Una dintre cele mai mari organizații ale transportatorilor de mărfuri din România, cu sediul în Arad, reclamă o criză de șoferi profesioniști, arătând că numai în județ ar fi nevoie urgentă de 750 de oameni, doar că puțini merg la interviurile de angajare și majoritatea lor nu corespund posturilor.
Președintele Asociației Patronale a Transportatorilor „Europa 2002” (APTE 2002), Adrian Pop, a declarat pentru Agerpres că firmele din domeniu se confruntă cu „o gravă problemă” privind ocuparea posturilor de șoferi existente, ceea ce afectează livrările de mărfuri.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
APTE 2002 este cea mai mare organizație a transportatorilor de mărfuri din vestul țării, reprezentând circa 1.400 de companii din domeniu care au aproximativ 15.000 de camioane.
„În acest moment, doar în județul Arad am avea nevoie să angajăm circa 750 de șoferi profesioniști, însă nu găsim forță de muncă calificată, ceea ce ne afectează grav activitatea. Timpii de livrare a mărfurilor cresc considerabil, dezvoltarea este blocată. Problema s-a accentuat în ultimii ani, iar o cauză este migrarea șoferilor profesioniști către țările din Vest, asta deși salariile oferite sunt competitive și la noi. De-a lungul timpului, am atras atenția Guvernului asupra acestor probleme, cerând o legislație mai permisibilă față de angajarea șoferilor din țări non-UE, cum ar fi din Asia. Din câte știu, nicio companie din Arad nu are șoferi de camioane străini, și nu atât din cauza barierei de limbaj, cât mai ales din cauza condițiilor suplimentare prevăzute de lege față de cazul angajării unui cetățean român”, a spus Adrian Pop.
Patronul unei importante companii de transport marfă din Arad, Dorin Pop, a declarat, pentru Agerpres, că deși salariile acordate șoferilor ajung la 2.000 de euro, sunt puțini oameni care merg la interviurile de angajare.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Prețul cerealelor este foarte aproape de maximele istorice. În Europa, situația este mai gravă decât în SUA„În general, la nivelul firmelor de transport din județ se oferă salarii cuprinse între 1.500 și 2.000 de euro, dar cu toate acestea avem puțini candidați, iar și dintre ei majoritatea nu corespund postului. Vă dau doar un exemplu de săptămâna trecută. Unul a venit la interviu și m-a întrebat ce boxe am în cabină. Asta a fost prima lui preocupare – cât de tare poate da muzica în mașină, probabil ca să facă live-uri pe Facebook. I-am spus că nu angajez DJ, ci caut șofer serios”, a spus patronul.
El a adăugat că, din cauza posturilor neocupate, are camioane care stau în garaj de luni de zile, dar pentru care plătește foarte multe taxe.
„Doar pentru un cap tractor cu remorcă, asigurările ajung la suma de 15.500 de lei pe an. Mai adăugăm taxe și impozite plătite la stat și vă dați seama ce pierderi avem cu fiecare camion care stă în garaj. Iar la nivel de județ, vă spun eu că sunt vreo 800 de camioane care nu pot ieși în curse pentru că nu se găsesc șoferi. Este o problemă serioasă, livrările sunt întârziate, contractele sunt afectate, iar firmele înregistrează cheltuieli care nu pot fi amortizate”, a subliniat Dorin Pop.
Transportatorii arădeni consideră că Guvernul trebuie să simplifice legislația, „pentru a elimina condițiile suplimentare impuse străinilor la angajare”.
Directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Arad, Marinel Henteș, declara în 11 mai, pentru Agerpres, că lipsa de forță de muncă afectează economia și că ar fi nevoie de un „import masiv de muncitori din țări non-UE”.
Henteș spunea că în județul Arad șomajul este la cel mai scăzut nivel de la Revoluția din 1989, apreciind că ar fi nevoie urgentă de importul a cel puțin 10.000 de muncitori din zone non-UE.
„Atât de greu ca acum din punct de vedere al forței de muncă nu a fost de când există AJOFM, adică de 23 de ani. Chiar dacă nu avem evidențe și pentru perioada anterioară înființării Agenției, putem spune că avem cel mai mic șomaj de după Revoluție. Rata șomajului de 1% este istorică, dar este critică pentru că cei aflați la ora actuală în șomaj sunt persoane din grupe cu nivel profesional foarte slab, iar în majoritatea repartizărilor pe care le facem ei se întorc pentru că nu corespund postului. Un șomaj între 3,5 și 4% este de preferat pentru piața muncii. Situația este critică, de aceea apreciez că, fără un import masiv, foarte concentrat de forță de muncă din țările non-UE, România nu va putea să satisfacă nevoia de forță de muncă și asta are un impact major asupra creșterii economice”, declara Henteș.