Revizuirea întregului pachet legislativ privind asigurarea obligatorie auto în perioada următoare este imperios necesară, având în vedere atât avertismente transmise României de Comisia Europeană, cât și disfuncționalitățile de pe piața de asigurări din ultimul an, de când noua legislație RCA a intrat în vigoare, consideră Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR).
Comisia Europeană a anunțat că România a primit joi, o scrisoare de punere în întârziere privind normele sale naționale referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto.
Legislația națională obligă asigurătorii să emită, pentru anumite categorii de vehicule, o poliță valabilă doar pe teritoriul României și să stabilească cuantumul primei ținând seama de riscurile asociate. Comisia consideră că aceste dispoziții contravin Directivei privind asigurarea auto, care impune ca polițele de asigurare de răspundere civilă auto să acopere întregul teritoriu al Uniunii pe baza unei prime de asigurare unice și cere rezolvarea situației.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astăzi, UNSAR precizează că legislația națională privind RCA nu urmărește în mod corespunzător principala atribuție, menționată explicit în toate Directivele Europene, aceea de a proteja terțul păgubit. Astfel, unele prevederi legislative sunt interpretate în acest moment exclusiv în favoarea terților prestatori de servicii, cum ar fi unitățile reparatoare, care, în opinia sursei citate, s-ar folosi de unele lacune din actuala legislație în scopul optimizării veniturilor proprii, fără nicio justificare reală.
"În plus, faptul că anumite soluții tehnice sunt posibile în alte state europene în cadrul procesului de reparație, în timp ce în România nu, riscă să producă efecte ireversibile pe termen lung și încărcări nejustificate ale costurilor cu despăgubirea și inerent a costului primelor de asigurare. Astfel, considerăm necesară implicarea Registrului Auto Român, ca arbitru al pieței de reparații, care să contribuie în mod eficient la reglarea proceselor și a modului de funcționare a service-urilor în relația cu societățile de asigurare și mai ales cu păgubiții. Prin prisma experienței de anul trecut, în piața de asigurări poate exista o comunicare constructivă între companii, autoritatea de reglementare și consumatori, însa interpretarea de către anumite unități reparatoare a legislației exclusiv în sensul obținerii de profit dăunează principiilor pe care o asigurare se bazează, aceea de protecție și o despăgubire justă în cazul apariției riscului asigurat. Derapajele mentionate mai sus se referă în special la costuri dublate, de multe ori chiar mai mari decât în țări precum Germania sau Austria și o necorelare cu primele mult mai mici practicate în România, iar existența a două unități de măsură fundamental diferite regăsite în devizele de reparații este cel putin inacceptabilă", arată UNSAR.
Potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară, citate de UNSAR, rata combinată a daunei înregistrează creșteri de la sub 100%, la sfârșitul anului 2017, la 110%, la sfârșitul primului trimestru al anului 2018, în timp ce prima medie de asigurare este în scădere, iar frecvența daunelor rămâne constantă. Acest lucru arată faptul că tendința de creștere a ratei combinate a daunei este influențată în principal de creșterea costurilor cu despăgubirea, indică Uniunea.