Principala cheltuială a asigurătorilor este cea cu daunele, iar din 100 de lei încasați pe RCA 77,3 lei merg către daune, susțin reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).
UNSAR atrage atenția că, în România, în fiecare zi au loc peste 1.000 de accidente rutiere, fiind, totodată, pe locul 3 în Europa la accidentele produse în afara țării.
"Încă o dată, într-un context sensibil pentru țara noastră, o asociație care nu are competențe pe zona de asigurări a transmis astăzi în spațiul public un nou comunicat de presă care pare a urmări să amplifice tensiunile în societate și să politizeze discuția în legătură cu un subiect pur tehnic. Este greu de înțeles această persistență conflictuală de a prezenta denaturat realitatea și de a escalada o problemă, în detrimentul soluționării sale. Nu putem să nu ne întrebăm: dacă asigurările RCA sunt atât de profitabile, așa cum se afirmă constant, care este motivul pentru care doar 6 asigurători locali dintr-un total de 25 de companii sunt activi pe piața RCA?", se arată în comunicat.
În aceste condiții, UNSAR vrea să "demonteze câteva dintre afirmațiile făcute de această asociație". La afirmația potrivit căreia "Doar 25% din prețul poliței RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asiguratorii", UNSAR precizează că, din 100 lei încasați pe RCA, 77,3 lei merg către daune, conform datelor oficiale ale ASF, citate de UNSAR. Astfel, rata daunei RCA din România, adică raportul dintre daunele plătite și primele brute subscrise, era printre cele mai mari din Europa în 2022, adică de 3 ori mai mare decât, eronat, se spune în comunicatul acelei asociații. Restul reprezintă cheltuieli de achiziție și administrare, taxe și contribuții către Fondul de Garantare a Asiguraților, Fondul Național de Protecție și către alte organisme instituționale etc., arată Știri Diaspora.
La afirmația că "În țările civilizate din UE, spre deosebire de România, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%...", UNSAR răspunde că, potrivit raportului ASF, rata cheltuielilor pentru achiziție și administrare pentru RCA este de 26,97% și nu de 75% - în scădere de la 32,59% la semestrul 1 2022 și de la 33,12% la semestrul 1 2021.
Asigurătorii plătesc 5 milioane de euro pe zi
"Principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost și va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligațiilor asumate față de clienți. Totodată, prin plata de despăgubiri importante, de aproape 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică (și asta doar în 2022), asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor și companiilor. Chiar dacă se dorește defăimarea imaginii României și a pieței de asigurări din țara noastră, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurări se încadrează exact în intervalul de 15-30%. Problema nu este aici, ci ține, printre altele, de frecvența accidentelor rutiere și de dauna medie. Revenind, în zona de cheltuieli sunt reflectate: taxe și contribuții plătite către Fondul de Garantare a Asiguraților, Fondul Național de Protecție și către alte organisme instituționale în valoare de 13% (deci care nu aparțin asigurătorilor). O parte din acești bani reprezintă un împrumut pe care asigurătorii îl acordă, conform legislației, pentru ca FGA să poată plăti despăgubirile către păgubiți. Nu se știe când vor fi recuperate sumele împrumutate de asigurători către FGA și care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflația și pierderea de dobândă; comisioane și alte cheltuieli de achiziție (așadar costuri pentru asigurători). Pe perioada plafonării tarifelor de primă, acestea sunt de maximum 7,4%. În concluzie, pentru cheltuielile de administrare ale asigurătorilor, pentru cele cu managementul daunelor, pentru reasigurare și pentru multe alte categorii de cheltuieli rămân circa 6% din primă. Toate celelalte cheltuieli reprezintă rezerve pentru daune - a căror constituire este o cerință legală, pentru că societățile de asigurare să poată să își îndeplinească în orice moment obligațiile", spun asigurătorii.
Aceștia subliniază că România se deosebește de Uniunea Europeană prin faptul că ocupă locul 10 ca mărime a parcului auto în Europa, cu aproximativ 10 milioane de vehicule, însă este pe locul 3 la accidentele produse în afara țării. De asemenea, zilnic, în România, au loc peste 1.000 de accidente rutiere, în care 5 oameni își pierd viața și alte zeci de persoane sunt vătămate, astfel încât poate fi numită "Țara accidentului la minut".