Consumatorii de energie din București au la dispoziție pe piața concurențială 32 de oferte cu prețuri mai mici decât dacă ar rămâne cu vechile contracte.
Locuitorii Capitalei care până acum au plătit prețuri reglementate ar trebui să încheie noi contracte pe piața concurențială, altfel vor plăti mai mult cu 25% de la 1 ianuarie, odată cu liberalizarea totală a pieței.
Pe piața concurențială, scumpirile încep de la 4%. Există în total 79 de oferte pentru București, iar, în cazul a 32 dintre ele, prețurile sunt mai bune decât dacă am rămâne cu vechile contracte, în piața de serviciu universal, potrivit calculelor realizate de Agerpres pe baza comparatorului de prețuri de pe site-ul ANRE.
Noile oferte, prezentate și de Profit.ro, pot fi văzute și AICI.
Consumatorii pot încheia noi contracte până la 1 februarie pentru ca acestea să intre în vigoare de la 1 ianuarie. Schimbarea poate fi făcută și mai târziu, dar se va aplica de la data semnării.
Schimbarea furnizorului de energie este un proces relativ simplu și nu ar trebui să ne ia foarte mult timp, dacă știm ce avem de făcut. În primul rând, pe site-ul ANRE există o aplicație unde consumatorii pot compara ofertele tuturor companiilor de pe piață.
Fiecare consumator trebuie să completeze județul în care se află, consumul din ultima factură și valoarea ei, pentru a o putea compara cu noile oferte.
AGERPRES a făcut aceste calcule, utilizând datele pentru un consumator din București, a cărui ultimă factură a avut o valoare de 51,12 lei, la un consum de 87 de kWh.
Avem două opțiuni, piața de serviciu universal și piața concurențială.
Mergem întâi pe piața de serviciu universal să vedem care sunt prețurile acolo, pentru că, dacă nu facem nimic, aceasta este piața în care vom rămâne automat.
Constatăm astfel că, pentru consumatorii din București, există șase oferte pe această piață, toate cu un preț mai mare decât ce am avut până acum: Tinmar Energy - preț mai mare cu 11%, adică 5,6 lei în plus, Electrica - mai mare cu 23%, adică 12 lei în plus, E.ON - 24,5%, 12,54 lei în plus, Enel Energie și Energie Muntenia - 24,68%, 12,59 lei în plus și CEZ Vânzare - 36%, 18,7 lei în plus.
Consumatorul din București, dacă nu face nimic pentru modificarea contractului, va plăti astfel cu 24,68% mai mult de la 1 ianuarie, fiind arondat automat la Enel, deci cu 12-13 lei mai mult dacă am compara cu ultima factură, rezultând o sumă de plată de 63,59 lei.
În ceea ce privește piața concurențială, consumatorii din Capitală pot alege dintre 79 de oferte ale companiilor energetice. Din păcate, niciuna nu este cu un preț mai mic decât cel din factura actuală, însă, aplicația afișează ofertele în ordinea lor crescătoare și poate fi găsită cea mai ieftină.
Astfel, în top 10 al celor ai ieftine oferte, pe primul loc se află compania AIK Energy România. Oferta acestei companii este cu 4% mai mare decât factura actuală, deci 2,1 lei în plus. Urmează Hidroelectrica, cu 5,3% în plus, adică 2,7 lei la factură.
Pe următoarele locuri sunt Restart Energy One - 5,56% în plus și o altă ofertă a Restart Energy One, cu 5,58% mai mare, Nova Power and Gas (12 luni) - 7,5% în plus, Nova Power and Gas (24 luni) - 9,5%, ICCO Energy - 13,39%, Energy Distribution - 14,20%, Mazarin Energy - 14,23%, Electric Planners - 14,23%, Absolute Energy - 14,4%
Enel, furnizorul actual, este abia pe locul doisprezece, cu un preț mai mare cu 15,5% decât cel actual. Așadar, dacă optează să rămână la Enel, consumatorul trebuie să încheie un contract pe piața concurențială și, pentru exemplul folosit, va plăti mai mult cu 7,35 lei, deci o factură de 58,92 de lei.
Odată ce se hotărăște asupra uneia sau mai multor oferte, consumatorul trebuie să trimită un mail la respectiva companie/companii, pentru a solicita o ofertă nominală. Furnizorii au termen legal 15 zile pentru a trimite un răspuns, însă, de regulă, fac acest lucru în următoarele 2-3 zile.
Contractul trebuie citit cu mare atenție și, de asemenea, foarte important este să ne interesăm care sunt modalitățile companiei de comunicare cu clienții: există site, call-center, aplicație mobilă, reprezentanță sau magazin, unde se găsesc fizic acestea, precum și modul de plată a facturii.
Este bine să căutăm și un istoric al acelei companii, mai ales dacă nu este un nume prea cunoscut, pentru a vedea care au fost până acum relațiile cu clienții sau dacă au existat amenzi pentru încălcarea legii.