Mai multe țări, companii și orașe s-au angajat miercuri să elimine până în 2040 vehiculele alimentate cu combustibili fosili, ca parte a eforturilor de a reduce emisiile de CO2 și de a combate încălzirea globală, în cadrul Conferinței Națiunilor Unite privind schimbările climatice (#COP26) de la Glasgow (Scoția), transmit Xinhua, BBC și Reuters.
Dar o serie de mari producători auto, inclusiv Renault-Nissan, Volkswagen, Toyota, Stellantis, BMW, Hyundai și Honda, precum și piețe auto cum ar fi China, Statele Unite, Germania și Franța nu au semnat documentul, ceea ce indică dificultățile în trecerea la emisii zero, scrie Agerpres.
În schimb, Ford, Mercedes-Benz (divizie a Daimler AG), General Motors, Volvo Cars, Daimler AG's Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover, BYD Co Ltd (China) au semnat documentul prin care se angajează să elimine automobilele și camionetele echipate cu motoare pe combustie internă pe piețele importante până în 2035 și pe plan global până în 2040.
Investitorii și băncile au dat asigurări că vor sprijini tranziția, iar unii proprietari de flote s-au angajat să folosească automobile și camionete cu emisii scăzute.
Printre țările care au semnat acordul se află Canada, Danemarca, India, Irlanda, Mexic, Olanda, Noua Zeelandă, Suedia, Polonia și Marea Britanie, care deja anunțase interzicerea vânzărilor de vehicule noi pe benzină și motorină din 2030.
Conform analiștilor, transportul în UE și SUA este responsabil pentru aproximativ o treime din emisiile de CO2, unul din gazele de seră care contribuie la încălzirea globală. Din acest total, în UE aproximativ 70% vine din transportul rutier.
UE s-a angajat să-și reducă emisiilor cel puțin cu 55% până în 2030 față de nivelul din 1990, iar blocul comunitar a propus interzicerea mașinilor noi pe benzină și motorină din 2035 și va construi stații de încărcare pentru vehiculele electrice.