Cel puțin patru supertancuri petroliere chineze transportă țiței rusesc Ural în China, conform surselor comerciale și a datelor de urmărire, deoarece Moscova caută nave pentru export după ce plafonul adoptat de G7 pentru prețul petrolului a restricționat utilizarea serviciilor occidentale de transport și de asigurări, transmite Reuters.
China, cel mai mare importator de petrol din lume, a continuat să cumpere petrol rusesc, în ciuda sancțiunilor occidentale, după ce președintele rus Vladimir Putin și liderul chinez Xi Jinping au lansat ceea ce ei au numit un parteneriat fără limită, înainte de războiul din Ucraina.
Sursele au spus că un al cincilea supertanc petrolier transportă țiței în India, care, la fel ca China, a continuat să cumpere petrol rusesc vândut cu reducere, în timp ce mulți cumpărători occidentali apelează la alți furnizori.
CITEȘTE ȘI Petrolul a înregistrat cea mai accelerată scumpire săptămânală din ultimele 4 luniToate cele cinci transporturi au fost programate între 22 decembrie și 23 ianuarie, potrivit surselor și datelor Eikon de urmărire a navelor.
Plafonul de preț al G7 introdus în decembrie permite țărilor din afara Uniunii Europene să importe petrol rusesc pe mare, dar interzice companiilor de transport maritim, de asigurare și de reasigurare să manipuleze mărfurile de țiței rusești, cu excepția cazului în care sunt vândute la un preț sub plafonul de 60 de dolari.
”Cu prețurile petrolului Ural cu mult sub limita de preț, afacerea de cumpărare și comercializare a petrolului Ural este în esență legitimă”, a spus un director al unei firme chineze implicată în transporturi.
În timp ce Statele Unite și aliații săi încercau să sufoce veniturile din energie ale Moscovei pentru a-și limita capacitatea de a finanța războiul din Ucraina, Rusia a reorientat rapid exporturile de petrol din Europa anul trecut, în principal către Asia.
Călătoriile mai lungi, reducerile mari și tarifele record de transport de marfă au adus profituri, dar utilizarea super-tancurilor petroliere pe rutele asiatice poate reduce acum costurile de transport.
Ministerele ruse ale Energiei și Transporturilor au refuzat să comenteze. Ministerul de Externe al Chinei nu a răspuns unei solicitări de comentarii, deși Beijingul a calificat anterior sancțiunile occidentale împotriva Rusiei drept ilegale.
Ministrul indian al petrolului, Hardeep Singh Puri, a declarat, joi, la o conferință de presă, că India va cumpăra petrol de oriunde ar putea obține cel mai ieftin preț.
Surse din industrie spun că rafinăriile indiene beneficiază de o reducere de 15-20 de dolari pe baril la petrolul rusesc pe bază de livrare, în comparație cu petrolul Brent.
Rusia trimite petrol Ural din porturile sale occidentale pentru transbordare către supertancurile Lauren II, Monica S, Catalina 7 și Natalina 7, toate nave sub pavilion Panama cu destinație China, în timp ce Sao Paulo se apropie deja de India, potrivit unor trei surse comerciale și datelor Eikon.
Pe baza datelor Eikon și a bazelor de date maritime publice, Lauren II este administrată de Greetee din China și deținută de Maisie din China, Catalina 7 este deținută de Canes Venatici din Hong Kong și Natalina 7 de Astrid Menks din Hong Kong, ambele fiind administrate de Runne din China, în timp ce Monica S este deținută de Gabrielle din China și administrată de Derector. Sao Paulo este deținută și administrată de Rotimo Holdings, cu sediul în Cipru.
îReuters nu a putut contacta imediat proprietarii și managerii din cauza lipsei de informații publice despre aceștia.
Directorul companiei chineze implicată în transporturi a estimat că un total de 18 supertancuri chineze și alte 16 nave de dimensiunea Aframax ar putea fi folosite pentru transportul de țiței rusesc în 2023, suficient pentru a transporta 15 milioane de tone pe an sau aproximativ 10% din totalul exporturilor de petrol Ural.
Un VLCC poate transporta până la 2 milioane de barili, un vas Suezmax până la 1 milion de barili și Aframax până la 0,6 milioane de barili.
În timp ce cea mai mare parte a țițeiului rusesc se îndreaptă acum către China, India și Turcia cu nave rusești sau non-occidentale, sancțiunile G7 au dus la o penurie de tancuri mai mici, multe aparținând companiilor grecești și norvegiene, necesare Rusiei pentru a-și transporta țițeiul din porturile Mării Baltice iarna.
Rusia și China nu au o flotă mare de nave din clasa gheții, iar utilizarea VLCC-urilor chinezești le eliberează să călătorească din porturile baltice pentru a efectua transferuri de la navă la navă, către tancuri mai mari ,în apele internaționale, potrivit comercianților.
Această practică a apărut în datele de urmărire Eikon, inclusiv în apele internaționale mediteraneene, executivul evidențiind operațiunile de lângă Ceuta, un oraș autonom spaniol de pe coasta de nord a Africii, și Kalamata din Grecia, un oraș din peninsula Peloponez din sudul Greciei.
”Este extrem de costisitor și nu are sens să folosești tancuri petroliere pentru gheață pe distanțe lungi”, a spus un trader de pe piața europeană, explicând de ce au fost folosite nave VLCC.
Un alt trader a spus că războiul și sancțiunile din Ucraina au mărit cererea pentru tancuri petroliere mai mici și au redus tarifele pentru navele mari, contribuind la reducerea unor costuri suplimentare cu care se confruntă Rusia.