, de la 3,5 miliarde de dolari în 2021, parțial ca urmare a profiturilor considerabile obținute datorită petrol rusesc ieftin.
Acest lucru a permis MOL să-și majoreze dividendul de bază la 150 de forinți pe acțiune și, de asemenea, să plătească un dividend suplimentar pentru câștigurile din 2022.
”Dacă nu ne confruntăm cu încă un an negativ, atunci putem menține pe termen lung acest dividend de bază”, a spus Hernadi.