Producătorii auto din China își majorează exporturile de vehicule hibride către Europa și intenționează să lanseze mai multe modele pentru această piață cheie, ceea ce expune limitele taxelor vamale suplimentare impuse de UE la vehiculele electrice (EV) din statul asiatic, transmite agenția de știri Reuters.
Taxele, menite să protejeze industria auto europeană de importurile ieftine din China, nu se aplică mașinilor hibride, astfel încât marii producători EV din statul asiatic, cum ar fi BYD, își vot continua expansiunea în regiune, apreciază analiștii.
Unii producători construiesc în Europa fabrici pentru a reduce costurile, în contextul taxelor vamale, scrie Agerpres.
„Creșterea este determinată de producătorii de echipamente originale (OEM) din China care se axează pe modele hibride plug-in (PHEV) ca un mod de a ocoli taxele vamale impuse de UE vehiculelor electrice pe baterii (BEV) din China”, susține Murtuza Ali, analist la Counterpoint Research. El se așteaptă ca exporturile chineze de vehicule hibride către Europa să crească cu 20% anul acesta și chiar mai rapid anul viitor.
Taxele vamale suplimentare impuse de UE la importurile EV din China au intrat în vigoare la finalul lui octombrie, pentru a contracara ceea ce Comisia Europeană (CE) spune că sunt subvenții incorecte care au ajutat la crearea de capacități de producție suplimentare de trei milioane EV pe an în China, de două ori mărimea pieței blocului comunitar.
Taxele se vor aplica timp de cinci ani, în plus față de tarifele vamale standard de 10% aplicate de UE la mașinile importate.
Tarifele vamale care se aplică din octombrie celor trei producători chinezi din eșantion sunt de 17% pentru automobilele BYD, de 18,8% pentru automobilele Geely și de 35,3% pentru automobilele SAIC. Altor companii care au cooperat în timpul investigației li se vor aplica tarife de 20,7%. În urma solicitării de examinare individuală, pentru mașinile Tesla se vor aplica tarife de 7,8%.
CITEȘTE ȘI FOTO Wizz Air reia abonamentul special care a înfuriat ONG-urile de mediuInvestigația anti-subvenții declanșată de CE în octombrie 2023 și încetinirea vânzărilor în China, cea mai mare piață auto din lume, în urma problemelor economice, i-a determinat pe unii producători auto să-și schimbe strategia din Europa, pentru a se concentra mai mult pe exporturile de mașini hibride. Acestea, care funcționează pe baza unei combinații între benzină și electricitate, devin din ce în ce mai populare, deoarece cumpărătorii le consideră un compromis accesibil între vehicule pe combustie și cele complet electrice.
În perioada iulie-octombrie, exporturile de mașini hibride către Europa au crescut de peste trei ori, la 65.800 unități, față de perioada similară din 2023, inversând tendința declinului vânzărilor de la începutul acestui an și din 2023, conform datelor China Passenger Car Association (CPCA). Ca rezultat, exporturile de mașini hibride plug-in și hibride convenționale au fost responsabile pentru 18% din vânzările totale de vehicule chineze în Europa, în trimestrul trei din 2024, de la un nivel de 9% în primele trei lui din acest an. Ponderea livrărilor EV a scăzut la 58%, de la 62%.
China, care anul trecut a depășit Japonia, devenind cel mai mare exportator auto mondial, sprijinită de dominația sa pe segmentul EV, face eforturi pentru a-și majora exporturile, pentru rezolvarea problemei supracapacității de pe piața internă, susțin analiștii.
Ținând cont de taxele vamale de 100% la vehiculele electrice chinezești impuse în Statele Unite și Canada, Europa este probabil cea mai evidentă destinație pentru producătorii auto din China.
Reprezentanții CE nu au răspuns imediat solicitărilor de a comenta în privința majorării importurile de vehicule hibride din China.
Marii producători auto chinezi ar putea deveni lideri pe piața vehiculelor hibride plug-in din Europa, dominată de firmele europene și nipone, deoarece satisfac cererea pentru mașini mai accesibile cu o economie mai bună de combustibil, în contextul inflației ridicate.
BYD concurează cu Volkswagen și Toyota în Europa aducând primul său model hibrid plug-in pentru această regiune: Seal U DM-i, al cărui preț de pornire este de 35.900 euro, cu 700 euro mai puțin decât cel mai bine vândut model PHEV al VW – Tiguan – și cu 10% mai ieftin decât modelul PHEV al Toyota: C-HR PHEV.
De asemenea, BYD ia în considerare producția de modele electrice și hibride la fabrica sa din Ungaria, a informat China Auto News.