Liderul rus Vladimir Putin s-a întâlnit la Kremlin cu premierul slovac Robert Fico, o vizită rară a unui lider al Uniunii Europene la Moscova, în contextul în care un contract ce permite gazului rusesc să tranziteze Ucraina în drumul său către Europa se apropie de expirare, relatează Reuters.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat joi că Kievul ar putea lua în considerare continuarea tranzitului de gaze rusești, dar numai cu condiția ca Moscova să nu primească plata până după război - o condiție pe care este puțin probabil să o accepte. Putin a declarat în aceeași zi că este clar că nu va exista un nou acord cu Kievul pentru a putea trimite gaz rusesc prin Ucraina către Europa, scrie News.ro.
Așadar, ce se întâmplă dacă tranzitul gazului rusesc prin Ucraina este complet oprit și cine va fi cel mai afectat?
CÂT DE MARI SUNT VOLUMELE?
Livrările de gaz rusesc către Europa prin Ucraina sunt relativ mici. Rusia a livrat aproximativ 15 miliarde de metri cubi de gaz prin Ucraina în 2023, ceea ce reprezintă doar 8% din fluxurile maxime de gaz către Europa pe care Rusia le livra prin diverse rute în 2018-19.
Rusia a petrecut o jumătate de secol construindu-și cota de piață a gazului în Europa, care la apogeu a fost de 35%. Moscova și-a pierdut însă cota în favoarea unor rivali precum Norvegia, Statele Unite și Qatar după invazia sa în Ucraina, în 2022, ceea ce a determinat UE să își reducă dependența de gazul rusesc.
Prețurile gazelor din UE au crescut în 2022 până la niveluri record după pierderea aprovizionării rusești. Potrivit oficialilor și comercianților din UE, această creștere nu se va repeta, din cauza volumelor modeste și a numărului redus de clienți pentru volumele rămase.
CITEȘTE ȘI PPC (fostul Enel), anunț către clienții din România: Unele servicii vor fi temporar indisponibileCINE SE APROVIZIONEAZĂ DIN RUTA UCRAINEANĂ
Gazoductul Urengoi-Pomari-Ujgorod din perioada sovietică aduce gazul din Siberia prin orașul Sudja din regiunea Kursk din Rusia - care se află acum sub controlul forțelor militare ucrainene. Apoi trece prin Ucraina către Slovacia.
În Slovacia, gazoductul se împarte în ramuri care merg spre Republica Cehă și Austria.
Exporturile totale de gaze ale Rusiei pe această rută au rămas stabile, în ciuda opririi fluxurilor de la Gazprom către compania OMV din Austria, la jumătatea lunii noiembrie, din cauza unei dispute contractuale și a disputelor juridice, în timp ce alți cumpărători au intervenit pentru a cumpăra volumele.
Austria încă primește cea mai mare parte a gazului său prin Ucraina, în timp ce Rusia furnizează aproximativ două treimi din importurile de gaz ale Ungariei.
Slovacia primește de la gigantul energetic Gazprom aproximativ 3 miliarde de metri cubi de gaz pe an, adică aproximativ două treimi din necesarul său.
Republica Cehă a redus aproape complet importurile de gaze din est anul trecut, dar a început să ia gaze din Rusia în 2024.
Majoritatea celorlalte rute rusești de gaz spre Europa sunt închise, inclusiv Iamal-Europa prin Belarus și Nord Stream pe sub Marea Baltică.
Singura altă rută operațională de gazoducte rusești către Europa rămâne Blue Stream și TurkStream către Turcia, pe sub Marea Neagră. Turcia trimite unele volume de gaz rusesc spre Europa, inclusiv spre Ungaria.
TurkStream ar fi o variantă și pentru Transnistria, ca să primească în continuare gazul rusesc, prin Bulgaria și România, dar Gazprom a refuzat această alternativă sub pretextul plății unor datorii nerecunoscute de Chișinău.
CITEȘTE ȘI Elon Musk scumpește puternic un tip de abonament la XDE CE MAI FUNCȚIONEAZĂ RUTA UCRAINEANĂ?
Deși volumele de gaze rusești rămase pentru tranzit sunt mici, rămâne o problemă pentru UE. Mulți membri ai UE, precum Franța și Germania, au declarat că nu vor mai cumpăra gaz rusesc, însă poziția Slovaciei, Ungariei și Austriei, care au legături mai strânse cu Moscova, pune la îndoială abordarea comună a UE. Aceste țări, care încă mai primesc gaz rusesc, susțin că acesta este combustibilul cel mai ieftin și acuză, de asemenea, țările vecine din UE pentru taxele de tranzit ridicate impuse livrărilor alternative.
Ucraina încă câștigă între 0,8 și 1 miliard de dolari pe an din taxele de tranzit pentru gazul rusesc.
Conform calculelor Reuters, exporturile totale de gaze prin conducte ale Gazprom către Europa, prin toate rutele, în 2024 au crescut la 32 de miliarde de metri cubi de la 28,3 miliarde de metri cubi în 2023, când s-au prăbușit la cel mai scăzut nivel din anii 1970.
Rusia ar putea câștiga aproximativ 5 miliarde de dolari din vânzările prin Ucraina în acest an, pe baza unui preț mediu al gazului prognozat de guvernul rus la 339 de dolari pe 1.000 de metri cubi, conform calculelor Reuters.
Gazprom s-a prăbușit la o pierdere netă de 7 miliarde de dolari în 2023, prima sa pierdere anuală din 1999, din cauza pierderii piețelor de gaze din UE.
Rusia a declarat că ar fi dispusă să prelungească acordul de tranzit, dar Kievul a afirmat în repetate rânduri că nu va face acest lucru.
O altă opțiune este ca Gazprom să furnizeze o parte din gaz pe o altă rută, de exemplu prin TurkStream, Bulgaria, Serbia sau Ungaria. Cu toate acestea, capacitatea prin aceste rute este limitată.
Ungaria dorește să mențină deschisă ruta ucraineană, dar a declarat că va continua să primească gaz rusesc din sud, prin conducta TurkStream de pe fundul Mării Negre.
UE și Ucraina au solicitat, de asemenea, Azerbaidjanului să faciliteze discuțiile cu Rusia cu privire la acordul de tranzit al gazelor.
O sursă de rang înalt din cadrul companiei energetice azere SOCAR a declarat vineri pentru Reuters că Moscova și Kievul nu au reușit să ajungă la un acord cu privire la acordul intermediat de Azerbaidjan pentru continuarea exporturilor de gaze rusești către Europa prin Ucraina.