Achizițiile de autoturisme din Uniunea Europeană au crescut accelerat în luna decembrie, fiind a patra lună la rând de creștere, ceea ce a condus la un rezultat record: cele mai multe înmatriculări din decembrie din istorie de pe continent. România și-a menținut ritmul, având a doua creștere, după Lituania.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
O creștere de 21,7% a înmatriculărilor de autoturisme din UE a fost înregistrată în luna decembrie, cu un volum impresionant, de 1,21 milioane de autoturisme, ceea ce reprezintă nu doar o creștere cu cu peste 200.000 de autoturisme față de anul trecut, dar și cel mai ridicat volum de înmatriculări din decembrie, de când există statistici. România a contribuit și ea la această creștere, chiar dacă cu un volum modest, țara noastră înregistrând 13.773 autoturisme noi în luna decembrie, cu 48,3% mai multe decât anul trecut. Deși pare mare avansul României, mai multe piețe de pe continent au depășit performanța pieței noastre: Olanda - 113,9%, Suedia - 109,3%, Croația - 4.061 (72,9%), Estonia - 69,5%, Ungaria - 66,6%, Irlanda - 57,7%.
Potrivit celor de la ACEA, asociația patronală a industriei auto, rezultatele sunt efectul raportării la o bază redusă (decembrie 2018), dar explicația este parțială, deoarece recordul de înmatriculări nu are legătură cu baza de raportare. În schimb, este posibil ca intrarea în vigoare a noilor norme de emisii, la 1 ianuarie 2020, poate sta la originea unor înmatriculări masive din partea dealerilor. În anumite țări, creșterile au fost influențate de schimbările politicilor de taxare/subvenționare. De exemplu, în Franța și Suedia sistemul de bonus - malus s-a modificat, în timp ce în Norvegia a fost mărit impozitul pentru vehiculele electrice.
Pe întreg anul, piața de autoturisme a reușit să salveze o potențială scădere ce se anunța în prima marte a anului, cu o creștere de 1,2% pe cele 12 luni, respectiv un volum total de 15,34 milioane de autoturisme. România a reușit să păstreze al doilea cel mai bun avans din UE, după Lituania, cu un total de 161.562 autoturisme înmatriculate, cu 23,4% mai multe, adică cel mai bine de 30.000 de autoturisme noi în plus, față de 2018.
CITEȘTE ȘI Producție record la Dacia, în 2019, chiar dacă în decembrie volumul a scăzut. Ford a înregistrat o scădere ușoară, față de 2018Marile piețe auto din Europa s-au comportat diferit în acest an. Dacă Germania sau Franța au reușit să încheie anul pe plus, cu 5% și, respectiv, 2% creștere, Marea Britania și Spania au înregistrat scăderi de 2,4% și chiar de 4,8% pentru iberici. Italia a avut un rezultat aproape identic cu 2018, cu 0,3% creștere.
În Europa Centrală și de Est, cea mai mare piață, Polonia, a continuat să crească, ajungând la un volum foarte mare, 555.003 autoturisme, după ce, în urmă cu peste 10 ani avea vânzări identice cu cele din România. Diferența esențială dintre cele două piețe este faptul că Polonia nu a avut nicio taxă auto în tot acest timp, iar efectele crizei din anii 2008 - 2014 au fost aproape inexistente pe piața auto. Cehia a înregistrat o scădere în 2019, în timp ce Ungaria, cu o creștere ceva mai mică decât a noastră, s-a situat, cu doar câteva mii de autoturisme, sub nivelul înmatriculărilor din România.
Dacia, un nou record de vânzări în UE
În ceea ce privește evoluția mărcilor și a companiilor auto, Volkswagen și Renault și-au disputat în decembrie locul întâi. Volkswagen a avut cea mai mare creștere în volum, cu peste 50.000 de autoturisme înmatriculate în plus, față de decembrie 2018, în timp ce Renault Group a avut cea mai mare creștere procentuală, 22,9%. Atât Renault, cât și Dacia, au avut în decembrie evoluții remarcabile, cu peste 20 de procente avans. Dacia a înregistrat aproape 50.000 de autoturisme înmatriculate, cu o cotă de piață ce s-a apropiat de 4%.
CITEȘTE ȘI Rechemare stranie pentru mai multe modele VW în România. Mașinile sunt răscumpărate de companiePe întreg anul, aproape toate mărcile au reușit să obțină rezultate pozitive, inclusiv Volkswagen (0,3%). Printre cele mai bune rezultate (creșteri procentuale) au fost raportate de SEAT, Porsche, Dacia, DS, Smart, Lancia și Mazda.
Dacia a încheiat încă un an de recorduri, cu cel mai mare volum înregistrat vreodată de companie în Europa, cu 581.543 de autoturisme înmatriculate și o cotă de piață de 3,7%, cu 0,3 mai multe puncte procentuale peste cota de anul trecut. Principalul competitor, marca Skoda, a înmatriculat 761.761 de autoturisme, cu o cotă de 4,8%, după o creștere de 4,6%.