Trenurile din România vor trebui să circule cu 160 km/h până în 2030, aceasta fiind obligație pan-europeană, a declarat vineri comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean.
"Uniunea Europeană are un plan foarte clar privind infrastructura de transport. Asta poartă denumirea de rețeaua transport europeană - TEN-T network. Acest plan conține hărți exacte pentru toate statele membre privind infrastructura de transport rutier, feroviar, pentru toate statele membre agreate desigur cu țările respective, cu obligații și oportunități, în sensul în care obligațiile înseamnă construirea acestor infrastructuri la anumite standarde, inclusiv de inovare, adică introducerea sistemelor inteligente de transport atât pentru calea ferată, cât și pentru rutier, standarde legate de utilizarea acestei rețele. Pentru că este vorba de cale ferată, de exemplu, toată rețeaua de cale ferată europeană care este principală are standarde de viteză, de exemplu, de 160 de km/oră. Ne uităm la harta de infrastructură a României în această rețea și vedem care sunt liniile de cale ferată care trebuie să aibă 160 km/oră. Până când? Până în 2030, o altă obligație pan-europeană. Rețeaua esențială trebuie să fie definitivată până în 2030", a menționat Adina Vălean, la evenimentul "Innovation in EU Transport Policies".
Potrivit acesteia, mai este o rețea esențială secundară sau extinsă care are termen de realizare în 2040 și rețeaua extinsă, care acoperă restul infrastructurii cu termen de realizare în 2050.
"Toate acestea au standarde, dar au și oportunități, în sensul în care există finanțare pentru toate aceste oferte. Proiectele au guvernanță comună, în sensul în care vrei să aplici pentru fondurile de coeziune regională ș.a.m.d. cu un anumit grad de cofinanțare, pentru fondurile de mecanism de interconectare european, când vrei să aplici pentru fondurile din PNRR, de asemenea, proiecte clar definite. Deci, practic, știm ce avem de făcut, știm până când, știm la câte standarde - și în cazul României știm că sunt aproximativ 12 miliarde de euro fonduri europene co-finanțare pentru diverse proiecte din această infrastructură cu diverse termene de absorbție în acest exercițiu financiar", a mai spus comisarul european pentru Transporturi, potrivit Agerpres.