Prevederile legislației introduse în anul 2020 în „lupta anti-COVID” au încurajat un comportament de neplată pe segmentul consumatorilor de energie electrică. Facturile neachitate se traduc în pierderi pentru furnizori. „Inclusiv oameni care au posibilitatea de a-și achita factura nu au făcut-o”, spune directorul de la Electrica.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Perpetuarea peste un an și jumătate a stării de alertă a adus dezechilibre majore în relația furnizorilor de electricitate cu clienții și a lăsat să se acumuleze pierderi de sute de milioane de lei. Interzicerea debranșării rău-platnicilor de către companiile din domeniul electricității și gazelor naturale prin Ordonanța de Urgență 70/2020 a indus în piață un comportament viciat, în care mulți români au ales să uite de facturi.
„Eh, nu mă deconectează, nu se întâmplă nimic, nu plătesc!”, rezumă atitudinea multor consumatori Corina Popescu, directorul general al Electrica (EL). Întrebată în Adunarea Generală Anuală a Acționarilor dacă românii au tins să abuzeze de interdicția de deconectare de pe perioada stării de alertă, a răspuns fără echivoc: „Da. Din păcate, da.”
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Deprecierea acțiunilor la companiile din zona tehnologică poate reprezenta o oportunitate pentru investitoriÎn luna august a anului trecut, Guvernul a revenit asupra deciziei și a permis debranșările, iar începând cu luna octombrie aceasta a revelat un dezastru. „Am avut foarte mulți clienți care au venit la noi spunându-ne că nu-și pot plăti factura”, spune directorul, adăugând că era vorba despre un an și jumătate de neplată. „S-au strâns acolo sume enorme și ne-au solicitat să le facem reeșalonări pe facturile respective.”
Raportul anual al Electrica arată provizionări de 582,01 milioane lei în contul unor creanțe comerciale nerecuperate în raport cu clienții de 582,94 milioane lei, acestea având niveluri de întârziere de peste 90 de zile și trecute la pierdere. Remarcabil este procentajul ridicat al acestora dacă avem în vedere că totalul creanțelor la clienți neajunse la scadență era la finalul anului trecut de 843,71 milioane lei și cel al creanțelor cu niveluri de întârziere mai mici de 30 de zile era de 78,11 milioane lei. Raportul la nivel de grup privind creanțele comerciale pentru anii 2020 și 2021 ai stării de alertă indică un nivel generalizat de majorare la acest capitol din bilanț.
Din luna octombrie a anului trecut, companiile de furnizare de electricitate au putut trece la revizuirea masivă a raporturilor cu clienții, iar încasările de la cei care au fost nevoiți să plătească sub spectrul deconectării au reprezentat un balon de oxigen pentru industrie. De la 1 februarie, în contextul creșterilor explozive la gazele naturale și electricitate, Guvernul a revenit însă asupra deciziei și din nou românii nu au deasupra capului sabia debranșării.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Prețul energiei este marea problemă. Celelalte pot fi oarecum gestionabile până la un punctStatul a încurajat încă din primăvara anului 2020, la declararea stării de urgență având ca motiv pandemia de COVID-19, un comportament de neplată și în cazul ratelor bancare. Calcule ale debitorilor care indicau ca neeconomică o astfel de decizie și teama de împingerea în viitor a scadențelor totuși nu au determinat un val de apelări la această măsură. Dimpotrivă, băncile au raportat profituri record pentru anul 2021.
În cazul facturilor la electricitate, consumatorii nu au perceput, însă, ca un element penalizator al amânării plăților și au decis în masă să „uite” de ele. „Culmea este că nu e numai la nivelul omului de jos, care este la nivelul subzistenței; inclusiv oameni care au posibilitatea de a-și achita factura nu au făcut-o”, rezumă comportamentul directorul Electrica. „Lucrul acesta se vede și acum.”