Prețul carburanților a urcat din nou la 9 lei pe litru, într-o perioadă în care cererea este așteptată să crească. Urmează două săptămâni de vacanță școlară, sărbătorile de Florii și de Paște, iar lumea își face planuri de călătorie.
În acest context, prețurile au urcat din nou la nivelul de acum o lună, când șoferii au format cozi uriașe în benzinării. Oamenii au intrat atunci în panică pentru că avusese loc o creștere bruscă. Între timp, prețurile au scăzut, dar, treptat, au revenit la nivelul din acele zile de isterie, scrie Hotnews.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru a vedea care sunt prețurile practicate în benzinării, au fost analizate datele din aplicația Monitorul Prețurilor la Carburanți, lansată de Consiliul Concurenței, fiind luate la întâmplare câteva stații din București.
- Benzinăria OMV Lizeanu vinde motorină premium cu 9 lei. La stația MOL din bulevardul Corneliu Coposu, prețul este 8,97 lei, la Petrom Mihai Bravu 8,72 lei, iar la Lukoil Rahovei – 8,74 lei.
- La aceleași stații, motorina standard este 8,52 lei la OMV și MOL, 8,36 lei la Petrom și 8,38 lei la Lukoil.
- Benzina costă 8,52 lei la OMV și MOL pentru sortimentul premium, 8,13 lei la Petrom și 7,83 la Lukoil.
- Benzina standard costă 7,86 la MOL și OMV, 7,67 lei la Petrom și 7,68 lei la Lukoil.
- Între benzinăriile din același lanț, prețurile pot varia cu plus/minus 10%, în funcție de amplasament și de serviciile oferite.
Din aplicație lipsesc benzinăriile Rompetrol, care nu au mai putut trimite datele din martie, când compania a fost ținta unui atac cibernetic.
Prețurile la pompă din România, printre cele mai mici din UE
Chiar și așa, șoferii din România sunt mai fericiți decât cei din celelalte țări europene, țara noastră fiind sub media europeană în ceea ce privește prețul final de la pompă, cu toate taxele.
Astfel, la benzină, media UE este 1,85 euro pe litru, iar în România 1,56 euro pe litru. Mai ieftine decât țara noastră sunt șase țări: Bulgaria, Slovenia, Malta, Polonia, Cipru și Ungaria (unde prețul este plafonat de către stat).
Există și șase state unde prețurile medii sunt peste 2 euro pe litru: Danermarca, Finlanda, Grecia, Germania, Suedia și Olanda.
La motorină, situația este aproape similară. România (1,69 euro pe litru) stă mai bine decât media UE (1,86 euro pe litru) și există șase țări mai ieftine: Bulgaria, Spania, Malta, Slovenia, Polonia și Ungaria.
Datele analizate sunt publice pe aplicația Oil Bulletin a Comisiei Europene și sunt valabile pentru 4 aprilie.
Alba-neagra cu reducerea accizei
Din prețul final de la pompă, aproximativ jumătate reprezintă taxe și accize.
Reprezentanții Guvernului au declarat de mai multe ori că analizează reducerea accizei, chiar și cu 50%, însă nimic nu s-a întâmplat.
Alte țări au luat măsuri, precum Ungaria, care a plafonat prețul, sau Franța, care oferă o subvenție de la stat. Noi nu trebuie să ne comparăm cu ceilalți, a recomandat ministrul Finanțelor, Adrian Câciu.
"Uitați-vă la dobânda la care se împrumută astăzi Ungaria (țară care a plafonat prețul carburanților - n.r.), ce se întâmplă cu inflația din Ungaria. Comparațiile nu sunt despre măsuri, ci despre efecte. Sunt economii diferite, sunt modul de abordare diferite, sunt momente politice diferite. Franța are alegeri, Ungaria are alegeri. O să discutăm despre pachetul de măsuri când va fi gata. Acestea trebuie făcute cu rațiune, nu cu emoție. Nu ne luăm neapărat după ce face vecinul, pentru că s-ar putea să ne dăuneze. Să ne uităm la noi și să vedem ce să facem la noi", a spus Câciu, la finalul lunii martie.
Între timp autoritățile au anunțat pachetul de măsuri de sprijin, unde nu se regăsește reducerea accizei sau vreo altă măsură pentru a contracara scumpirile de la pompă pentru populație.
Singurele măsuri au fost luate pentru marii transportatori. Guvernul a alocat 300 de milioane de lei, astfel încât aceștia să plătească mai puțin cu 0,5 lei pe litru pentru carburanți.