Accentul pus de Europa pe combustibilii verzi a ajutat la apariția unei industrii în China care colectează, reciclează și livrează deșeuri precum ulei de gătit uzat, însă acest aflux de biocombustibili îi amenință acum pe producătorii europeni și creează temeri referitoare la exporturi frauduloase, transmite Bloomberg.
Producătorii din Uniunea Europeană sunt îngrijorați că sunt surclasați de companiile din Asia care amestecă combustibili cu materii prime ieftine și le etichetează greșit pentru a se califica pentru stimulentele prevăzute în programele de energie regenerabilă ale blocului comunitar, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aceste îngrijorări sunt evidențiate de explozia exporturilor de biomotorină chineză în UE. În paralel, au crescut importurile Chinei de reziduuri de palmier din Indonezia și Malayezia, care potrivit unor surse din industrie sunt mult prea mari, generând îngrijorări că aceste importuri ar putea include și alte ingrediente. Livrările spre UE afectează prețurile la motorina bio și marjele operaționale pentru producătorii locali, astfel că unii sunt forțați să oprească producția.
Trimiterea de biocombustibili spre UE este o afacere atractivă în condițiile în care carburanții produși din reziduuri sunt vânduți la prețuri mai mari decât cei produși direct din culturi agricole. Problema constă în faptul că este greu de verificat ce este amestecat în motorina bio.
În cazul "unui produs deja rafinat, care a fost transformat chimic în motorină bio, este practic imposibil să știi care este materia prima care a fost utilizată", spune secretarul general de la Comitetul european pentru biomotorină (European Biodiesel Board), Xavier Noyon. "Ai intrări masive de produse premium care ajung pe piața UE la prețuri foarte mici. Probabil și din cauză că nu sunt produși din materia primă reală. Cel puțin noi așa bănuim", a adăugat Xavier Noyon.
EBB reprezintă aproximativ 70% din piața de biomotorină iar printre membri se numără companii precum Cargill Inc., Bunge Ltd. și Neste Oyj.
Presiunile pe partea de aprovizionare în Europa fac ca unele fabrici de biocombustibili să fi oprit parțial sau total producția și există chiar și amenințarea insolvențelor, potrivit Asociației Europene a Biocombustibililor Avansați și bazat pe Deșeuri (EWABA).
"Atât jucătorii mari cât și cei mici suferă. Piețele au întotdeauna suișuri și coborâșuri dar ceea ce se întâmplă acum este fără precedent", spune secretarul general de la EWABA, Angel Alvarez Alberdi.
Stimulentele globale pentru a reduce utilizarea combustibililor fosili au crescut cererea pentru biocombustibili care să fie utilizați de vehicule și avioane. Asta creează oportunități și provocări de-a lungul lanțului de aprovizionare și intensifică o dezbatere cu privire la ce ar trebui să aibă prioritate: mâncarea sau combustibilii. Aceasta pentru că nu există suficientă materie primă: precum uleiuri vegetale, grăsimi animale sau reziduuri, care să accelereze producția.