Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG), fosta Agenție Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), vrea să le impună producătorilor de țiței și gaze naturale un tarif de până la 0,5% din valoarea lucrărilor cuprinse în ″programele anuale de dezvoltare a exploatării″ zăcămintelor comerciale aflate în producție din concesiunea acestora, pentru avizarea în fiecare an a respectivelor programe, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Potrivit ordonanței de urgență din vară care a modificat din temelii organizarea și funcționarea instituției, de anul viitor, ANRMPSG se va finanța integral din venituri proprii, constând în principal din tarife pentru actele eliberate în exercitarea atribuțiilor sale. Până la schimbarea legislației, ANRM era finanțată integral de la bugetul de stat, prin cel al Secretariatului General al Guvernului (SGG).
OUG-ul permite Autorității să perceapă tarife pentru acte compuse dintr-o sumă fixă plus o cotă procentuală de până la 1% din valoarea lucrărilor miniere, petroliere sau de stocare geologică a dioxidului de carbon, pentru permise de prospecțiune minieră și petrolieră, permise de exploatare minieră, avize ori aprobări prin care sunt autorizate lucrări petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare, operare a conductelor magistrale, operare a terminalelor petroliere, abandonare, înmagazinare subterană, avize și aprobări prin care sunt autorizate lucrări miniere de explorare, dezvoltare, exploatare, închidere a minelor, precum și autorizații de explorare a siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon ori autorizații de stocare geologică a dioxidului de carbon.
Pentru avizarea programelor anuale de dezvoltare a exploatării zăcămintelor aflate în concesiunea producătorilor de hidrocarburi, ANRMPSG intenționează să perceapă, în funcție de dimensiunile și complexitatea zăcămintelor, tarife compuse din sume fixe plus până la 0,5% din valoarea lucrărilor, potrivit unui draft de ordin al Autorității. În prezent, pentru avizarea programelor se percep doar sumele fixe, aceleași din proiectul de ordin.
Din formulare ar rezulta că este vorba de valoarea lucrărilor efectuate la zăcăminte comerciale de țiței și gaze aflate deja în exploatare, nu și de cea a lucrărilor de explorare de resurse de hidrocarburi.
Pentru acte de complexitate redusă, cum ar fi avizarea forajelor de sonde la adâncimi de până la 1.000 de metri, procentul din valoarea lucrărilor ajunge la 0,6%.
Tarife conținând procente valorice sunt avute în vedere și pentru avizarea programelor anuale de dezvoltare ale Conpet și Oil Terminal, precum și pentru programul anual de transport al Transgaz.
CITEȘTE ȘI VIDEO Prima reacție oficială a României după investiția retrasă de belgienii de la ABEE, indicată la 1,4 miliarde euro: Nu este o pierdere!Draftul de ordin, care poate fi citit integral aici, și referatul de aprobare a acestuia nu includ nici o estimare de încasări. ″Tarifele au fost calculate în baza tarifului orar stabilit prin Nota privind fundamentarea tarifului orar pentru activități în domeniul petrolier, înregistrată cu nr. 2171/13.08.2024″, scrie în referat. Tariful orar se stabilește pe baza costurilor directe și indirecte, cuprinzând cheltuieli cu salariile, contribuții sociale aferente salariilor și cheltuieli materiale.
Pentru perioada rămasă din 2024, legislația nouă adoptată în vară prevede o finanțare mixtă pentru ANRMPSG, atât din venituri proprii, cât și de la bugetul de stat. De aceea, proiectul de ordin cu tarife stipulează că acestea vor fi datorate și pentru actele în curs de soluționare la data la care actul normativ va intra în vigoare, solicitanții urmând să fie obligați să completeze documentațiile depuse cu valoarea lucrărilor, în cazurile în care aceasta nu este menționată.
Pentru anul 2023, ANRM a avut (de la SGG) un buget de puțin peste 16 milioane lei și un număr maxim de 126 de posturi, cu tot cu conducătorul instituției și cabinetul acestuia. Din vară, efectivul maxim a fost stabilit la 300 de persoane, plus președintele și 2 vicepreședinți.
CITEȘTE ȘI FOTO Prima replică a autobuzului fabricat la Arad în urmă cu un secol va circula cu turiști de anul viitorÎn nota de fundamentare a OUG-ului de transformare a ANRM în ANRMPSG se arată, printre altele, că ″reorganizarea este imperativ necesară, având în vedere subdimensionarea structurală a acesteia (a instituției – n.r.), determinată de diminuarea drastică a numărului de personal în raport cu volumul actual de atribuții ale acesteia, cat și din perspectiva preconizată în ceea ce privește operațiunile petroliere offshore și stocarea geologică a dioxidului de carbon″, care ″impun consolidarea autorității competente cu personal suficient și cu nivel de pregatire profesională și salarizare corespunzătoare domeniilor de competență și similare celorlalte autorități din structura aparatului de lucru al Guvernului″.
Acolo se mai menționează că ″scăderea numărului de personal din cadrul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale este, în același timp, marcată de o creștere semnificativă a volumului de operațiuni petroliere, a căror reglementare, supraveghere și control nu se mai pot realiza eficient în condițiile actuale de personal de specialitate″, iar ″tendința de scădere a numărului de personal din cadrul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale trebuie analizată și prin prisma evoluției preconizate a domeniului petrolier offshore, unde se prefigurează dezvoltarea și intrarea în producție a actualelor zăcăminte aflate în diferite stadii de cercetare geologică și a domeniului stocării geologice a dioxidului de carbon″.
CITEȘTE ȘI VIDEO România va deveni unicul producător de muniție pentru tancurile Abrams în Europa. Cum va folosi Romarm 220 milioane de dolari de la SUASistemul de tarife stabilite ca procente de până la 1% din valoarea lucrărilor, care se aplică și în sectorul petrolier, și în cel minier, a fost criticat de către Federația Patronală din Industria Materialelor de Construcții din România (PATROMAT), care a avertizat că acesta ar putea fi neconstituțional, riscând să încalce principiul justei așezări a sarcinilor fiscale.
″Pe lângă natura neconstituțională, modul imprecis al formulării acestui text va rezulta în obligarea la plata acestei cote, calculată asupra valorii acelorași lucrări miniere, în mod repetat. De pildă, în cazul unei licențe de exploatare, conform legislației miniere, titularul licenței trebuie să obțină de la Autoritatea de Reglementare o autorizare privind începerea lucrărilor și apoi, în fiecare an, un aviz la preliminarul de lucrări (respectiv pentru lucrările miniere preconizate a se desfășura în acel an). Apoi, textul nu indică nici un criteriu pentru determinarea/calculul valorii lucrărilor miniere asupra căreia se va aplica procentul respectiv (de 1% - n.r.), ceea ce va lăsa loc pentru diverse interpretări și eventual va rămâne la decizia discreționară a autorității competente″, a transmis organizația, într-un document de poziție adresat Senatului pentru dezbaterile asupra proiectului de lege de aprobare a OUG de înființare a ANRMPSG.