Alef Aeronautics, o firmă producătoare de mașini zburătoare susținută de SpaceX, spune că a ajuns la 2.850 de precomenzi pentru vehiculul său futurist electric cu decolare și aterizare verticală (eVTOL), transmite CNBC.
Alef Aeronautics, cu sediul în San Mateo, California, a declarat că numărul de precomenzi a atins recent un nou record, după ce a raportat anterior 2.500 de precomenzi pentru mașina sa zburătoare cu două locuri, Alef Model A, scrie News.ro.
Clienții pot accesa precomenzi pentru modelul A online, iar pentru a precomanda trebuie să plătească un depozit de 150 de dolari pentru vehicul.
Clienții pot retrage depozitul în orice moment dacă doresc, astfel încât să nu fie blocați. Alef intenționează să taxeze clienții cu 300.000 de dolari pentru modelul A atunci când acesta va deveni disponibil comercial - deci, pentru 2.850 de precomenzi, aceasta i-ar oferi o valoare combinată a comenzii de peste 850 de milioane de dolari până în prezent.
”Începând de astăzi, avem puțin mai mult de 2.850 de precomenzi cu depozite plătite, ceea ce o face cea mai vândută aeronava din istorie, mai mult decât Boeing, Airbus, Joby Aviation și majoritatea eVTOL [vehicule electrice cu decolare și aterizare verticală] combinate”, a declarat directorul general al Alef, Jim Dukhovny, pentru CNBC.
La un preț de 300.000 de dolari, Alef le cere clienților săi potențiali să se despartă de mulți bani. Dukhovny insistă că este nevoie de un preț mai mare, deoarece Alef este încă un startup și nu câștigă încă bani serioși.
Totuși, Alef lucrează separat la un sedan pentru patru persoane, Modelul Z, care este programat să fie lansat până în 2035 la un preț de 35.000 de dolari, egal cu cel al vehiculelor electrice la prețuri mai ieftine.
Alef este unul dintre numeroasele startupuri care încearcă să transforme mașinile zburătoare în realitate.
Între alți producători se află compania americană Joby Aviation și Lilium, startupul producător de taxiuri aeriene cu sediul în Germania.
Anul trecut, firma sud-coreeană de telecomunicații SKTelecom a declarat pentru CNBC că intenționează să lanseze un serviciu cu taxiuri zburătoare în parteneriat cu Joby Aviation, în 2025.
Alef este susținut de un investitor timpuriu în Tesla, Tim Draper, și de firma de explorare spațială a lui Elon Musk, SpaceX, printre alții.
Cum funcționează mașina Alef?
Majoritatea jucătorilor de pe piață construiesc modele care seamănă cu un avion și vin cu aripi atașate pe laterale sau rotoare mari, asemănătoare elicopterelor.
Ceea ce dorește Alef este un stil de vehicul mult mai diferit. Mașina Model A a companiei, pe care a prezentat-o la Mobile World Congress ca un model la jumătate de dimensiune, seamănă cu o mașină reală, cu o carcasă de plasă care protejează rotoarele în interior și care permit aerului să treacă prin vehicul.
Dukhovny numește vehiculul Alef ”prima mașină zburătoare din istorie”. El spune că este primul pentru că, mai degrabă decât modelele masive de drone, observate la vehicule precum Lilium și Joby Aviation, Alef arată ca o mașină adevărată.
”Știu că oamenii au revendicat prima mașină zburătoare. Dar am avut întotdeauna ideea că trebuie să fie o mașină, o mașină fizică, o mașină obișnuită, așa cum puteți vedea, este un eVTOL, o mașină electrică, o mașină obișnuită, conduceți, parcați, uitați-vă, totul ca o mașină și o decolare verticală”, a spus Duhovny.
Mașina Alef este proiectată în principal pentru a fi condusă pe șosea, dar va putea să și zboare. Pentru a conduce pe șosea, mașina folosește patru motoare mici în fiecare dintre roți și se va conduce similar cu o mașină electrică normală.
Are opt elice în partea din față și din spate a mașinii, care se rotesc independent, la viteze diferite, pentru a-i permite să zboare în orice direcție.
Alef Model A are o viteză de croazieră de 110 mile (177 KM) pe oră în aer, în timp ce pe drum este limitată la 25 - 35 mile (40-56 KM) pe oră.
Odată ce decolează, Alef Model A se poate întoarce pe o parte în timp ce cockpitul se rotește, astfel încât șoferul să poată continua cu fața în față, iar mașina devine practic un biplan, cu părțile lungi ale vehiculelor servind drept ”aripi de sus și de jos. ”
CITEȘTE ȘI Nicușor Dan reiterează că nu susține continuarea proiectului de la Podul Ciurel: Nu e soluția corectăLansarea este perogramată în 2025
Alef Model A, care cântărește în jur de 385 de kilograme, se califică și ca un vehicul ultra-ușor, ceea ce înseamnă că se încadrează în aceeași clasificare legală ca și vehiculele electrice mici, cum ar fi mașinile de golf.
Dukhovny spune că acest lucru ar trebui să faciliteze ca mașina să treacă aprobările cheie de reglementare pentru a obține undă verde pentru lansarea zborurilor în 2025.
”Dacă totul merge bine și dacă avem suficientă finanțare, dacă legea măcar nu va fi mai proastă, va fi așa cum este, plănuim să începem producția primului vehicul până la sfârșitul lui 2025”, a explicat acesta.
Anul trecut, Autoritatea Federală de Aviație a acordat Alef un certificat special de navigabilitate, , pentru scopuri limitate, care includ expunerea, cercetarea și dezvoltarea mașinii sale zburătoare. Alef mai trebuie să obțină o aprobare suplimentară pentru a deschide calea pentru zborurile consumatorilor.
Cu toate acestea, Dukhovny admite că, în ciuda numărului mare de precomenzi ale companiei, aceasta nu va fi capabilă să răspundă cererii imediat.
”Este o nebunie să produci 2.850 de vehicule. Vom începe încet. Și când oamenii cred că un milion vor zbura peste San Francisco sau Barcelona, asta nu se va întâmpla. Va fi foarte lent - unul, apoi mai multe, apoi mai multe”, a spus CEO-ul Alef.