Ambasadorul Mihnea Constantinescu, coordonator cu însărcinări speciale pentru securitate energetică în Ministerul Afacerilor Externe, afirmă că nu este în regulă ca o comisie parlamentară să se considere mai competentă în legiferarea sectorului gazelor naturale decât ministerele de resort și apreciază că acest lucru denotă o problemă instituțională, procesul decizional în domeniu necesitând modificări și îmbunătățiri.
Constantinescu s-a referit la informația relatată în premieră de Profit.ro, potrivit căreia Comisia pentru industrii și servicii a Camerei Deputaților, condusă de social-democratul Iulian Iancu, a profitat din plin de haosul la nivel politic din ultimele zile și a adoptat raportul privind OUG nr. 64/2016, care viza liberalizarea prețului gazelor la producători, cu tot cu amendamentele contestate de toate instituțiile consultate: Comisia Europeană, Guvern, Ministerul Energiei, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, Consiliul Concurenței etc.
“Atunci când ministerele de resort își spun un punct de vedere asupra unui subiect, iar o comisie parlamentară consideră că are o mai mare competență pe acel subiect, înseamnă că avem o mare problemă instituțională, de lipsă de încredere în competențe. Din această cauză, metoda de lucru în luarea deciziilor în sectorul energetic trebuie îmbunătățită și înlocuită“, a declarat ambasadorul Mihnea Constantinescu, la conferința Energy Policy Group, având ca partener ROPEPCA.
CITEȘTE ȘI Diageo cumpără brandul de tequila Casamigos, al actorului George Clooney, pentru până la 1 miliard de dolariEl a adăugat că o privire atentă aruncată asupra României arată că, din păcate, țara se află încă în perioada clarificărilor guvernanței energetice, inclusiv a guvernanței gazelor naturale.
“Până nu înțelegem principiile de raportare la politicile energetice europene, riscăm să avem un comportament peiorativ. Scadențele vor veni, sub formă de infringement sau alte acțiuni care pot expune statul român, și aceste lucruri vor fi reflectate în foaia de parcurs de țară. Fără îndoială este nevoie de o mai bună comunicare cu Comisia Europeană din partea ministerelor. Pe de altă parte, nu e firesc să substituim cadrul intern de discuții și de consultare cu mediul de afaceri cu plângeri și scrisori către Comisia Europeană (...) Suntem datori să finalizăm strategia energetică națională pănâ la 31 decembrie 2017, suntem datori să finalizăm planul național energie-schimbări climatice, suntem datori să actualizăm planul național de eficiență energetică. Se pune întrebarea “care este rolul gazului?” - unul fundamental sau unul marginal? Observăm tot mai mult o acumulare a argumentelor investiționale care țin de conjunctură și de o mai mare sofisticare a piețelor. Dacă ne uităm atent la România, suntem din păcate în perioada clarificărilor guvernaței energetice, inclusiv a guvernanței gazelor naturale. Ne-am anagajaților să creștem fără restricții exporturile de gaze naturale, care vor atinge capacități maxime odată cu încheierea interconectărilor la orizontul anului 2020”, a mai arătat Constantinescu.
Comisia condusă de Iulian Iancu s-a reunit marți și a votat cu doar 1 vot împotrivă și 4 abțineri raportul privind legea de adoptare a OUG 64, prin care OPCOM devine unicul administrator al bursei de gaze, fiind eliminată de pe această piață Bursa Română de Mărfuri, pe care, așa cum a scris deja Profit.ro, a fost tranzacționat nu mai puțin de 81% din volumul de gaze comercializat pe piețele centralizate în primele luni ale acestui an.
CITEȘTE ȘI FOTO Hotelul Hefaistos din Covasna va fi scos la vânzare, prin licitație de la peste 4,1 milioane euroDincolo de monopolul acordat OPCOM, o altă modificare substanțială adusă de membrii comisiei de industrii Ordonanței de Urgență este obligarea producătorilor de a tranzacționa întreaga cantitate de gaze pe piața centralizată. Astfel, producătorii au obligația “să oferteze și să tranzacționeze public, transparent și nediscriminatoriu pe piețele centralizate de gaze naturale întreaga cantitate de gaze naturale produsă, mai puțin cantitățile aferente consumului propriu tehnologic”.
Motivarea grupului PSD: “Eliminarea barierelor comerciale – toată cantitatea produsă va fi ofertată pe piața concurențială pe oricare din piețele de gaze naturale organizate”. Astfel, ar urma să fie eliminate contractele bilaterale între operatorii economici din domeniul gazelor naturale.
În plus, un alt amendament prevede ca “pe piața angro de gaze naturale, toate prețurile și cantitățile stabilite în urma tranzacțiilor efectuate pe toate piețele centralizate de gaze naturale, precum și toate prețurile și cantitățile din contractele de pe piața reglementată, contractele de export, contractele de import, contractele intragrup, prețurile de transfer și cantitățile aferente se fac publice conform reglementărilor ANRE”.
La ședința de marți, 20 iunie, în care a fost votat raportul, a fost prezent și un oficial al Ministerului Energiei care a ținut să citească din răspunsul trimis de minister comisiei de industrii, în care își exprimă dezacordul cu amendamentele adoptate, care modifică substanțial textul ordonanței. În plus, consideră ministerul acestea încalcă mai multe reglementări europene în domeniu.