Deși importurile ajung să fie și de 7-8 ori mai mari ca număr de transporturi decât exporturile, cele din urmă vor avea prețuri cel puțin duble față de până acum.
„De săptămâna aceasta, prețurile la transporturi spre extern vor exploda, în timp ce la importuri acestea vor scădea drastic. Explicația este una simplă: în timp ce românii care conduc în afară se vor întoarce acasă, vor dori să nu vină cu camioanele goale și vor accepta orice ofertă vor primi, doar-doar își vor mai atenua din cheltuielile cu drumul. În schimb, pentru exporturi, pentru că vor exista clienți care vor dori să-și trimită mărfurile înainte de Crăciun, dar nu vor fi destui șoferi disponibili să facă acest lucru, vor cere prețuri de transport mărite”, a explicat Octavian Blăjan, CEO Euro Team Gb Spedition.
Pe export, prețurile se vor dubla și pentru că transportatorii vor cere tarif de tur-retur, pentru că la retur nu vor avea marfă și nu pot circula cu pierderi financiare. Clienții care au o nevoie acută de transport plătesc sumele cerute.
Importuri de aproape trei ori mai multe decât exporturile
Dacă ne luăm după cererea de transporturi marfă pe cale rutieră importurile tip spot sunt de aproape trei ori mai mari decât importurile. Zilnic sunt, în medie, peste 9.200 de cereri de transport pe piața spot pentru import și puțin sub 3.400 pentru export către principalele țări din UE.
Cereri zilnice de transport rutier înspre și dinspre România | |||
Germania- România | 2.530 | România - Germania | 878 |
Franța - România | 854 | România – Franța | 821 |
Spania - România | 383 | România - Spania | 204 |
Italia - România | 1.252 | România – Italia | 732 |
UK - România | 78 | România- UK | 240 |
Polonia - România | 1.462 | România - Polonia | 198 |
Ungaria - România | 1.454 | România - Ungaria | 404 |
Austria - România | 730 | România - Austria | 137 |
Turcia - România | 103 | România - Turcia | 19 |
Grecia - România | 402 | România - Grecia | 160 |
„Singurele anormalități ale ultimilor ani în legătură cu rata mărită a importurilor se regăsește la Franța, unde după cum se poate vedea cererile de transport la import și export au un raport de aproape 1:1, în timp ce în Marea Britanie, exporturile sunt de peste 3 ori mai mari”, a mai afirmat Octavian Blăjan.
Potrivit expertului in transport internațional, din țările aflate pe nordul Mediteranei, România importă fructe și legume, în această perioadă.
Transporturile cu marfă spot, prețuri majorate sever
„Transporturile sunt de două feluri, cele prin contracte și cele spot. La contracte, mărfurile sunt transportate după capacitatea companiei transportatoare. Când clientul are mai multă marfă de cât poate transporta firma cu care are contract, atunci surplusul de marfă ajunge spot, adică la ofertă pe bursele de mărfuri”, a mai afirmat Octavian Blăjan, expert în transporturi naționale și internaționale.
Când în piață este mai multă marfă decât transportatori prețurile spot sunt mai mari decât cele din contracte. În schimb, când este mai puțin marfă, prețurile spot pot ajunge să fie și mai mici decât cele din contract.