Grupul Renault și Dacia vor fi cele mai afectate companii auto din Europa, în urma războiului Rusia – Ucraina, ca urmare a sancțiunilor pe care Uniunea Europeană le-a anunțat la adresa Rusiei, relevă date analizate de Profit.ro.
Unitatea de business Dacia – Lada este cea care va suporta direct, iar grupul Renault va prelua implicit toate efectele unor posibil sancțiuni internaționale la adresa Rusiei. Chiar dacă Renault nu a comunicat indicatorii financiari ai acestei unități de business, afacerile acestei divizii sunt formate din două segmente: activitățile Dacia din Europa și activitățile Renault și AvtoVAZ din Rusia, la care se adaugă unitățile de producție și vânzările de pe piețele din America de Sud și Africa. Componenta Rusia este extrem de importantă atât în economia unității Dacia – Lada, cât și în ansamblul grupului Renault.
''Aceste sancțiuni vor suprima creșterea economică a Rusiei, vor crește costurile îndatorării, vor crește inflația, vor intensifica ieșirea capitalurilor și vor eroda gradual baza sa industrială'', a anunțat Ursula von der Leyen la câteva ore după ce Vladimir Putin a ordonant începerea invaziei Ucrainei.
Toate efectele enunțate, dar și o eventuală blocadă economică la care va fi supusă Rusia vor crea indiscutabil probleme celor de la Renault în Rusia.
Afacerile Renault în Rusia
Renault deține în acest moment compania rusă AvtoVAZ, într-o pondere majoritară, de aproape 90%, care conduce la consolidarea rezultatelor financiare în bilanțul companiei franceze. Activitatea AvtoVAZ cuprinde producția și vânzarea mașinilor Lada, o marcă ce deține în continuare poziția de lider pe piața din Rusia. Acționarul minoritar al Avtovaz este Rostec, o companie deținută de statul rus care are ca principal scop dezvoltarea, producția și exportul de produse civile și militare industriale.
Pe lângă compania rusă achiziționată de Renault, tot pe piața din Rusia marca Renault are o prezență foarte bună printr-o uzină construită lângă Moscova și prin vânzările gamei sale puternic localizate. Uzina a fost construită în 2005 și este destinată producției de modele pentru toate mărcile Alianței Renault Nissan Mitsubishi, aici fiind produse în prezent toate modele Renault care se vând în Rusia, precum și un model Nissan.
Gama din Rusia a Renault este formată exclusiv din modele Dacia rebranduite cu logo-ul francez, precum și din modele specifice, dezvoltate local pe baza platformelor Dacia. Automobilele Kaptur și Arkana sunt imitații ale versiunilor europene, dar care au sub caroserie platforma B0, de la Dacia (regăsite pe vechile generații Duster – Sandero), iar modelele Sandero și Logan sunt similare cu vechile generații produse la Mioveni până acum doi ani. Cu gama Lada și Renault, grupul francez reușește să controleze 30% din piața rusă de autombile, la acestea adăugându-se și vânzările Nissan, care are inclusiv propria variantă de Duster, numită Terrano.
Anul trecut, pe primele 10 locuri în clasamentul celor mai vândute mașini din Rusia, Lada avea patru modele, din care două au platforma Dacia la origine, iar Renault ocupa la rândul ei două locuri, cu Duster și Logan. Dacă luăm în considerație clasamentul Top 15, atunci toate modelele Lada și Renault se regăsesc în el. În total, Lada (AvtoVAZ) a vândut 343.000 de untiăți, iar Renault, alte 128.000 de autovehicule. În total, Alianța Renault Nissan Mitsubishi a vândut 581.000 de vehicule, aproape 35% cotă dintr-o piață ce a ajuns la 1,6 milioane de autoturisme vândute în 2021.
CITEȘTE ȘI Volkswagen, discuții avansate pentru listarea mărcii PorscheDouă uzine dependente de importuri
Chiar dacă Renault a reușit să-și construiască o rețea de furnizori destul de bine localizată, uzinele AvtoVAZ și Renault sunt în continuare dependente de furnizori din afara Rusiei, inclusiv de uzina Dacia din Mioveni, de la care sunt cumpărate componente pentru mașinile celor două mărci, prin rețeaua logistică a Renault. Luca de Meo a explicat că, dacă uzina AvtoVAZ importă aproximativ 20% din necesarul de componente, uzina Renault primește circa 40% din necesarul de piese din alte țări. Un bun exemplu sunt celebrele cipuri care se află într-o criză prelungită de mai bine de un an, pentru care Renault are nevoie de acces la piețele internaționale, deoarece industria rusă nu produce astfel de componente. Singura portiță pentru Renault ar fi furnizorii chinezi, care ar putea să nu țină cont de eventualul embargo economic.
În 2021, AvtoVAZ a avut venituri de 2,8 miliarde euro, în creștere cu 10,4% față de 2020, cu un profit operațional de 247 milioane de euro, cu peste 100 de milioane de euro în plus față de anul precedent. Aceste sume, împreună cu cele generate de uzina Renault Russia și vânzările de automobile, au contribuit semnificativ la bilanțul pozitiv al grupului francez, în 2021.
În același timp, dificultățile economice severe care ar putea fi generate de sancțiunile europene și americane vor afecta și mai mult populația săracă a Rusiei, cu un impact iminent asupra vânzărilor de automobile noi. Atât Renault, principalul jucător al industriei auto rusești, cât și alți producători de autoturisme care s-au expus în ultimii ani pe această piață, vor fi afectați semnificativ în lunile urmatoare, dacă sancțiunile internaționale vor intra în vigoare