Scandia Food aniversează anul acesta 100 de ani de la înființare. Istoria companiei începe în anul 1922 când sasul Jozsef Theil, producător de mezeluri încă din anul 1895 din Mediaș, și-a mutat fabrica la Sibiu pe strada Morilor, sub firma "Theil & Co. A.G. Salami und Selchwarenfabrik”. Fabrica a devenit în scurt timp cel mai important producător de salam din Ardeal, salam distribuit sub marca “veritabilul salam de Sibiu”.
De-a lungul timpului, compania Theil s-a remarcat prin produsele de calitate pe care le producea și comercializa iar în anul 1941 fabrica Theil a devenit Scandia Română, activitatea companiei fiind în continuă creștere. Anul 1948, a adus naționalizarea fabricii Scandia Română, însă denumirea a fost păstrată iar în 1963 a înregistrat marca Sibiu, a cărei deținătoare este și în prezent.
Începând din anul 2001, în urma unei licitații publice de vânzare organizate de un lichidator, Scandia Română a devenit companie cu capital integral privat românesc, fiind achiziționată și deținută până în prezent de către Adrian Viorel Gașpar și Dumitru Creștin. Este important de menționat că, la momentul acela, firma era eficientă, însă era falimentară din cauza unui plan de fuziune cu o fermă din Caracal. În prezent, Scandia Food este liderul pieței de conserve conform AcNielsen România.
Cine sunt acționarii Scandia Food? Sunteți singurii acționari ai acestui business?
Compania este deținută de către Adrian Viorel Gașpar și Dumitru Creștin. Cei doi s-au implicat și dedicat în întregime companiei, setând de-a lungul anilor direcția strategică și fiind parte activă din validarea acesteia, încurajând în mod constant atât investițiile în tehnologii de ultimă oră cât și acordând o atenție deosebită proiectelor de R&D menite să susțină misiunea companiei și excelența produselor care au consacrat-o.
A.G. Business-ul Scandia reprezintă „cealaltă jumătate” a mea, sunt un om dedicat în întregime companiei și am pus mult suflet și pasiune aici. Atât eu cât și Dumitru am fost și vom continua să fim alături de echipa de management a companiei ori de câte ori aceasta va avea nevoie de aportul nostru.
D.C. Împreună cu Adrian, suntem singurii acționari ai acestui business. Am investit mult timp, efort, resurse și astăzi suntem bucuroși de ceea ce am reușit să construim. În decursul timpului, diferite articole includeau și alți membri ai familiei Creștin în acționariatul companiei Scandia Food însă, singura persoană care face parte din business-ul Scandia sunt eu, Dumitru Creștin. Frații mei, Vasile și Ioan Creștin sunt persoane fizice independente de companie și fără nicio legătură între compania Scandia Food și acțiunile dumnealor. Din punct de vedere profesional nu există nicio legătură între mine, Dumitru Creștin și frații mei.
Cum sunt acționarii Scandia Food?
Adrian Viorel Gașpar și Dumitru Creștin sunt persoane rezervate, cu o vădită aplecare spre muncă asiduă, seriozitate și discreție.
A.G. Sunt un om vesel, pasionat de gastronomie, atât eu cât și Dumitru (Creștin) fiind de altfel și primii degustători ai produselor nou lansate pe piață de către compania noastră. Sunt un susținător al naturii, iubesc pădurea și momentele în care sunt înconjurat de familie și prieteni.
D.C. Despre mine pot spune că sunt o persoană extrem de rezervată însă cea mai mare bucurie o am când sunt înconjurat de întreaga familie și îmi petrec timpul cu ea, dar în egală măsură mă bucur când pot ajuta oamenii și pot să mă implic în proiecte care vin în sprijinul acestora și al comunităților în care trăiesc.
De ce ați ales să investiți în această companie și nu v-ați orientat către un alt business?
A.G În mod cert decizia de a mă aventura în afaceri nu a fost o chestiune de orgoliu, ci pur și simplu am crezut în acest business, în potențialul lui încă de la început și astăzi uitându-ne în urmă, atât eu cât și Dumitru (Creștin) putem spune că a fost o decizie foarte bună. “Riscul este profit, restul este administrație” este o afirmație care pentru mine este egală cu ecuația succesului.
D.C Decizia de a investi în acest business a fost luată și din prisma oportunităților identificate atunci, a dinamicii pieței și industriei alimentare în general. Am crezut întotdeauna cu tărie în industria alimentară ca într-un segment nemuritor iar atâta timp cât ești corect și reușești să aduci pe piață produse deosebite din punct de vedere calitate și rețete, nu prea ai cum să dai greș.
Drumul până aici dar și din acest punct înainte nu a fost și nu va fi ușor însă credem în acest business și în echipa de management a companiei, iar viziunea noastră este că tradiția românească pură, bunul simț și calitatea te pot ține mult timp în frunte.
Veți continua investițiile în viitor?
A.G Cu siguranță dorința noastră este să continuăm să investim și să ne dezvoltăm businessul așa cum am făcut și în trecut, acesta fiind unul dintre pilonii de creștere ai strategiei adoptate la nivel de grup. Suntem deschiși oportunităților de extindere prin achiziția unor jucători cu notorietate din sectorul alimentar pentru atragerea de noi volume, intrarea în noi categorii dar și de a beneficia de sinergii care derivă din acestea. Investițiile în echipamente precum și achizițiile realizate de-a lungul ultimilor 5 ani, pornind cu achiziția fabricii Rotina Product din Hunedoara în 2016, continuând cu intrarea în segmentul de snacks-uri sărate odată cu achiziția unei fabrici specializate din București în cursul anului 2019, a fabricii de conserve Lovmeat and Fish din Bulgaria în anul 2020 și încheind anul 2021 cu preluarea fabricii de congelate Ron’s Land Green din județul Ilfov precum și a business-ului de mezeluri Agra’s din județul Alba, reprezintă o parte dintre acțiunile care susțin deschiderea noastră clară către investiții menite să contribuie la dezvoltarea businessului și totodată să susțină strategia companiei de migrare din zona de producător de conserve către o companie de food.
D.C Scandia Food a fost și va continua să fie un sinonim al calității, al tradiției și al inovației drept dovadă stau brandurile de renume pe care compania le are în portofoliu: Scandia Sibiu, Bucegi, Sadu și care alături de fabrica nouă reprezintă o dovadă a acestei promisiuni. Investițiile reprezintă unul dintre pilonii noștri de creștere, fie că discutăm despre investiții în noi businessuri, tehnologii, oameni sau inovație. Suntem conștienți că numai susținerea investițiilor dar și a inovațiilor relevante pentru consumatori ne vor ajuta să ne menținem poziția de lider și cel mai important, să nu ne dezamăgim consumatorii.
Există o rețetă a succesului în ceea ce privește business-ul Scandia?
A.G Investim în oameni, în cercetare și dezvoltare și în cele mai avansate capacități de producție. Un pilon important care a stat la baza dezvoltării noastre a fost și va continua să fie inovația iar produsele pe care le dezvoltăm și ajung să fie lansate pe piață sunt în primul rând produse pe care întreaga echipă de management le consumă.
D.C Experiența acumulată în toți acești ani ne-a demonstrat că nu există o rețetă a succesului ci doar multă muncă, disciplină, rigoare, implicare, pasiune pentru ceea ce facem și o echipă unită.
Misiunea noastră este să fim alături de consumatorii noștri zi de zi, prin produse inovatoare care să le aducă echilibrul necesar stilului de viață dinamic.
Știm că în trecut v-ați confruntat cu probleme de ordin juridic. Ne puteți spune în ce măsură acestea au afectat business-ul Scandia?
A.G Într-adevăr, atât eu cât și Dumitru Creștin ne-am confruntat cu probleme de ordin juridic în trecut însă acestea nu au avut legătură cu Scandia.
Activitatea companiei s-a desfășurat independent de acțiunile judiciare în care au fost vehiculate numele noastre, care în acel moment nu mai erau implicate în activitatea operațională a companiei.
D.C Aceste probleme la care faceți referire reprezintă un capitol închis care nu servește și nu face bine nimănui, anul acesta împlinindu-se aproximativ 21 de ani de la acele evenimente. În acest moment nu există dosare în care să fim implicați, nici eu și nici Adrian Gașpar. Scandia Food merge foarte bine iar noi, acționarii, nu ne implicăm în activitatea zilnică a companiei.
Sunteți implicați în continuare în activitatea operațională a companiei?
A.G Astăzi, din perspectiva industriei în care activăm, avem cele mai bune rezultate, deși avem în față un an greu. Atât eu cât și Dumitru (Creștin) avem încredere în echipa de management și în toți membrii «familiei Scandia» că vom depăși, ca de fiecare dată, aceste perioade.
D.C Din anul 2010, împreună cu Adrian Gașpar am decis să ne retragem din activitatea operațională a companiei și să predăm mai departe noii generații, acest business condus încă de atunci de către Andrei Ursulescu din funcția de Director General, care are alături o echipă de oameni specializați în sector asigurând astfel o trecere lină a managementului către generația tânără a cărei viziune pare a fi mult mai adaptată realităților pieței actuale.
După retragerea din activitatea operațională a companiei, v-ați implicat în alte business-uri?
A.G Suntem încântați de parcursul companiei, de faptul că am continuat tradiția fabricii, de un secol încoace. Vom continua să susținem inovația și performanța și să oferim consumatorilor produse de calitate.
Suntem oameni activi, dedicați în continuare companiei în măsura în care este nevoie de noi și de implicarea noastră însă cea mai mare parte din timp o alocăm proiectelor care vin în ajutorul celor nevoiași.
D.C Drumul spre succes nu este mereu lin iar în cazul nostru a fost pavat și cu multe încercări. Am investit și vom continua să investim și să finanțăm lăcașuri de cult, să sprijinim oamenii aflați în suferință, să încurajăm și să oferim speranță copiilor care reprezintă viitorul acestei țări prin implicarea în proiecte care sprijină educația și reduc abandonul școlar în rândul acestora.