Întrucât Europa își relansează transportul de călători cu trenul, Comisia Europeană (CE) a anunțat că va sprijini 10 legături feroviare transfrontaliere, printre un confortabil tren de noapte Paris-Veneția, unul Amsterdam-Barcelona prin Franța, legături între Catalonia și Occitania, dar și o conexiune între Austria, Ungaria și România, scrie AFP.
Unul dintre proiectele selectate se referă la trenul de noapte Paris-Veneția pe care vrea să-l (re)creeze compania privată franceză Midnight Trains care intenționează să lanseze "hoteluri pe șină" confortabile, scrie Agerpres.
Comisia a selectat, de asemenea, trenul de noapte Amsterdam-Barcelona al tinerei companii belgiano-olandeze European Sleeper care urmează să lanseze în mai primele sale legături de noapte între Bruxelles, Amsterdam și Berlin.
De asemenea, CE dorește să ajute la lansarea legăturilor franco-spaniole avute în vedere de guvernul regional de la Barcelona, între Catalonia și provincia franceză Occitania.
Cele zece proiecte-pilot selectate de Bruxelles urmează să permită abordarea problemelor de omologare a materialelor și a altor obstacole în calea legăturilor dintre țări.
"Comisia va sprijini aceste proiecte-pilot facilitând contactele între părțile interesate implicate și oferind asistență", a scris ea în apelul său de candidaturi, lansat în vară.
Bruxellesul își propune în special să ajute operatorii să se regăsească în legislația europeană și să identifice ajutoarele existente sau viitoare.
Alt proiect susținut: cel al căilor ferate olandeze NS și Eurostar (o subsidiară cu 56% a francezilor de la SNCF) pentru a dezvolta legătura foarte profitabilă Amsterdam-Londra, a cărei extindere este îngreunată de lipsa spațiului și a mijloacelor pentru a controla documentele pasagerilor, în urma Brexitului.
Au fost, de asemenea, reținute mai multe conexiuni între Germania, Danemarca și Suedia care prezintă interes pentru mai multe companii, printre care suedezii SJ, danezii DSB, germanii Deutsche Bahn, Snälltaget (filiala din Suedia a francezilor Transdev), FlixTrain (vărul pe șine al FlixBus-ului german) și chiar de la căile ferate cehe České dráhy.
Comisia a adăugat legături München-Viena-Budapesta, o conexiune între Austria, Ungaria și România, o coproducție publică germano-italiană pentru München-Roma și München-Milano (Deutsche Bahn și Trenitalia) și una München-Zürich de la FlixTrain, precum și rutele Madrid-Lisabona și Lisabona-Porto-La Coruna prezentate de Ilsa (iryo), filiala spaniolă a Trenitalia.